41863
netweters
|
18376
gesprekken
|
19859
vragen
|
Beste,
De router van de telenet deelt verkeerde DHCP adressen uit. Router vandaag gereset maar geen resultaat mogelijks een bug denk ik.
Toestellen die de eerste keer connectie maken met de router krijgen volgende IP adressen
Nadien wordt er een DHCP update gedaan en komen ze in de correcte range nadat je eerst het netwerk vergeet
Niet alle toestellen krijgen de nieuwe DHCP update binnen waardoor ze in de verkeerde range blijven staan.
Iemand het zelfde probleem of iemand een oplossing ?
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: DHCP problemen
Opgelost! Ga naar oplossing.
Een IP dat start met 169.254.x.x is niet uitgegeven door een DHCP-server. Dat is een IP dat het toestel zichzelf toeëigent omdat het problemen heeft met het verbinden met de DHCP-server (je Telenet modem).
Probeer eerst al eens de modem te herstarten en vervolgens ook je toestellen eens te herstarten.
@laurens02 kan het zijn dat je een bepaald mac adres hebt staan in bridging op "mijn Telenet"? Dan krijg dat toestel het juiste intern ip adres.
Heb je misschien een ander toestel dat ip adressen kan uitdelen ? Dit toestel dan best uitschakelen of in dezelfde range steken.
@kristofDW schreef:kan het zijn dat je een bepaald mac adres hebt staan in bridging op "mijn Telenet"? Dan krijg dat toestel het juiste intern ip adres.
bridging en intern IP adres. Deze zin begrijp ik niet zo goed 🤔
@flip1953 in antwoord op uw volgende vraag : bridging en intern IP adres. Deze zin begrijp ik niet zo goed
Het is vrij simpel. Bridging (in het geval van Telenet mac passthrough) is nodig om een extern ip adres te krijgen op de WAN poort van uw router.
Je zal dan bijvoorbeeld volgende range krijgen tussen 84.199.64.0 en 84.199.95.255 , is één van de ip ranges dat Telenet gebruikt.
Dit zijn dus de externe ip adressen, die je indien je een eigen router hebt op je wan poort zal krijgen.
Je kan in dat geval de functionaliteiten van de router gebruiken, anders niet.
Intern, dus alle apparaten die binnenshuis met internet zijn verbonden, hetzij via een UTP kabel, hetzij via WiFi, hebben een eigen intern IP adres. Dit zijn IP adressen uit een privé reeks, meestal beginnend met 10. x.x.x, 172.16. x.x of 192.168.
De meeste thuisrouter hebben de 192.168 reeks.
Hopelijk begrijp je dit nu, anders laat ik het over aan de andere kraks 😀
Toestellen meerdere keren herstart en zelf gereset modem eveneens een reset uitgevoerd maar had het zelfde resultaat. Vervolgens alle toestellen die een netwerk kan uitzenden afgezet tot het probleem was opgelost en het was de powerline. Die volgens mij iets verkeerd doet met het doorsturen van de DHCP response en request ... .