Beantwoorden
Uloga
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Naar het artikel van Tweakers:

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen in zijn netwerk - IT Pro - Nieuws - Tweakers

 

Telenet test momenteel de inzet van Docsis 4.0 in zijn Belgische netwerk. Bij een test haalde het bedrijf een downloadsnelheid van 8,5Gbit/s. Met Docsis 4.0 zijn in theorie ook hogere uploadsnelheden mogelijk, maar daarover zegt Telenet nog niets.

Met Docsis 4.0 verwacht Telenet de downloadsnelheid van 8,5Gbit/s te kunnen garanderen voor klanten, schrijft De Tijd. Op dit moment is de maximale downloadsnelheid bij Telenet 1Gbit/s en kunnen klanten met maximaal 40Mbit/s uploaden. Binnenkort gaat de provider 2,5Gbit/s-modems leveren aan klanten. Het bedrijf test deze modems nu 'op beperkte schaal'.

Docsis 4.0 laat providers, net als bij Docsis 3.1, met maximaal 10Gbit/s downloaden. Het verschil tussen de twee specificaties zit in de uploadsnelheid. Bij Docsis 3.1 is dit maximaal 1 tot 2Gbit/s. De nieuwe specificatie laat klanten in theorie met maximaal 6Gbit/s uploaden. Dit moet dan wel door de provider zelf worden ondersteund. Telenet spreekt vooralsnog niet over hogere uploadsnelheden. Het heeft een hybride netwerk, dat tot aan de wijkkasten uit glasvezel bestaat. De kabel die naar de voordeur van de klant loopt, is coax.

De Nederlandse provider Ziggo, met een vergelijkbaar hybride netwerk, kondigde eerder in mei eveneens een Docsis 4.0-test aan. Beide providers hebben te maken opkomende concurrentie van glasvezelnetwerken, die hogere en bovendien symmetrische snelheden beloven. Zo wil Proximus tegen 2028 in België 70 procent van alle gebouwen van een glasvezelaansluiting voorzien. Op dit netwerk zijn snelheden van 10Gbit/s mogelijk. Met de hogere Docsis-specificatie hopen de coaxproviders klanten ervan te overtuigen dat hun netwerk snel genoeg is.

 

Mijn vraag hierover:

Is er hier een opt-in voor Netweters om deel te nemen aan de beta-fase?

0 Likes
16 reacties
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

@flip1953 

Telenet staat er al jaren bekend voor, om (int serieus uitvergroot voorbeeld) om op een lijn van 100man er 10.000de op te proppen.

 

@ mijn signature, zijn men 3 levens moto. Is iets anders dan alle toestellen en hun specs of wat dan ook. En ja vind zelf ook storend maar ni bij stilgestaan om deze aan te passen, dank voor deze opmerking, en speciaal voor jouw mooie ogen 🙂 zal ik dit Seffens aanpassen hehe

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

@flip1953 

Naar mijn mening kan Telenet er meer uithalen , en zeker wat men er voor betaald. Enkel staat de innovatie een beetje stil heb ik de indruk bij Telenet , maar dat kan aan mij liggen natuurlijk. Het netwerk ligt er ze hebben de middelen enkel de uitvoering is nu nog van toepassing. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.