UDM Pro Bridging & Static IP
Goed,
Aangezien Telenet absoluut verschrikkelijk is en op een ongezien amateuristisch niveau zit wat betreft technische ondersteuning, ga ik me wenden tot daadwerkelijk intelligente mensen op dit platform.
Ik heb onlangs Telenet gevraagd om hun modem te bridgen naar mijn UDM Pro en ik heb een statisch IP-adres gekocht.
NU, wanneer ik probeer mijn WAN in te stellen op de UDM met het gekochte IP-adres, word ik losgekoppeld van het internet. Dus het werkt niet... zolang ik mijn WAN-instellingen op DHCPv4 houd, werkt alles prima.
Dit doet me geloven dat de bridging niet goed is ingesteld en de Telenet-modem nog steeds fungeert als het gateway-apparaat. Aangezien het nog steeds een LAN-verbinding biedt aan de Unifi, die DHCP gebruikt, en mijn modem een WAN-poort heeft die uitgaat naar de internetprovider.
Als de bridging correct zou werken, zou er geen LAN zijn.
Ik ga dit opsplitsen in kleinere secties en hopelijk kunnen we het probleem aanpakken.
De huidige status van mijn endpointconfiguratie:
- De primaire interne gateway is een Unifi-router met een bridging-configuratie naar de modem van Telenet.
- De Unifi-router heeft een ingebouwde firewall op softwareniveau.
- Ik heb een statisch IP-adres gekocht van mijn internetprovider, dat 81.82.X.X is.
- Echter, het WAN IP-adres dat de modem aangeeft als het geleverde IP-adres is 81.82.Y.Y. (afwijkend van het statische IP).
Mijn verwachtingen en begrip:
- Het WAN IP-adres dat de modem moet weergeven, is het statische IP-adres (81.82.X.X) dat ik heb gekocht.
- Het gateway IP-adres van die modem zou moeten vallen binnen een 255.255.255.252 subnet, ook wel bekend als /30, aangezien dit de standaard is voor elke peer-to-peer IP-configuratie. Dit wordt meestal gedaan om klanten op aparte subnets te houden vanwege beveiligingsvoordelen. Op basis van een proces van eliminatie zou ik verwachten dat het IP-adres van de sub-poort die het verkeer ontvangt 81.82.X.X-1 is.
- Als ik naar het IP-adres van de WAN op de modem kijk, lijkt het erop dat het subnet voor het statische IP-adres ofwel enorm is of niet correct is geconfigureerd. Als de subnetdefinitie enorm is, wil ik begrijpen waarom. Vanuit mijn oogpunt is dat een beveiligingsrisico in de configuratie van de internetprovider.
Voel je vrij om mijn begrip te corrigeren als je denkt dat ik het mis heb. Ik ben bereid om het bovenstaande te bespreken.
Hieronder staat de vraag die er eigenlijk toe doet en waarvan ik moet weten hoe ik mijn omgeving veilig en correct kan configureren.
Vraag:
1. Hoe zou je adviseren dat ik de Unifi configureer in bridgemodus met de modem van Telenet?
Mijn expertise hier is beperkt, aangezien ik gewend ben aan een directe verbinding en het gedrag van sommige modems niet is zoals ik zou verwachten.
2. WAAROM levert Telenet geen directe verbindingen?
Als je tot hier bent gekomen, bedankt voor alle ondersteuning die je kunt bieden!
Opgelost! Ga naar oplossing.