Beantwoorden
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Toestellen hebben 169.xxx ip (geen IP toewijzing)

Hoi,

 

Ik heb +- 2 jaar geleden mijn modem omgeruild naar de CV8560E e-router.

Deze modem werkt prima, een tijdje terug wel problemen gehad met de acces points (AP's liepen gewoon vast).

 

Nu iets totaal anders bedraad of draadloos volgende probleem: 

- Nieuw aangesloten apparaten hebben een 169.xxx IP adres en hebben dus geen internet.

- Ook de apparaten die reeds een IP adres toegewezen hadden kunnen niet meer op het internet.

Oplossing: modem herstarten, OK ja dit doe ik dan en dan werkt alles weer.

 

De klantendienst ook reeds meerdere malen gecontacteerd, echter zeggen ze "vanaf hier ziet alles er prima uit".

Er is toch iets niet normaal dat mijn device's geen IP adres meer toegewezen krijgen?

 

Wat zouden jullie verdenken als dader van dit probleem?

 

Persoonlijk zou ik in de toekomst een eigen router willen plaatsen en een mesh (met bedrade backhoul) zodat ik weer volledige toegang heb tot mijn router (terug zoals vroeger met onze EMTA).

 

Na onze modem staat enkel een switch (die ik eerst wou uitsluiten), daarachter de toestellen (zoals AP'S, en PC's en een betaalterminal): voor de zekerheid zit er een andere switch tussen en een andere UTP naar de modem. Maar helaas komt het nu nog voor.

 

Dan blijft in mijn inzicht enkel de modem nog over?

 

M.v.g.

 

0 Likes
5 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Toestellen hebben 169.xxx ip (geen IP toewijzing)

Apparaten ontvangen geen 169.254.x.y ip adres, maar kennen dat zichzelf toe, wanneer een ethernet connectie gedetecteerd wordt (interface is up), maar er geen IP adres via DHCP ontvangen kan worden. Is het mogelijk eens te testen zonder de extra switch, gewoon met een PC direct aan de HGW (modem) verbonden?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Toestellen hebben 169.xxx ip (geen IP toewijzing)

Mijn topic hierboven was ook maar even snel getypt want ik had weinig tijd.

De toestellen krijgen inderdaad gewoon geen ip toegekend (en showen hierom inderdaad het 169.xx ip).

Wat ik vergeten te vermelden was, dat er een PC rechtstreeks aan de modem hing (sinds de wissel van de switch) en deze had het probleem ook. Dus die switch kan ik uitsluiten.

 

Ik ga wel eens kijken om in de toekomst een eigen router te plaatsen, loop namelijk te vaak tegen de limieten van de standaard Telenet setup, bijvoorbeeld een device een vast (intern) IP toe te wijzen mis ik wel regelmatig... Nu is het steeds in elk toestel een static ip toewijzen maar dan moet je wel onthouden welke er al in gebruik zijn...

 

EDIT: Reactie van de klantendienst, blijkbaar was er gewoon een storing...

We gaan zien of het stabiel blijft, zaterdag ook geen IP toewijzing gehad..

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Toestellen hebben 169.xxx ip (geen IP toewijzing)

@JonasRT 

 

Je schrijft dat je graag opnieuw met een eigen router zou willen werken. Waarom doe je dat niet gewoon? Je hebt de E-Router van Telenet dus daar kan je de MAC passthrough van activeren zodat uw eigen router een echt publiek IPv4 adres krijgt.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Toestellen hebben 169.xxx ip (geen IP toewijzing)

De reden waarom ik dit nog niet gedaan had was omdat ik niet alleen beslis...

 

Maargoed, ik ga zeker en vast eens uitkijken naar een router en misschien direct ook volledig nieuwe acces points. 

Ik heb namelijk al computers met Wifi 6E (en ja dit is misschien wat overkill maar naar mijn idee wel future proof).

 

Voor de Wi-Fi wil ik sowieso seamless roaming.

Ik zou misschien gaan voor een mesh set met een bekabelde backhaul (de kabels liggen er al dus die kan ik hergebruiken).

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Toestellen hebben 169.xxx ip (geen IP toewijzing)

@JonasRT 

Dat is een goed plan 😉

Veel succes met de realisatie ervan 😎


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.