Beantwoorden
Tjakke
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

Hi

wij hebben de udm-pro besteld en deze kom eind deze week aan. Nu hebben wij de HGW 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) van telenet. Welke aanpassingen moeten wij gaan doen om de udm-pro optimaal te gaan gebruiken. Modem only gaan halen? welke settings te configureren? alle tips zijn van harte welkom.

 

Groeten Tjakke🙂

Titel aangepast door Tae-Yoon (mod) | Vorige titel: Upgrade netwerk

Tags (1)
0 Likes
10 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

@Tjakke Het gemakkelijkste is om de routerfunctie van je Telenet modem uit te schakelen en uw UDM-PRO als DHCP te gebruiken en dus als router.

Je moet dan het Mac adres in de advanced settings onder "bridging"op mijn Telenet zetten.

Dan een kabel naar de wanpoort van je UDM-PRO. Deze zal dan een extern ip adress krijgen, net zoals dat je van een modem zal krijgen. In dit geval is het mac passthrough. Dit werkt naar behoren, want heb dit bij mijn opzet ook gedaan. 

Als je tussen de Telenet router en uw UDM-PRO nog een firewall zou zetten, moet je natuurlijk het mac adres van dat device in de bridging settings zetten.

 

veel succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tjakke
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

@kristofDW  wat een vlugge respons.🤗  nog 2 vraagjes, waar kan ik de routerfunctionaliteit uitschakelen onder mijn telenet, alsook de bridging settings waar vin ik deze. Dank voor de hulp 👍

 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

@Tjakke  Je kan dit terugvinden op https://mijn.telenet.be/mijntelenet/rgw/settings.do?action=showAdvancedSettings

Je moet er wel rekening mee houden dat je een E-router moet hebben hiervoor, anders zie je deze settings niet.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

Goede beslissing betref aanschaffen van de UDMPRO 🙂

Betreft bridging, hiervoor het je de CV8560e Modem van Telenet nodig, enkel deze voorziet in het bridgen zodat je UDMPro een extern IP adres krijgt (en je dubbele NAT kan vermijden).  

Meer hoef je op die Telenet modem niet te doen. (Let wel, deze modem heeft geen Wifi aan boord !, hiervoor kan ik je de FlexHD zeker aanbevelen)

Digiboxen, Digicorders en TV boxen hou je best op de Telenet Modem aangesloten.  Je kan dit ook wel via de UDM Pro doen, maar zie er niet echt de meerwaarde van in (maar dat is een persoonlijke opinie natuurlijk :-))

0 Likes
Tjakke
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

@kristofDW  deze functies zijn niet beschikbaar op mijn HGW van telenet, dus naar mijn telenet verdeler gaan om nieuwe modem aan te vragen, specifiek type dat ik moet aanvragen? @kristofDW nogmaals mijn dank,

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

Met je huidige HGW 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) kun je geen "MAC passthrough" configureren zoals door @kristofDW beschreven. Je hebt een ander Telenet modem/router nodig, en wel de CV8560E (ook wel e-router genoemd).

Neem het beste even contact op met een Telenet Center om een afspraak te maken dat je deze kunt omwisselen.

Zonder deze omwisseling zul je evengoed wel internet connectiviteit hebben, maar wordt het verkeer twee keer ge-NAT, wat ten koste kan gaan van de snelheid, en zal het moeilijker zijn om port-forwarding te gebruiken om internet hosts bereikbaar te maken vanaf het internet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tjakke
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

@kristofDWondertussen geef @kve2002  mijn vraag beantwoord. Dank allen

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

De berichtjes kwamen snel achter elkaar, en de mijne was precies te langzaam. Ik zie dat je al een correct en volledig antwoord ontvangen hebt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tjakke
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

hierbij wil ik iedereen danken @Arnie @kve2002 @kristofDW  ik apprecieer dit ten volle.

Groeten Tjakke

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Upgrade netwerk om UDM-Pro te gebruiken

@Arnie daarom dat ik in mijn vorige post vermelde dat hij een e router moet hebben😉 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes