Beantwoorden
Kenny3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

Hallo,

ik heb een telenet modem en nu heb ik een Nest wifi router gekocht. Ik merkte al direct dat de Nest wifi router ip adressen uitdeelde.192.168.86.20 tot 230. Nu op eerste zicht geen probleem. Maar ik heb een Nas die ik normaal van buitenaf kan bereiken en dat gaan niet meer, sinds de Nas aangesloten is via de Nest wifi router. Ik heb op deze forum al wat gelezen over poort forwarding tussen 2 routers. Maar dit gaat mijn petje te boven. Mijn Nas 192.168.0.2x static ip via poort 5000. Port forwarding op telenet model via poort 5000 extern als intern. En ik kan deze buitenaf bereiken. Maar hoe doe ik dit nu met de Nest wifi router? Ik sluit de Nas aan op de Nest wifi router en ik vind de Nas niet meer. Moet ik het ip adres van de Nas veranderen naar 192.168.86.22 zelfde rang? Met gateway 192.168.86.1? Nu als ik dit doe bereik ik de Nas enkel intern. Maar hoe dan extern van buitenaf? Omdat mijn port forwarding op mijn telenet modem staat op 192.168.0.2x met poort 5000. Ik kan dmz gebruiken? Had ik gelezen maar hoe? Ip adres nemen van Nest wifi router die gekregen is van telenet model? Maar die vind ik niet. Kan iemand mij helpen? Ik heb ook ip camera’s die ik van buitenaf wil bereiken.

 

Titel aangepast door Bjarne (MOD) | Originel titel: Telenet model en Nest wifi router

Tags (1)
0 Likes
14 reacties
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

@Kenny3 welke modem heb je juist? 

want met een HGW (6643e, CH7465 of CH8568) + een router die ip adressen uitdeelt = 2x DHCP server

= misserie 🙂 

 

kan natuurlijk dat je een 8560e hebt maar dan moet je mac bridging instellen

 

 

0 Likes
Kenny3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

Het is een witte telenet model. Welk type is een goede vraag want de doos kan ik niet zo direct vinden. Ja dat begrijp ik 2 x DHCP. Ik heb nergens de mogelijkheid om de telenet modem aan te passen. Nu mijn internet gaat heel goed. Het zijn eigenlijk 2 netwerken. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

@Kenny3  Heel simpel. Je geeft je NEST wifi router aan de WAN zijde een IPadres 192.168.0.22. Hetzelfde adres dat je NAS had voorheen. Je NAS een vast IP adres buiten de DHCP range van de NEST router, dus 192.168.86.X gateway 192.168.86.1.

Nu zal je portforwarding in "Mijn Telenet" nog altijd kloppen namelijk poort 5000 en 5001 geforward naar 192.168.0.22 die nu je router is en in je NEST forward je dezelfde poorten naar 192.168.86.X.

En alles zou moeten werken.

Een goede raad om het bezoek van hackers te vermijden want die gaan echt op zoek naar die poort 5000 die gekend is. Verander de poort in uw Synology NAS.

Dat staat onder configuratiescherm/ Netwerk/ DSMinstellingen/ DSMpoorten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kenny3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

Bedankt voor uw informatie.

Sorry maar ik ben nog maar een leek..

- Met Wan zijde bedoel je Lan ip van router in dit geval de NESt router ik zie hier staan: 192.168.86.1 en dan een DHCP groep 192.168.86.20 tot 230

 

- Je zegt hier:  Je NAS een vast IP adres buiten de DHCP range van de NEST router, dus 192.168.86.X gateway 192.168.86.1. (Dus bedoel je buiten mijn range van de Nest router en dat is die van telenet ? 192.168.0.X of in de rage van de NEST router 192.168.86.XX

 

 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

@Kenny3  Nee, met de WAN zijde bedoel ik je verbinding naar het internet. Je hebt normaal de kant waar je verbinding maakt naar je modem. Dat is meestal een apart poortje. In je instellingen van je router zal je dit ook zien. En nu zal dit normaal gezien een door DHCP toegekend adres zijn ergens tussen 192.168.0.100 en .254.

Dus uw NAS geef je een IP adres tussen 192.168.86.2 tot .19 of tussen 192.168.86.231 tot .254.

Heb je al eens geprobeerd om vanop een laptop ofzo die op je netwerk is aangesloten te surfen naar IPadres 192.168.86.1? Er zal je normaal een login en paswoord gevraagd worden die je hebt ingesteld bij in gebruikname.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kenny3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

Je bedoelt op de telenet modem? deze heeft geen WAN aansluiting. De NEST router heeft een poort die verbonden is met mijn telenet modem en een 2de poort die ik aansluit op een switch.

0 Likes
Kenny3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

bedankt voor de uitleg! Ik ga proberen dit in orde te krijgen.

Kan u eventueel dit stap per stap uitleggen?

want het wordt ingewikkeld 🙂

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

@Kenny3  En hoe verander je het WAN IP van je Nest router? Dit kan misschien helpen: https://support.google.com/googlenest/answer/6246630?hl=en 

 

En je kiest voor STATIC.

Dus daar geef je in 192.168.0.x, voor het gemak het IPadres dat je NAS nu had onder Telenet. Dus je NAS niet aan de Telenet router hangen.

Subnetmask 255.255.255.0

Gateway 192.168.0.1.

 

Je hebt nu 2 netwerken. Het Telenetnetwerk met alles wat rechtstreeks op die Telenetmodem is aangesloten en dat zou enkel uw digiboxen/corders en uw NEST router mogen zijn (Netwerk 192.168.0.0)

En je NEST netwerk (192.168.86.0) waar al je andere toestellen op zijn aangesloten. Smartphones via Wifi, Tablets via Wifi, uw NAS bekabeld, uw printer, uw laptops/pc's al of niet via Wifi of bedraad, en uw andere NEST attributen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

@Kenny3  Je mag mij altijd via PM contacteren, dat is makkelijker.

Klikken op mijn loginnaam en kiezen om een privébericht te sturen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router


@igvfer  schreef:

@Kenny3  Je mag mij altijd via PM contacteren, dat is makkelijker.

Klikken op mijn loginnaam en kiezen om een privébericht te sturen.

mss nog extra aanvulling

> DHCP nog eens apart  uitschakelen van router

0 Likes
Kenny3
Experienced Beetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

Oke zal ik doen. heel hard bedankt voor uw informatie! 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router

Misschien toch nog even terug komen op de vraag; welk type Telenet HGW (Home Gateway) heb je?

Normaal kun je dit lezen op het stickertje op de HGW zelf (dus ook als je de doos niet meer hebt).

 

Op het moment gebruik je twee routers achter elkaar, en dus ook 2x NAT, zodat je ook dubbele port-forwarding moet gebruiken.

Het heeft de voorkeur eigenlijk maar één router te gebruiken. Mocht je Telenet HGW recent zijn, dan is het misschien een CV8560E type - dan heb je geluk, en kun je de routing functie uitschakelen. Bij andere modellen gaat dat niet.

Een alternatief is de router functie in de mesh-wifi router uit te schakelen. Soms gaat dat, en kun je ipv routing bridging selecteren.

 

Mocht dat alles niet mogelijk zijn, dan heb je inderdaad te maken met dubbel NAT, en dubbele port-forwarding. In dat geval zou ik voor DMZ kiezen.  Dat betekent dat de Telenet al het inkomend verkeer aan de mesh router doorgeeft. Op die router kun je dan port-forwarding configeren, om het inkomende verkeer naar de juist server/host te dirigeren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router


@Cru  schreef:

@igvfer  schreef:

@Kenny3  Je mag mij altijd via PM contacteren, dat is makkelijker.

Klikken op mijn loginnaam en kiezen om een privébericht te sturen.

mss nog extra aanvulling

> DHCP nog eens apart  uitschakelen van router


Is dat niet wat gevaarlijk wat je nu zegt? De router staat als router ingesteld niet als AP. DHCP kan op Telenet niet uitgeschakeld worden. En als je DHCP op de NEST router uitschakeld, hoe gaan smartphones e.d. hun IP adres krijgen?

@Arnie  Ik ben nog altijd geen voorstander op DMZ in te schakelen. Ik geef de voorkeur aan aparte poorten forwarden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet modem in combinatie met een Nest wifi router


@igvfer  schreef:

@Arnie  Ik ben nog altijd geen voorstander op DMZ in te schakelen. Ik geef de voorkeur aan aparte poorten forwarden.


Waarom? Als je bijvoorbeeld je CV8560E in bridge mode zet, dan komt ook al je inkomende verkeer ongefilterd op de WAN van je eigen router aan, en kan deze het via port-forwarding doorgeven aan de juiste achterliggende host.

Als bridge mode niet beschikbaar is kan je een vergelijkbaar effect krijgen door gebruik te maken van DMZ. De Telenet HGW geeft dan al het inkomend verkeer door aan je eigen mesh-router (tenzij een andere port-forwarding of firewall regel geconfigureerd via mijn telenet iets anders verschrijft).

 

Mijn advies om DMZ te gebruiken is ook specifiek voor dit scenario met twee NAT routers achter elkaar.

 

Als het kan, zou ik proberen een dubbele NAT functie te voorkomen.

Dubbel NAT is niet ideaal, maar als je dan ook nog al je regels dubbel gaat opzetten wordt de kans op fouten steeds groter.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes