Beantwoorden
ElGuapo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Modem of booster aansluiten op coax boven

Hallo

 

Morgen komt er een technieker langs bij ons voor de installatie van Telenet. De coax komt het huis binnen via een kast in de garage, dus daar zal hij vermoedelijk de versterker en de modem plaatsen.

Op de eerste verdieping hebben wij ook een coax aansluiting (voor tv en radio). Kan die technieker daaraan ook een modem of wifi booster koppelen zodat er daar internet is? We kunnen ook met een tweetal wifi boosters proberen om het wifi signaal tot boven optimaal te krijgen, maar dat is niet echt ideaal. Het huis is 30 jaar oud, dus UTP kabels liggen er nergens.

Alvast bedankt!

0 Likes
17 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Modem of booster aansluiten op coax boven

Allemaal goeie tips hier.

Hier mijn voorkeur.

 

Gerangschikt volgens kwaliteit van goed naar minder goed

- UTP (goedkoop)

- Hirschman adapter (even goed als UTP maar duurder, plug and play)

- powerline (goedkoop,zeker als gratis booster via Telenet)

- wifi versterker (brol 🙂 ...)

 

Enkel de eerste twee zijn niet afhankelijk van omgevingsomstandigheden (elektriciteits netwerk voor powerline, muren/afstand voor wifi. Bij de laatste twee is ook een goede configuratie belangrijk)


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Modem of booster aansluiten op coax boven

Komt de coax op het eerst verdiep zo uit de muur, of is dit een aansluitings-wandcontactdoos (zoiets als in de afbeelding) ?

In geval van dat laatste, zou ik die eens openen, en eventueel van de wand verwijderen. Het is goed mogelijk dat daarachter te zien is dat de coax door een buis verloopt.

Dit was bij mij het geval in mijn vorige huis (bouwjaar 1972).

Wellicht is er nog plaats voor een UTP kabel (gebruik een trekveer), of anders is het te overwegen de coax te vervangen door een UTP kabel (door de coax te gebruiken als trekkoord).

 

Hirschmann_Coax_wandcontactdoos_-_Hirschmann_EDC1000_Ziggo_gecertificeerd_EDC1000-BL_K101301004_big.jpg

Indien je een UTP kabel kan voorzien tussen de garage en de kamer op het eerst verdiep, zou je het modem in de garage kunnen laten installeren, en op het eerst verdiep een access-point / switch plaatsen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ElGuapo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Modem of booster aansluiten op coax boven

Bedankt voor alle antwoorden!

 

Ik heb het gisteren uiteindelijk als volgt gedaan:

 

- Versterker en modem in de garage waar de coax het huis binnenkomt

- In de gang op het gelijkvloers een Wifi Powerline

- In de living daarnaast staat de tv decoder die via wifi verbonden is met internet.

- Op de eerste verdieping ook een wifi powerline geplaatst

 

Voorlopig doet dit het. Het is de meest gemakkelijke oplossing. Mochten hier problemen mee komen, dan zal ik die Moca adapters eens proberen. De laatste optie is om wat UTP kabels te proberen doortrekken.