Beantwoorden
ElGuapo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Modem of booster aansluiten op coax boven

Hallo

 

Morgen komt er een technieker langs bij ons voor de installatie van Telenet. De coax komt het huis binnen via een kast in de garage, dus daar zal hij vermoedelijk de versterker en de modem plaatsen.

Op de eerste verdieping hebben wij ook een coax aansluiting (voor tv en radio). Kan die technieker daaraan ook een modem of wifi booster koppelen zodat er daar internet is? We kunnen ook met een tweetal wifi boosters proberen om het wifi signaal tot boven optimaal te krijgen, maar dat is niet echt ideaal. Het huis is 30 jaar oud, dus UTP kabels liggen er nergens.

Alvast bedankt!

0 Likes
17 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Modem of booster aansluiten op coax boven


@ElGuapo  schreef:

Op de eerste verdieping hebben wij ook een coax aansluiting (voor tv en radio). Kan die technieker daaraan ook een modem of wifi booster koppelen zodat er daar internet is? 


Theoretisch kan de technieker in de garage de binnenkomende coax doorverbinden met de coax naar de living, en daar de versterker (living modem NIU) en de modem plaatsen.

Dat is waarschijnlijk een betere plek voor de modem (WiFi) dan in de garage ...

 

Maar de kans is groot dat de technieker dat weigert. In principe komt de versterker (NIU) altijd op de plaats waar de coax binnenkomt.

 

Andere mogelijkheid:

  • NIU in de garage.
  • modem in de living (via bestaande coax).

Dit in geval je geen TV hebt, en de coax dus niet gebruikt wordt voor televisie.

 

Last but not least:

  • NIU en modem in de garage.
  • internet via de coax.

Hiervoor kan je gebruik maken van Moca technologie (vb Hirschmann).

 

Ook als je meerdere coax aansluitingen hebt in huis (op de verdiepingen) zijn de Moca adapters ideaal (en beter dan vb Powerlines, vooral in oudere huizen waar het elektriciteitsnet niet optimaal is) ...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem of booster aansluiten op coax boven

De technieker zal inderdaad modem en NIU plaatsen waar het signaal binnen komt in huis. Hoogsten zal hij u een extra Wifi powerline set voorstellen om boven internet signaal te hebben. Voor een betere oplossing zal je zelf moeten zorgen. Je kan dan eventueel het Hirshman MOCA systeem gebruiken. Dan heb je boven volwaardig TV-signaal maar ook volwaardig internet signaal dat je dan eventueel kan uitbreiden met een Acces Point en dergelijke.

https://www.hirschmann-multimedia.com/media/files/695004996_Handleiding_MB%2032_EN_v18.1-web.pdf 

of

https://www.hirschmann-multimedia.com/nl/assortiment/ip-distribution/multimedia-over-coax/moca-r-ada... 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ElGuapo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Modem of booster aansluiten op coax boven

Bedankt voor de duiding!

De situatie is al volgt:

Gelijkvloers:
1) Garage waar de coax het huis binnen komt
2) Woonkamer waar een coax aansluiting achter de tv zit en waar dus ook een decoder moet komen.

Verdieping 1:
1) Coax aansluiting voor radio/tv in de muur, maar hier moet geen decoder aan gekoppeld worden, aangezien daar geen tv komt te staan. Ideaal zou zijn dat hij hier een extra modem of wifi booster kan zetten, zodat het internet ook op verdieping 1 optimaal is.

 

Wat zou ik dan het beste doen?

0 Likes
FilipD
Moderator
Berichten: 186
De magic number! It's your ninth party! Even demarreren... Lezersgoud. Respect!

Modem of booster aansluiten op coax boven

Voor uw eerste verdieping is het beste in mijn mening een kabel te trekken van waar de modem komt naar boven. Maar uiteraard is dat vaak al niet meer mogelijk. 

 

Alternatieven:

Powerline waar de modem staat en dan de 2de powerline (met wifi) installeren op het eerste verdiep. Et voila, je hebt er internet, wifi & interactiviteit. 

 

Op die Powerline op de verdieping kan je eventueel ook een AP koppelen waardoor je daar ook wat UTP poorten ter beschikking hebt. 

 

Eventueel ook MESH oplossingen? Zelf hier nog geen ervaring mee. Enfin, er zullen hier nog wel genoeg kraks zijn om u hiermee te helpen. 😉

 

 Succes! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

ElGuapo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Modem of booster aansluiten op coax boven

Begrijp ik het goed dat ik in mijn geval dan maar 1 Moca adapter nodig heb, die ik dan op verdieping 1 verbind met de coax aansluiting in de muur? En daar koppel ik dan een wifi booster/acces point van Telenet aan?

Deze dus bijvoorbeeld: https://www.coolblue.be/nl/product/829751/hirschmann-inca-1g-multimedia-over-coax-adapter.html

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Modem of booster aansluiten op coax boven


@ElGuapo  schreef:

Gelijkvloers:
1) Garage waar de coax het huis binnen komt
2) Woonkamer waar een coax aansluiting achter de tv zit en waar dus ook een decoder moet komen.

Verdieping 1:
1) Coax aansluiting voor radio/tv in de muur, maar hier moet geen decoder aan gekoppeld worden, aangezien daar geen tv komt te staan. Ideaal zou zijn dat hij hier een extra modem of wifi booster kan zetten, zodat het internet ook op verdieping 1 optimaal is.


  1. Garage waar coax binnenkomt: Hier plaats je de NIU + modem
  2. Woonkamer met coax: TV-Box. Voorwaarde: WiFi vanuit garage is sterk genoeg voor internet in de living (TV-Box kan via WiFi aangesloten worden).
  3. Verdieping:
    • optie 1: WiFi powerline (1 set gratis in bruikleen bij Telenet)
    • optie 2: Moca adapter + Telenet access point

@ElGuapo  schreef:

Begrijp ik het goed dat ik in mijn geval dan maar 1 Moca adapter nodig heb, die ik dan op verdieping 1 verbind met de coax aansluiting in de muur? En daar koppel ik dan een wifi booster/acces point van Telenet aan?


Neen, je hebt altijd (min) 2 stuks nodig.

  1. Indien je met Powerlines werkt:
    1. één Powerline in de garage, die je verbindt met de modem (vb PG-9083-LG-TN)
    2. één WiFi Powerline boven (vb PG-9082-LG-TN)
  2. Indien je met Moca werkt:
    1. één Moca adapter, die je verbindt met de modem (ethernet) en de coax (NIU).
    2. één Moca adapter boven die je verbindt de coax.
    3. één access point die je verbindt met de Moca (vb: AP7465CE-TN).

PS.

Indien WiFi in de living niet sterk genoeg is:

  • ofwel één extra WiFi Powerline.
  • ofwel één extra Moca adapter.
0 Likes
ElGuapo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Modem of booster aansluiten op coax boven

Bedankt voor de toelichting! Dan ga ik het toch eerst met die powerline adapters proberen, want ik weet niet of ik handig genoeg ben om het met die moca adapters tot een goed einde te brengen 🙂

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem of booster aansluiten op coax boven

@ElGuapo 

 

Dat kan je inderdaad zo doen, maar zoals reeds aangehaald, als uw E-netwerk te oud is kan het zijn dat powerlines niet goed hun werk kunnen doen. Powerlines moeten bovendien geconfigureerd / gekoppeld worden.

Moca heeft daar geen last van en moet ook niet geconfigureerd worden. Aansluiten en klaar.

 

Hou dat in uw achterhoofd als oplossing wanneer het u met de powerlines geen goed resultaat oplevert.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Modem of booster aansluiten op coax boven


@ElGuapo  schreef:

Dan ga ik het toch eerst met die powerline adapters proberen, want ik weet niet of ik handig genoeg ben om het met die moca adapters tot een goed einde te brengen 🙂


Goed idee, gezien de Powerlines gratis zijn, kost het je niets om ze te testen.

Zorg er gewoon voor dat

  1. de Powerlines altijd in een stopcontact met aarding zitten. 
  2. de Powerlines altijd rechtsreeks in het stopcontact zitten, en niet via een verlengsnoer in een meervoudige stekkerdoos. De stekker van de modem steek je dan op het doorgelust stopcontact van de Powerline.

Success.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Modem of booster aansluiten op coax boven

De aansluiting van die moca adapters lijkt mij nu toch al een stuk simpeler dan vroeger het geval was. Je hebt enkel een coax in en uit en een UTP aansluiting. En uit vroegere ervaring weet ik dat dit goed werkt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ElGuapo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Modem of booster aansluiten op coax boven

Ja, ik denk dat het mij wel zou lukken, maar is natuurlijk wel een stukje duurder en ik veronderstel dat het aan de versterker dan wel even zoeken is welk nu de coax kabel is die naar verdieping 1 gaat. Maar als de powerlines hun werk niet doen, dan ga ik het wel eens proberen. Een andere optie is utp kabel naar boven laten doortrekken, maar ik heb er geen zicht op of dat bij ons zo vlot kan.

0 Likes
FilipD
Moderator
Berichten: 186
De magic number! It's your ninth party! Even demarreren... Lezersgoud. Respect!

Modem of booster aansluiten op coax boven

@ElGuapo Zeker checken of je de kabel gewoon niet kan trekken. Heb zelf jarenlang met powerlines gewerkt maar 3 jaar geleden toch wat kabels getrokken naar mijn living + gameruimte. Nog steeds niet deftig afgewerkt maar mijn prio is dan ook kwaliteit/snelheid. 😛 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
ElGuapo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Modem of booster aansluiten op coax boven

Viel dat doortrekken mee? Jij had daar misschien al (lege) buizen voor klaar zitten?

0 Likes
FilipD
Moderator
Berichten: 186
De magic number! It's your ninth party! Even demarreren... Lezersgoud. Respect!

Modem of booster aansluiten op coax boven

Nee, totaal niet (ivm de lege buizen). Ik woon ook nog in een huurappartement. Dus de kabel van mijn modem naar de TV hoek die gaat wel over een deur, en dan verstopt achter mijn dressoir + plint. Hetzelfde naar mijn gameruimte. Dus ik heb wel makkelijk praten op dat vlak. 😉 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewFilip | Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes