Beantwoorden
PeterD1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Trage download tijdens piekuren

Sinds de laatste dagen merk ik op dat tijdens de piekuren (19-23u) het downladen van games traag gaat (maar zo een 5 mbps) terwijl als ik op dat moment een speedtest doe ik nog steeds zo een 230 mbps haal (alle toestellen zijn bekabeld dus niet via wifi).
Dacht eerst dat het probleem misschien bij de server lag maar heb dit getest op steam, playstation en xbox.
Overal gaat het traag en als ik bv op de xbox aan het downloaden ben en dan iets op de ps5 wil doen dan begint de ps5 zelfs niet met downloaden tot dat de xbox stopt. Gisterenavond heb ik wat meer in de gaten gehouden en net na 23u schoot de downloadsnelheid weer naar naar omhoog (zo een 200 mbps) en vanmorgen was dit nog steeds het geval maar vanavond rond 19u toen ik tijd had om het nog eens te testen was het weer terug.
Heb al gebeld met de telenet klantendienst maar zij zien geen abnormale dingen.
Iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?

Alvast bedankt!
0 Likes
21 reacties
Ex-Netweter
 

Trage download tijdens piekuren


@PeterD1  schreef:
Iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?

Dat ligt aan Telenet-netwerkbeheer:


We verdelen de vrije bandbreedte op ons netwerk zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers. Zo profiteren onze klanten van supersnel internet. Op extra drukke momenten beperken we de maximale snelheid van bepaald dataverkeer (bv. downloads, FTP,...) op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen,...


bron: https://www2.telenet.be/internetgebruik?multisolution_attribute=verdeling-bandbreedte

0 Likes
thomasdb
Professional Veelweter
Berichten: 344
WOW! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Trage download tijdens piekuren

als het hieraan ligt lijkt 5mbps me wel weinig? dat kost meer aan electriciteit hoe langer het duurt enz. misschien is het toch de server? ik heb dit vroeger nog nooit gemerkt op steam ofzo niet dat ik dat superveel gebruik heb al jaren telenet 100/10 zonder problemen maar doe op heden door de ietwat krappe datalimieten op mijn abo grotere updates meestal over een andere providerverbinding ik gebruik telenet vooral voor de hoge betrouwbaarheid (voor mijn gebruik dan toch) van de verbinding

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5480
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Trage download tijdens piekuren

@thomasdb 
als er op de Node in je buurt veel verbruiker zitten op Orange en Telenet en als ze zien dat er te weinig bandbreedte is gaat de snelheid naar beneden spijtig genoeg tussen bepaalde uren, de drukste uren zijn tussen 19 en 23 uur.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
thomasdb
Professional Veelweter
Berichten: 344
WOW! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Trage download tijdens piekuren

ik volg uw informatie, maar,  5megabit blijft toch vrij weinig? en het is ook down niet up. toch, in geval als http gewoon nog normaal wel werkt op een speedtest via de browser voor bv 4k of VR streaming wat 20 megabit is, is een gamedownload dat ook niet waard?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Trage download tijdens piekuren

Hoeveel gebruikers op een node?

Hoeveel Gbps bandbreedte op een node?

Do the math.

0 Likes
thomasdb
Professional Veelweter
Berichten: 344
WOW! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Trage download tijdens piekuren

dat is niet mijn begroting enkel mijn conclusie 😉

0 Likes
Ex-Netweter
 

Trage download tijdens piekuren

Deze melding is 100% zeker traffic management, er zijn verschillende gevallen bekend en in volgend topic vind je de nodige technische uiteenzetting om te begrijpen hoe traffic management werkt en hoe je met een VPN dit kan omzeilen: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Downloads-op-elke-game-launcher-gelimitee...

PeterD1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Trage download tijdens piekuren

Ik kan inderdaad bevestigen dat Telenet duidelijk aan traffic management doet.

Tijdens de piekuren haal ik maar voor het downloaden van games zo een 8 mbps zowel op xbox,ps5 als pc. Het is zelf zo erg dat wanneer ik als test op 2 systemen tegelijk een game wil downloaden de andere zelfs niet start omdat de andere download al de "volle" 8 mbps gebruikt. Speedtest geeft dan nog steeds 230 mbps weer. Op klokslag 23u gaat de download makkelijk weer naar 230 mbps. Na het opzetten van een vpn krijg ik wel weer de volle download snelheid wanneer Telenet zit te knijpen.

Overige downloads tijdens de piekuren laat Telenet wel door dus de node lijkt me zeker niet overbelast hier. Ik snap dat men deze sowieso niet wil overbelasten en daarom dat soort dingen knijpt maar 8 mbps is gewoon belachelijk weinig de dag van vandaag. We betalen tenslotte allemaal genoeg voor internet en zou er dan ook graag gebruik van willen maken wanneer ik thuis ben. Bij de Telenet klantendienst krijg ik alleen als antwoord dat ze het niet doen en niet echt verder willen helpen buiten een technieker sturen omdat de upload niet goed zou zijn (geen last van) of me one up willen aansmeren omdat dat sneller is (snappen dus precies mijn probleem ook niet).
Als dit zo blijft is het misschien zelfs beter om weer naar vdsl te gaan, dan heb ik tenminste bijna 100 mbps altijd ter beschikking en moet ik s'nachts niet iets laten opstaan om de download af te maken zoals 15 jaar geleden.

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Trage download tijdens piekuren

@PeterD1 je spreekt jezelf tegen, als je met een vpn de volle snelheid haalt zal het niet aan telenet liggen.

0 Likes
PeterD1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Trage download tijdens piekuren

@Christof75 Waarom spreek ik mezelf tegen? Bij het gebruik van een vpn kan Telenet niet meer hun traffic management toepassen en kunnen ze dus de snelheid van de download niet knijpen. 

0 Likes
thomasdb
Professional Veelweter
Berichten: 344
WOW! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Trage download tijdens piekuren

wel nuttige info dat lees ik vlot graag

0 Likes
thomasdb
Professional Veelweter
Berichten: 344
WOW! Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Trage download tijdens piekuren

ik heb wel al eens gemerkt dat bij een vpn naar telenet thuis vanuit frankrijk bvb ik mijn upload vanthuisuit ( 10 mbit) niet meer haalde wegens teveel hops veronderstel ik dus ook vpn's kunnen  wel gelimiteerd of gethrottled worden denk ik

0 Likes
PeterD1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Trage download tijdens piekuren

Telenet is vandaag langs geweest. Node is hier tijdens de piekuren zo goed als overbelast op alle frequenties.
Ze gaan nu kijken om een zwaardere node te plaatsen of de mensen in de straat laten overstappen op docsis 3.1 modems omdat veel mensen hier nog docsis 3.0 modems hebben en dat dus ook blijkbaar een deel van het probleem zou kunnen zijn.

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 3054
Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij.

Trage download tijdens piekuren

Ze kunnen vragen aan de klanten om de modem te wisselen maar je zit ook nog met 2 andere aanbieders op de zelfde kabel

wand deze klagen ook na een tijd  de band zit te vol en dan moet je werken op straat doen om het in orde te krijgen

Nu zal het wachten zijn meer kan je niet doen

0 Likes