Beantwoorden
kvdm
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Upload snelheid traag

Tussen 29/12 en 30/12 is de upload snelheid (in minder mate ook download snelheid) dramatisch gezakt. Ik haal de laatste dagen met moeite 3-4 Mbps aan upload waar dit normaal 20 Mbps moet zijn. Dit is gemeten via een netwerkkabel rechtstreeks van een laptop naar een ethernet poort op de telenet modem, dus mijn binnennetwerk is volledig niet in de picture, alsook geen wifi toestanden enkel rechtstreeks wired.

Na contact met Telenet, modem nagekeken, niets te vinden zoals gewoonlijk.

Modem uitgezet, 10 minuten uit het stopcontact getrokken, terug ingestoken (procedure 2x doorlopen) maar brengt geen oplossing. Dit zijn de snelheden die ik haal :

kvdm_0-1641132490428.png

Heb een wigo abonnement wat wil zeggen Download = 300 Mbps / Upload = 20 Mbps.

 

Heb een Home Assistant draaien op mijn binnennetwerk die 1x per uur de Download en upload snelheid van mijn internetconnectie meet en die houd dat bij in een grafiek. Hierop kan je duidelijk zien dat sinds 29/12-30/12 de upload snelheid drastisch gezakt is :

kvdm_1-1641132858119.png

 

Pieken naar boven of beneden kan je negeren, je moet de algemene trend bekijken. Ik kan nog begrijpen dat met oudjaar er veel load op het netwerk was, maar de problemen blijven aanhouden en worden nog erger, mijn download snelheid begint nu ook te zakken als je de trend over een maand gaat bekijken.

 

Iemand enig idee hoe dit te fixen, telenet wil niet helpen want zij zien geen probleem, praktijk is echter anders ...

0 Likes
13 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Upload snelheid traag

@kvdm meestal als de upload snelheid traag is is er iets mis aan de netwerkkabel. Kan je proberen met een andere kabel ? 

Deze moet minstens een Cat5E zijn. 

welke modem heb je van Telenet ? 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kvdm
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Upload snelheid traag

@kristofDW de modem die ik heb is deze : 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS).

Alle bekabeling in mijn huis is cat6, heb deze zelf gelegd dus ben er zeker van.

Heb met een andere kabel geprobeerd, dus van laptop met andere kabel rechtstreeks in telenet modem in verschillende ethernet aansluitingen maar maakt geen enkel verschil.

Mijn zoon was op zijn pc een nieuwe youtube video aan het uploaden en dit duurt dus nu uren ipv normaal 15 tot 20 minuten, is na verloop van tijd gewoon gefailed.

Heb nu al testen gedaan met 3 verschillende pc's en allemaal geven ze hetzelfde slechte resultaat. Moet morgen terug beginnen thuiswerken, hopelijk gaat dat lukken met zo goed als geen upload mogelijkheid.

Het ergste van de hele zaak is dat ze bij telenet geen enkel probleem zien. Morgen mogen ze wel een telefoontje van mij verwachten.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2598
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Upload snelheid traag

whatsapp de foto met upload door naar telenet  morgenvroeg +- zullen ze contact nemen

ja kan het nu doorsturen  zet er duidelijk bij thuiswerken een probleem is met deze lage upload snelheid

0 Likes
kvdm
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Upload snelheid traag

Beste @luc55, dat heb ik al gedaan vooraleer ik hier mijn post gezet heb. Ze hebben mijn modem nagekeken en er zou geen probleem mee zijn maar ik zit wel nog altijd met upload snelheden die nog geen 5% halen van wat het zou moeten zijn.

Volgens Telenet is er niks aan de hand, praktijk is echter anders, zelf screenshots met harde bewijzen helpt niet.

Ik zou nu een reset naar fabrieksinstellingen moeten doen van mijn modem, maar voor ik dat ga doen moet ik eerst nog screenshots nemen van alle instellingen want ga natuurlijk alles kwijt zijn en na 3 keer de modem gedurende 10 minuten zonder stroom te zetten denk ik ook niet dat dit enig verschil zal maken.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Upload snelheid traag

Ik weet eerlijk gezegd niet wat er aan de hand is. Werken op verschillende plaatsen? Routers die ze aan het vervangen zijn? De laatste weken ervaar ik hier ook wisselende snelheden. Ik heb Gigabit maar mijn download varieert van amper 300 Mbps (gisteren zondagnamiddag bvb.) tot terug 920 Mbps deze morgen om 9u30. Met pings van 7ms. Upload blijft meestal stabiel rond 38 Mbps maar in de laatste weken ook al uitschieters gehad van amper 20 Mbps. En bijna dagelijks een uitval van het internet gaande van enkele seconden naar een aantal minuten. Zeer wisselvallig de laatste tijd. Ik heb dit nog nooit zo meegemaakt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kvdm
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Upload snelheid traag

@igvfer dat kan ik volledig bevestigen. Mijn downloadsnelheid varieert ook heel sterk van 100 Mbps tot 280 Mbps (=normaal) maar daar heb ik op zich niet zoveel last van. Het is de uploadsnelheid die varieert van <1Mbps tot 18-20 Mbps (=normaal) en dat is wel een groot probleem. Probeer maar eens een videocall te doen als je bijna geen upload hebt.

Het varieert ook gigantisch. Heb vandaag al 2 keer "normale" snelheden gemeten maar ook al 5 keer gigantisch trage upload (<1 Mbps).

Daarom ook dat ik via mijn Home Assistant elk uur automatisch een speedtest doe en de grafiek daarvan bijhoudt. Bekijk maar het verschil in de grafiek tussen voor 29/12 en erna:

kvdm_0-1641204315356.png

 

En als er niks aan mijn modem is, ligt het verderop de ketting. Aangezien we verplicht 4 dagen per week thuiswerk hebben en mijn verbinding dan niet deftig werkt, ben ik binnenkort technisch werkloos.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Upload snelheid traag

Ik zou toch nog eens sterk aandringen. Ik heb hier toen ik overgeschakeld was naar Gigabit ook moeten aandringen. Ik haalde maar niet de vooropgestelde snelheid. Het bleek uiteindelijk na een 2-tal technieker bezoeken dan enkele kanalen van de download niet werkten naar behoren. In principe werk je via 24 downloadkanalen maar blijkbaar waren er een aantal uitgeschakeld. Voor upload zijn er denk ik 8 kanalen beschikbaar maar ze worden niet allemaal gebruikt of toch niet tegelijk. Ik denk dat ze die verdelen over de gebruikers op een node. Veronderstellingen van mij hoor. Maar als er op het kanaal dat jij gebruikt net nog een paar zware gebruikers zitten dan wordt het moeilijk denk ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fbr9051
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 1
De kop is eraf! Hi there!

Upload snelheid traag

Ik ervaar sinds 30/12 helaas net hetzelfde. Download ok, upload doorgaans minder dan 1Mbps (voordien continu 19Mbps)

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Upload snelheid traag


@igvfer  schreef:

 Maar als er op het kanaal dat jij gebruikt net nog een paar zware gebruikers zitten dan wordt het moeilijk denk ik.


Dat is toch het antwoord op deze ganse problematiek, verder moet je het niet zoeken:

Coax is een gedeeld medium, en sinds het uitrollen van One Up en Gigabit snelheden is er een gigantische overboeking van bandbreedte.

En dat voel je tijdens piekmomenten.

 

Dit zal pas echt verbeteren wanneer Telenet de bandbreedte voor internet serieus gaat verhogen en nà invoeren van Docsis 3.1

Voorlopig gaan we met schommelende snelheden moeten leren leven, denk ik?

0 Likes
kvdm
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Upload snelheid traag

@flip1953 dat vind ik niet. Met slecht weer moet je leren leven maar met zulke extreme snelheidsschommelingen voor een niet zo goedkope dienst kan ik niet leven.

Mijn zoon kan zelfs geen youtube video's meer uploaden doordat de uploadsnelheid zo ellendig laag is tegenwoordig. Heb vandaag met buren en collega's gesproken die ook bij Telenet zijn en de meeste hebben dezelfde ervaring als ik, er is dus wel degelijk iets aan de hand, zeker in de streek rond Mechelen.

Ben ook lang niet zeker dat het "delen" van het netwerk met andere gebruikers het probleem is, als om 4u 's nachts er ook heel lage snelheden gemeten worden denk ik niet dat er veel mensen nog het netwerk gebruiken, behoudens misschien backups die 's nachts lopen over internet. Maar dat doet ook niet echt ter zake, prijzen die omhoog gaan en dienstverlening naar beneden, dan klopt niet en mag niet aanvaard worden.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Upload snelheid traag


@kvdm  schreef:

@flip1953 dat vind ik niet. Met slecht weer moet je leren leven maar met zulke extreme snelheidsschommelingen voor een niet zo goedkope dienst kan ik niet leven.


Volledig akkoord, en "leren mee meven" was inderdaad een slechte woordkeuze

Ik bedoelde alleen dat ik op korte termijn geen oplossing zie.

 

Zolang Telenet verder abonnees upgradet naar 1 Gbit abonnementen, zonder daarbij de bandbreedte substantieel te vergroten, zal de overboeking alleen maar toenemen ...

Oplossing is Docsis 3.1, maar dat is niet voor morgen (denk ik).

0 Likes
kvdm
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Upload snelheid traag

Update : ondertussen heb ik sinds gisteren rond 14:30 terug "normale" uploadsnelheden en is de snelheid ook stabieler. Een mooie gebogen curve zonder sprongen in de speedtest zoals het vroeger was, er moet dus wel degelijk iets aan de hand geweest zijn met het netwerk in het algemeen dat nu blijkbaar opgelost is :

 

kvdm_0-1641284254162.png

 

Ter info, ik heb mijn Telenet modem niet meer aangeraakt sinds 2 dagen geleden, was dus zeker geen lokaal probleem.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Upload snelheid traag

Ze communiceren het nit altijd. Maar ik denk wel dat ze de reacties volgen. Ik denk dat ze toch met werkzaamheden bezig zijn en dat er binnenkort een aap uit de mouw zal komen. Laat ons hopen dat het de upload is. Ik denk dat ze beginnen anticiperen op de FTH waar ze overal mee bezig zijn (Fluvius, Proximus e.a.). Voor de download moeten ze niet direct vrezen maar voor de upload wel, zeker met dat thuiswerk en videoconferencing enzo.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes