24750
netweters
|
152315
antwoorden
|
20691
vragen
|
Naar het artikel van Tweakers:
Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen in zijn netwerk - IT Pro - Nieuws - Tweakers
Telenet test momenteel de inzet van Docsis 4.0 in zijn Belgische netwerk. Bij een test haalde het bedrijf een downloadsnelheid van 8,5Gbit/s. Met Docsis 4.0 zijn in theorie ook hogere uploadsnelheden mogelijk, maar daarover zegt Telenet nog niets.
Met Docsis 4.0 verwacht Telenet de downloadsnelheid van 8,5Gbit/s te kunnen garanderen voor klanten, schrijft De Tijd. Op dit moment is de maximale downloadsnelheid bij Telenet 1Gbit/s en kunnen klanten met maximaal 40Mbit/s uploaden. Binnenkort gaat de provider 2,5Gbit/s-modems leveren aan klanten. Het bedrijf test deze modems nu 'op beperkte schaal'.
Docsis 4.0 laat providers, net als bij Docsis 3.1, met maximaal 10Gbit/s downloaden. Het verschil tussen de twee specificaties zit in de uploadsnelheid. Bij Docsis 3.1 is dit maximaal 1 tot 2Gbit/s. De nieuwe specificatie laat klanten in theorie met maximaal 6Gbit/s uploaden. Dit moet dan wel door de provider zelf worden ondersteund. Telenet spreekt vooralsnog niet over hogere uploadsnelheden. Het heeft een hybride netwerk, dat tot aan de wijkkasten uit glasvezel bestaat. De kabel die naar de voordeur van de klant loopt, is coax.
De Nederlandse provider Ziggo, met een vergelijkbaar hybride netwerk, kondigde eerder in mei eveneens een Docsis 4.0-test aan. Beide providers hebben te maken opkomende concurrentie van glasvezelnetwerken, die hogere en bovendien symmetrische snelheden beloven. Zo wil Proximus tegen 2028 in België 70 procent van alle gebouwen van een glasvezelaansluiting voorzien. Op dit netwerk zijn snelheden van 10Gbit/s mogelijk. Met de hogere Docsis-specificatie hopen de coaxproviders klanten ervan te overtuigen dat hun netwerk snel genoeg is.
Mijn vraag hierover:
Is er hier een opt-in voor Netweters om deel te nemen aan de beta-fase?
Opgelost! Ga naar oplossing.
@kristofDW @Suzy Hier ook heel veel interesse om mee te doen aan een test indien mogelijk.
Hi, @kristofDW en @Uloga Deze vraag was al eens gesteld.
Daarom verwijs ik jullie graag naar dit topic: https://www.netweters.be/t5/WiFi/Nieuwe-modem-op-komst/m-p/143618#M14522 😉
Gr
Bert
Dag Bert,
Dit gaat als ik het goed heb specifiek over de CH8568LG modem?
Ik denk dat het meer om dit specifieke antwoord van @Suzy ging:
Op de test-vraag heb ik ook een antwoord gekregen. Modems worden blijkbaar nooit getest met klanten, omdat deze al je services kunnen impacteren.
Wel grappig om te lezen dat bij Telenet de modems nooit getest worden door klanten.
Dat is in Nederland bij Ziggo wel het geval.
Ook de tv box zonder coaxaansluiting (Next mini) is eerst getest door klanten voordat deze werd losgelaten 🙂
Ik heb eind 2018 de eerste Telenet TV-box mee getest.
En deze is hier nooit meer weggegaan. 😁
Dat ze eerst eens beginnen met op docsis 3.1 speedboost, de upload snelheid al is serieus wat omhoog trekken want 1Gbps download tegen 40Mbps upload. Zijn al landen die al langer pakken hoger upload hebben of bijna evenveel up als down hebben
België hint op dat gebied wat achter op
Gelukkig gaat Telenet over naar FTTH, toch?
Ze gaan er mee beginnen maar dat is niet direct dat iedereen vandaag op morgen dat gaat hebben. De uitrol daarvan zal ook weer een aantal jaar duren want dat zijn geen kleine projecten.
Maar toch, het is een mooie stap van Telenet. Dit in tegenstelling tot zusje Ziggo welke blijft hangen in Docsis 4.
@DeLLiAnO schreef:Dat ze eerst eens beginnen met op docsis 3.1 speedboost, de upload snelheid al is serieus wat omhoog trekken want 1Gbps download tegen 40Mbps upload.
Ik denk niet dat iemand nu wakker ligt van Docsis 4.0
Met de huidige Docsis 3.1 technologie kan Telenet:
@DeLLiAnO schreef:Zijn al landen die al langer pakken hoger upload hebben of bijna evenveel up als down hebben
België hint op dat gebied wat achter op
Pas op: het gras is altijd groener aan de overkant.
Evenveel upload als down?? In tegenstelling tot glasvezel kan dat niet via de kabel, Docsis is assymetrisch (hogere upload dan download).
@patrick37 schreef:
@wewanl schreef:Gelukkig gaat Telenet over naar FTTH, toch?
Ze gaan er mee beginnen maar dat is niet direct dat iedereen vandaag op morgen dat gaat hebben. De uitrol daarvan zal ook weer een aantal jaar duren want dat zijn geen kleine projecten.
Als Telenet volledig inzet op FTTH, kunnen ze misschien beter de stap naar Docsis 4.0 overslaan ???
Waarom nog investeren in oude (achterhaalde) technologie als FTTH voor de deur staat?
net als Proximus: veel te lang bezig geweest met de kopertechnologie, maar hebben ze nu toch ook begrepen dat de toekomt in FTTH ligt (in plaats van VDSL supervectorng 35b verder te ontwikkelen)?
@DeLLiAnO schreef:If its not a Bengal, then its just a cat.
Rise and Rise again. Until lambs become lions
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.
(off-topic)
mag ik terloops zeggen dat ik jouw handtekening zeer storend vindt 🤔