Beantwoorden
Cay64
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Telenet en Synology NAS/VPN gebruik.

Hallo beste Netweters,

 

Ik wil graag een VPN gaan gebruiken via mijn Synology NAS.

Echter zit ik met de volgende vragen;

  • Het internet verkeer gaat via de Telenet modem/router. Maar hoe werkt dit dan wanneer ik een VPN heb opgezet in mijn Synology NAS, die achter de Telenet modem/router hangt? Dan ga ik ervan uit dat het verkeer nog steeds niet veilig is gezien er geen VPN op de Telenet modem/router aanwezig is maar op de Synology NAS die als tweede in de rij hangt, of zie ik dat verkeerd?
  • Dien ik de UTP aansluitingen die naar de verschillende inpandige kamers lopen dan te verwijderen van de Telenet modem/router en deze vervolgens in de NAS of switch in te pluggen, of...?
  • Ik draai nu een betaalde "Surfshark" VPN dienst. Indien bovenstaande mij duidelijk is en iemand mij kan helpen in de opzet hiervan en het ook daadwerkelijk werkt, heb ik dan deze betaalde VPN dienst nog nodig?

Met dankt voor de tips en advies!

3 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1681
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet en Synology NAS/VPN gebruik.

@Cay64 

  1.  Als je de vpn van Synology gebruikt zal je een P2P VPN of open vpn  opzetten, de router zal gewoon als gateway dienen om op het internet te geraken. De connectie is dus veilig. (ssl verbinding)
  2.  Het beste is om een eigen router te gebruiken achter een E-router van Telenet. Zo heb je de  volledige controle over je eigen netwerk.  Indien je een gewone router hebt en alle connectie daarop aansluit zal je NAS in dezelfde range moeten zitten, want anders heb je geen toegang tot je lokale netwerk.
  3.  Je vraag of Sharkvpn nuttig is is heel simpel. Sharkvpn zorgt ervoor dat je surft op het internet zonder tracking. Uw eigen locatie zal dan niet gekend zijn bij het surfen. Als je uw eigen vpn hebt, maak je van buitenaf verbinding met je eigen intern netwerk, dus je locatie is alsof je van thuis werkt. Dit is dus een andere manier van werken met vpn.

Sharkvpn zal dus geen connectie maken met je eigen netwerk maar servers gebruiken op andere geolocaties om de restricties hiervan te vermijden. Dus bijvoorbeeld , je kan sharkvpn laten connecteren met de USA zodat je op Netflix ook de series en films kan kijken die in de USA zijn uitgezonden op Netflix. Met uw eigen vpn zal dit niet werken, daar krijg je het standaard aanbod J

 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cay64
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Telenet en Synology NAS/VPN gebruik.

Bedankt voor de verduidelijking.

Dus als ik het goed begrijp kan ik best beiden gebruiken, zowel het inrichten van een VPN op de Synology NAS als het behouden van de SharkVPN diensten, daar deze een verschillende benadering gebruiken. Verder spreekt u van een aparte router bij te gaan inzetten, heeft u enige advies welke hiervoor het gepast zijn? Is het misschien handiger ook een Synology router te plaatsen in mijn geval? Mvg.

mcasteels1
Experienced Meerweter
Berichten: 85
Smile! Al 25 duimen! Goed bezig! Verander-je-wachtwoord-dag

Telenet en Synology NAS/VPN gebruik.

Wat wil je met de VPN bereiken?  Wat is het doel.

1. Wil je van buitenaf (als je op reis bent) met je eigen netwerk verbinden en gebruiken, alsof je thuis bent, zelfs vanuit thuis terug op internet gaan en in Belgie zitten volgens IP ipv in bijvoorbeeld Spanje?  Dit voor teogang to IOT deices, teostellen die je niet via internet kan benaderen, ...

2. Surfen van thuis maar achter een VPN, om "anoniemer" te kunnen surfen.  Om je locatie waar je echt bent, te verplaatsen (dat je in de USA zit ipv Europa)

Beiden spreken over VPN maar het gebruik is wel totaal anders alsook de instellingen.

 

Je Synology geeft "out of the box support" voor optie 1.  je moet dan de app "VPN server" installeren en instellen (gebruik bijvoorbeeld openVPN als client op je andere toestellen).  Je zal dan ook nog de juiste poorten moeten configureren op je telenet modem of het werkt niet.  Je moet namelijk door je modem naar je NAS gaan.  Nadien moet je een VPN profiel op alle clients instellen.  Let op dat je de DDNS gebruikt van Synology of je externe Quickconnect ID (terug te vinden onder External access in je control panel).  Dit instellen vereist wel wat technische kennis.  En mogelijks werkt het niet direkt.

Voor optie 2 moet je met een "VPN provider" werken en dit zal je individueel op elk toestel moeten plaatsen en laten opstarten, tenzij je een andere router hebt, die achter de telenet router hangt en waar elk individueel toestel achter hangt.  De router moet dan een VPN profiel krijgen en dit moet dan ook 24/7 aan staan.  Dit kan je niet laten verlopen op je Synology NAS.

 

Je kan hierin heel ver gaan maar je moet wel wat kennis en ervaring hebben om dit goed te laten verlopen.  Zeker als het nadien eens mis gaat moet je het kunnen oplossen.