Upload snelheid traag
Tussen 29/12 en 30/12 is de upload snelheid (in minder mate ook download snelheid) dramatisch gezakt. Ik haal de laatste dagen met moeite 3-4 Mbps aan upload waar dit normaal 20 Mbps moet zijn. Dit is gemeten via een netwerkkabel rechtstreeks van een laptop naar een ethernet poort op de telenet modem, dus mijn binnennetwerk is volledig niet in de picture, alsook geen wifi toestanden enkel rechtstreeks wired.
Na contact met Telenet, modem nagekeken, niets te vinden zoals gewoonlijk.
Modem uitgezet, 10 minuten uit het stopcontact getrokken, terug ingestoken (procedure 2x doorlopen) maar brengt geen oplossing. Dit zijn de snelheden die ik haal :
Heb een wigo abonnement wat wil zeggen Download = 300 Mbps / Upload = 20 Mbps.
Heb een Home Assistant draaien op mijn binnennetwerk die 1x per uur de Download en upload snelheid van mijn internetconnectie meet en die houd dat bij in een grafiek. Hierop kan je duidelijk zien dat sinds 29/12-30/12 de upload snelheid drastisch gezakt is :
Pieken naar boven of beneden kan je negeren, je moet de algemene trend bekijken. Ik kan nog begrijpen dat met oudjaar er veel load op het netwerk was, maar de problemen blijven aanhouden en worden nog erger, mijn download snelheid begint nu ook te zakken als je de trend over een maand gaat bekijken.
Iemand enig idee hoe dit te fixen, telenet wil niet helpen want zij zien geen probleem, praktijk is echter anders ...
Opgelost! Ga naar oplossing.
- Labels:
-
modem (HGW)
-
netwerken
-
snelheid
-
Telemeter