Beantwoorden
laurens02
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Netjes! Primeur! De kop is eraf!

Telenet router deelt verkeerde DHCP-adressen uit

Beste, 

De router van de telenet deelt verkeerde DHCP adressen uit. Router vandaag gereset maar geen resultaat mogelijks een bug denk ik.

Toestellen die de eerste keer connectie maken met de router krijgen volgende IP adressen 

  • 196.254.154.43/16
  • 169.254.161.67/16
  • 169.254.59.74/16

Nadien wordt er een DHCP update gedaan en komen ze in de correcte range nadat je eerst het netwerk vergeet 

  • 192.168.0.104/24

Niet alle toestellen krijgen de nieuwe DHCP update binnen waardoor ze in de verkeerde range blijven staan. 

 

Iemand het zelfde probleem of iemand een oplossing ? 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: DHCP problemen

0 Likes
5 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Telenet router deelt verkeerde DHCP-adressen uit

Een IP dat start met 169.254.x.x is niet uitgegeven door een DHCP-server. Dat is een IP dat het toestel zichzelf toeëigent omdat het problemen heeft met het verbinden met de DHCP-server (je Telenet modem).

Probeer eerst al eens de modem te herstarten en vervolgens ook je toestellen eens te herstarten.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet router deelt verkeerde DHCP-adressen uit

@laurens02 kan het zijn dat je een bepaald mac adres hebt staan in bridging op "mijn Telenet"? Dan krijg dat toestel het juiste intern ip adres. 

Heb je misschien een ander toestel dat ip adressen kan uitdelen ? Dit toestel dan best uitschakelen of in dezelfde range steken. 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Telenet router deelt verkeerde DHCP-adressen uit


@kristofDW  schreef:

kan het zijn dat je een bepaald mac adres hebt staan in bridging op "mijn Telenet"? Dan krijg dat toestel het juiste intern ip adres. 


bridging en intern IP adres. Deze zin begrijp ik niet zo goed 🤔

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet router deelt verkeerde DHCP-adressen uit

@flip1953 in antwoord op uw volgende vraag : bridging en intern IP adres. Deze zin begrijp ik niet zo goed

Het is vrij simpel. Bridging (in het geval van Telenet mac passthrough) is nodig om een extern ip adres te krijgen op de WAN poort van uw router.

Je zal dan bijvoorbeeld volgende range krijgen tussen 84.199.64.0 en 84.199.95.255 , is één van de ip ranges dat Telenet gebruikt. 

Dit zijn dus de externe ip adressen, die je indien je een eigen router hebt op je wan poort zal krijgen. 

Je kan in dat geval de functionaliteiten van de router gebruiken, anders niet.

Intern, dus alle apparaten die binnenshuis met internet zijn verbonden, hetzij via een UTP kabel, hetzij via WiFi, hebben een eigen intern IP adres. Dit zijn IP adressen uit een privé reeks, meestal beginnend met 10. x.x.x, 172.16. x.x of 192.168.

De meeste thuisrouter hebben de 192.168 reeks. 

Hopelijk begrijp je dit nu, anders laat ik het over aan de andere  kraks 😀

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
laurens02
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! Netjes! Primeur! De kop is eraf!

Telenet router deelt verkeerde DHCP-adressen uit

Toestellen meerdere keren herstart en zelf gereset modem eveneens een reset uitgevoerd maar had het zelfde resultaat. Vervolgens alle toestellen die een netwerk kan uitzenden afgezet tot het probleem was opgelost en het was de powerline. Die volgens mij iets verkeerd doet met het doorsturen van de DHCP response en request ... .