Beantwoorden
Edwin60
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol!

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

Beste Netweters,

Op 24/11/2021 stelde ik een vraag ivm instellingen "Port Forwarding" in "Mijn Telenet" > oplossing succesvol.

Na enkele maanden blijkt nu dat om onbekende reden telkens na verloop van tijd de DNS-link of WAN-adres geblokkeerd wordt door de Telenet modem.

Krijg dan geen toegang meer tot de beveiligingscamera, ondanks een succesvolle PING opdracht.

Na lang zoeken heb ik de oplossing gevonden, gewoon een manuele herstart modem of herstart modem via "Mijn Telenet"

Weet iemand de oplossing om dit te voorkomen zodat ten alle tijde de DNS-link of het externe IP-adres blijven werken?

Wat is de reden waarom na verloop van tijd deze blokkering tot stand komt in de Telenet Wireless Modem CH7465 LG-TN

Alvast bedankt,

Edwin

0 Likes
16 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

Heb je een abonnement met een vast ip adres? Ja: contacteer dan Telenet.

Neen (zoals de meeste klanten). Hebben je toestellen een vast ip adres in je LAN?

Mogelijk moet je wat meer info geven over je beveiligingscamera. Bij sommige kan je het ip-adres niet instellen.

Als je ip-adressen ingesteld hebt, zijn ze dan in de range van 192.168.0.2 tot 192.168.0.99? Als je voor het laatste getal een grotere waarde gebruikt, kom je in conflict.

0 Likes
Edwin60
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol!

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

Beste Janne_man,

Op mijn post van 24/11/2021 "IP-cam Maginon onbereikbaar na switch naar ONE" kan je ook meer info vinden.

Ben dus een gewone klant bij Telenet met een ONE.

De IP-camera heeft een vast adres 192.168.0.10 poort 80 en eveneens DNS-link toegevoegd.

Port-Forwarding is ingesteld op 80 in "MijnTelenet" zie post van 24/11/2021.

Tot op heden is het externe IP-adres (WAN) onveranderd sinds de overschakeling naar de ONE, mocht dit gebeuren zou normaal gezien de DNS-link oplossing bieden.

Mijn andere aangesloten toestellen hebben geen vast IP-adres maar blijven tot nu toe ook ongewijzigd.

Zoals ik reeds vermeld heb, na een herstart van de modem is mijn camera terug toegankelijk vanop afstand en na een tijdje niet meer, heel raar.

Zonet nog eens geprobeerd met mijn "Samsung Galaxy 52S" via het mobiele netwerk, alles OK zowel via DNS-link en WAN-adres kom ik op de inlogpagina (webinterface) van de IP-camera.

Wanneer het zich voordoet kan ik zeker nog pingen naar het DNS-adres, dwz dat wel degelijk de camera gezien wordt, ik twijfel nu wel of pingen naar het WAN-adres ook lukt ondanks dat het adres niet gewijzigd is.

Vermoed dus heel sterk dat de Telenet modem er voor iets tussen zit, mocht het aan mijn configuratie liggen zou het pingen naar de DNS-link vermoedelijk ook niet lukken.

Ook de e-mails met fotoreeks van 6 blijven tijdens een bewegingsmelding binnen komen wanneer extern bereiken via beide links naar de camerawebinterface niet meer lukt.

Probleem is dat ik vaak naar Duitsland ga, regelmatig word ik dan geconfronteerd met een WIFI Fritzbox die bijna alle speciallekes tegenhoud, bvb mij GSM App IPC Viewer, vaak lukt het dan ook niet via het mobiele netwerk omdat de ontvangst slecht is.

Er zijn enkele manieren om de camera te bereiken, hetzij via WIFI, WiFree, WIFI ext en Mobile netwerk, vereiste goede ontvangst.

- Via thuisnetwerk = nooit problemen (Livebeelden)

- Via GSM App IPC Viewer = vaak problemen in buitenland (Livebeelden)

- Via webinterface camera = vaak problemen in buitenland (Livebeelden)

- Via website (http) supra-space.com of .de = geen beveiligde omgeving = problemen met browser Chrome, lukt wel met Firefox (Livebeelden)

- Bewegingsmelding via e-mail = meestal geen problemen in buitenland (Geen livebeelden, enkel 6 foto's/mail)

Hoop hiermee voldoende info te brengen.

Groeten,

Edwin

 

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

Het is me niet heel duidelijk wat jij verstaat onder 'DNS link'. Wat heb je juist ingesteld?

Als het echt niet lukt, dan is er een alternatief: PiVPN, maar dat werkt ook via portforwarding...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Edwin60
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol!

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

2022-08-14.jpg

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

Dus DDNS (Dynamic DNS). Ik zou het eens proberen met een andere poort dan 80. Wat de e-mails betreft: daar is geen portforwarding of DDNS voor nodig. Vandaar dat dit wel werkt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Edwin60
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol!

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

2022-08-16.png

Het is al een wat oudere camera maar zeer deugdelijk, standaard staat in de handleiding poort 80.

Vermoed dat je normaal zal kunnen ingeven tussen 1-65535.

Heb jij een voorkeur tussen welke waarde?

Wat is/kan de reden zijn waarom plots na verloop van tijd deze poort 80 geblokkeerd wordt door de Telenet modem?

Waarom zou dit dan niet gebeuren met een andere poort-instelling?

Waarom lukt het pingen naar de DDNS dan wel maar geraak ik niet meer op de inlogpagina (webinterface) van de camera? 

Dien dan nog eens goed het rijtje af te lopen waar ik de nieuwe poortgegevens moet inputten, zou dan voor volgende week zijn.

Webinterface router, MijnTelenet, GSM App IPC-Viewer, Webinterface supra-space, enz....? Vergeet ik iets?

Idd geen Portforwarding voor e-mail, doordat het een wat oudere camera is staat de smtp server op poort 25 onversleuteld, heb dit reeds geprobeerd met de beveiligde waarden maar dan loopt het fout. 

Alvast hartelijk dank voor uw advies!

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

@Edwin60 

Het lijkt erop dat je afbeelding is afgekeurd. Misschien een IP (of een overijverige moderator) zichtbaar?

Ik zou gewoon op goed geluk een poort nemen, bijv. 5000. Waarom het opeens niet meer werkt heb ik ook het raden naar, maar je kunt maar proberen. Ik ben geen expert, maar poort 80 is in principe voorbehouden voor HTTP. Misschien dat het iets te maken heeft met HTTPS, ik weet het niet.

Waarom dat je reactie krijgt op een PING via DDNS? Wellicht omdat een PING niet hetzelfde is als streaming video bekijken? Ook daar heb ik het raden naar.

Kijk in elk geval goed na dat je overal je poorten/portforwarding correct hebt ingesteld.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link


@sb  schreef:

Waarom dat je reactie krijgt op een PING via DDNS? Wellicht omdat een PING niet hetzelfde is als streaming video bekijken? Ook daar heb ik het raden naar.

Kijk in elk geval goed na dat je overal je poorten/portforwarding correct hebt ingesteld.


Omdat een ping naar je DDNS adres (of naar het IPv4 adres) beantwoord wordt door de modem (en niet door de camera). Heeft niets met portforwarding te maken.

Wat portforfarding betreft: ik zou inderdaad een willekeurige andere poort nemen, ook voor de veiligheid (iedereen die jouw DDNS adres kent kan nu zomaar op jouw camera?).

Neem aan dat je poort 1234 kiest. Dan stel je in "1234" als beginpoort (extern), "1234" als eindpoort (extern), "80" als beginpoort intern (op 192.168.0.10).

Van buitenaf kan je dan de cam bereiken op http://Edwin60.supracam.net:1234 (fictief DDNS adres).

0 Likes
Edwin60
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol!

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

Hallo sb en flip,

Dank om mee na te denken.

Heb ook reeds gedacht dat het zou kunnen liggen aan het verouderde niet beveiligde protocol http, helaas zijn er geen updates meer en kan mijn DDNS-adres ook niet voorzien worden van het https protocol, mss dat de Telenet modem/router na verloop van tijd daarover struikelt.

Ja, de afbeelding is idd geweigerd, veel geheimen stonden er niet op buiten het vaste interne IP-adres en poort, dit staat ook bij mijn beginmail in de tekst.

Wan-adres en DDNS-adres heb ik nog niet prijs gegeven 🙂

Trouwens het is een camera die gericht staat op een sectionale poort, je kan dus enkel zien of de poort open of gesloten is 🙂

Om op de webinterface van mijn camera te komen met mijn vast interne ip-adres + poort nr zal men dus eerst op mijn interne netwerk moeten geraken, dat zie ik niet direct te gebeuren tenzij voor mijn deur door het kraken van mijn wifi-netwerk en zelf door het bemachtigen van mijn WAN en/of DDNS adres met poort kom je in alle gevallen op de inlogpagina webinterface van de camera, ook daarvoor heb je gebruikersnaam en wachtwoord voor nodig.

Wat ik wel opmerkt bij de tekst van "flip" is dat achter de DDNS het poort nr getypt staat, in uw vb :1234, heb dit vroeger ook nog geprobeerd te typen in het URL adres zowel achter het WAN en DDNS adres maar dan krijg ik gewoon geen verbinding maar een foutmelding in de browser, zonder het poort nr toe te voegen kom ik wel op de camera (inlogpagina webinterface)

Zou het nu nog eens proberen bij een volgende reis met behoud van huidige configuratie, heb ondertussen ook via chatbox de helpdesk van Telenet op de hoogte gebracht, ze hebben mij beloofd dit probleem over te maken aan het technische dienst (ben benieuwd, verwacht hier niet veel van).

Als backup krijg ik nog steeds de mails met telkens 6 foto's waarbij ik kan zien of de poort open of dicht is en met de browser Firefox lukt het ook nog om IRL de camerabeelden te bekijken, via deze browser lukt het nog met http protocol, via mijn laptop die ik meeneem op reis lukt het niet met de browsers edge of chrome blokkeert niet de website van supra-space maar van zodra ik de camera aanklik om de beelden of instellingen aan te passen gebeurt er niks, raar allemaal, heb nochtans in deze browsers de website als veilig bestempeld, helaas.

Zoals ik reeds meedeelde de optie die ik thuis dagelijks gebruik is de App IPC Viewer op mijn GSM maar helaas wordt deze App in Duitsland ook geblokkeerd door hun wifi fritsbox en via het 4G netwerk is de ontvangst vaak onvoldoende voor deze streaming, op sommige plaatsen onderweg, meestal op een bergtop waar ik goeie 4/5G ontvangst heb lukt het dan wel met de GSM App.

Vanwege de aanhoudende problemen (altijd buitenshuis) en het verouderde protocol heb ik reeds gedacht om een nieuwe camera aan te schaffen maar weet begod niet goed welke ik dan zou aanschaffen om dan uiteindelijk in dezelfde problemen te belanden, advies van jullie is welkom!

Eigenschappen waaraan de camera moet voldoen,

Buitenshuiscamera (staat onder een doorrit, wel droog maar vochtig en koud in de winter)

Aansluitbaar via LAN (UTP) en Wifi + POE

Liefst Nederlandstalige handleiding en gebruiksvriendelijke webinterface van de camera

Geen abonnement nodig en gratis DDNS-adres beschikbaar met https protocol

Bewegingsmeldingen camera via mail (fotoreeks), ftp, enz... en uiteraard met instelbaar tijdschema

Camera > instellingsvlakken, gevoeligheid, contrast, zonlichtreductie

Veel eisen, daarom dat ik niet meteen mijn gading vind, hopelijk krijg ik hier positieve voorstellen

Alvast bedankt

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

@Edwin60 

Voor advies ivm een nieuwe camera zou ik een nieuw onderwerp opstarten. Dan ga je volgens mij meer reactie krijgen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

@Edwin60 

Je mag gerust poort 80 behouden. Om bij het voorbeeld 1234 te blijven, je doet:

  • in mijn telenet forward je voor het interne ipadres van je cam poort 1234 naar poort 80
  • je bewaart deze instelling en wacht geduldig tot je weer een normaal scherm krijgt (duurt even)
  • je doet nu http://jeddnsnaam:1234

Als je nu http://jeddnsnaam  ingeeft in je browser zal je geen antwoord meer krijgen.

tip: Zoek op jet internet een lijst van gekende poorten (kijk bijvoorbeeld op de Engelse Wiipedia) en kies een poort die niet voorkomt op die lijst.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

Bedankt voor uw lang uitgebreid antwoord, maar daaruit blijkt nog eens dat je een aantal dingen door elkaar haalt.

Uw "probleem" heeft wellicht niets te maken met een verouderd protocol, en ook niets met de Telenet modem. DDNS heeft ook niets te maken met http of https.

Dus nog eens alles op een rijtje:

DDNS

  • DDNS zorgt er alleen voor dat het (publiek) IP adres van jouw Telenet modem een "naam" krijgt, bijvoorbeeld "edwin60.supracam.net". Dat heeft met protocollen niets te maken.
  • Een DDNS client zorgt ervoor dat jouw DDNS naam (edwin60.supracam.net) altijd verwijst naar het juiste IPv4 adres, ook al is deze gewijzigd. De DDNS client zorgt er dus voor dat jouw DDNS naam altijd "up-to-date" is.
  • In jouw geval gebruik je de DDNS client van jouw camera, die dus te taak heeft om jouw DDNS naam op geregelde tijdstippen "up te daten".
  • Je zou ook een alternatieve (2de) DDNS account kunnen aanmaken bij een gratis dienst (vb dyndns.org, no-ip.com, etc), dit om problemen uit te sluiten met de supracam DDNS service
  • Dan moet je ook op één van jouw PC's een DDNS client installeren, die als taak heeft jouw 2de DDNS naam telkens up te daten. Je kan de update ook manueel doen, gezien jouw publiek IPv4 adres (bijna) nooit wijzigt.

PORT FORWARDING / REDIRECTING

  • Jouw Telenet modem is een firewall, alle (ongewenste) binnenkomende verbindingen van buitenaf worden tegengehouden (geblokkeerd).
  • Port forwarding zorgt ervoor dat een (gewenste) binnenkomende verbinding naar het juiste toestel wordt doorgestuurd.
  • Hiervoor gebruik je de techniek van een geopende poort: je wenst dat een binnenkomende verbinding naar één bepaalde poort, naar jouw cam doorgestuurd wordt op poort 80 (http://)
  • Als je dus op jouw modem een externe poort (1234) hebt "geforward" naar poort 80 op jouw cam (192.168.0.10), dan kan je de cam bereiken via:
  • Als wij het hebben over een "andere poort proberen" wil dat niet zeggen dat je de poort op de cam moet wijzigen (web interface), maar een externe poort. De externe poort 1234 wordt dus dooorgestuurd naar de interne poort 80 op jouw cam
Edwin60
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Verander-je-wachtwoord-dag Wereld gedichtendag Jij bent af! Twee handen vol!

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link

Sorry voor mijn late antwoord, bedankt allen voor jullie duidelijke antwoord.

 

2022-08-19 (1).png

Heb hierboven een alt+prt scr uit "MijnTelenet" toegevoegd en waarden gewist ter voorkoming blokkering afbeelding.

Heden staat er van L > R 10, 80, 80, 80, 80 wss NOK en al zeker niet volgens jullie voorstel.

Hier lukt antwoord cam extern met WAN en DDNS zonder toevoeging poort, met toevoeging poort geen verbinding.

Onderstaande config als vb zouden volgens jullie dan de huidige problemen oplossen?

10, 1234, 1234, 80, 80

Extern aanspreken van cam via WAN(IPv4.adres) en DDNS zal dan steeds in de URL :1234 bevatten, anders geen toegang, denk nu volledig mee te zijn in het verhaal.

Graag correctie of aanvulling indien nodig.

PS: Idd na plaatsing bericht, dacht ik dat het beter zou geweest zijn om bepaalde teksten in een ander topic te schrijven.

 

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet modem blokkeert DNS of WAN link


@Edwin60  schreef:

Onderstaande config als vb zouden volgens jullie dan de huidige problemen oplossen?

10, 1234, 1234, 80, 80

Extern aanspreken van cam via WAN(IPv4.adres) en DDNS zal dan steeds in de URL :1234 bevatten, anders geen toegang, denk nu volledig mee te zijn in het verhaal.

Graag correctie of aanvulling indien nodig.


Dat heb je correct begrepen 😊.

  • "1234" is maar als voorbeeld, gebruik een eigen 4-cijferige code (soort PIN code).
  • of al je problemen hiermee opgelost worden kunnen wij niet garanderen, maar het is altijd een goed idee om extern poort 80 niet te gebruiken.
0 Likes