24830
netweters
|
153058
antwoorden
|
20766
vragen
|
Als ik op mijn laptop van het werk verbinding maak (van thuis uit) met de VPN werkt mijn internet niet meer. Dat zou te maken hebben met de range van mijn IP-adres.
Na een gesprekje met ChatGPT heb ik de range al proberen aan te passen van mijn IP-adres, maar toch werkt het niet (ik ben een leek, dus ook niet evident om uit te zoeken wat ik precies moet doen). ChatGPT vroeg me nu om aan Telenet het volgende te vragen: Blokkeert mijn modem UDP 500, UDP 4500 of IP-protocol ESP?
Daar kunnen zij helaas niet op antwoorden en ze verwijzen mij naar hier voor hulp.
Alvast bedankt voor de hulp!
Titel gewijzigd door Anaïs(mod) | Vorige titel: Internet werkt niet wanneer VPN ingeschakeld
Kan je eens testen op een ander netwerk bij familie of goede kennissen die een verbinding hebben die via het Proximus netwerk loopt. Gewoon aanloggen en na aangelogd te zijn op je werk, probeer dan te browsen.
Afhangend van je mobiel internet kan je ook die piste eens proberen. Maak van je smartphone een hotspot. Zelfde test als hierboven.
Als je in beide gevallen niet kan browsen terwijl je verbonden bent met de werk VPN, dan is het duidelijk ofwel zit het probleem op jouw laptop, ofwel de vpnserver van het werk. In beide gevallen moet de IT dienst van het werk het probleem oplossen.
Werkt het wel, dan moet nog uitgezocht worden wat bijkomend verschillend is tussen de verbinding thuis die niet werkt en de werkende.
@janne_man schreef:De aanpassing van een instelling moet gebeuren op de vpn server. De gebruiker kan dit niet aanpassen. Netweters kunnen ook niet zeggen wat exact moet aangepast worden, hangt af van welke vpn distributie.
Het is niet noodzakelijk een instelling op de vpn server. Het kan ook een instelling zijn op de VPN Client (op de laptop).
Bij de meeste VPN clients kan je instellen of alle verkeer via de VPN gaat, of alleen het "intern" verkeer (met andere woorden de communiactie van/naar bedrijf).
In dit laatste geval wordt er niet gesurft via de VPN, maar gaat het verkeer lokaal naar buiten.
Geziend de laptop van het bedrijf is, zal deze wel zodanig inegsteld zijn, dat de werknemer niet veel zelf kan instellen. Probleem moet dus opgelost worden door de IT afdeling.
Feit dat er 0.0.0.0 staat als default gateway lijkt wel te tonen dat alle communicatie in de tunnel gestuurd moet worden. Dus dat lijkt mij geen probleem te zijn.
Blijkbaar werkt netstat -rn niet op Windows en is het correcte commando netstat -r of netstat -r -n
Dus jullie gebruiken PPP, maar gebruiken jullie ook nog VPN tunnel om de PPP packets te encapsuleren?
Zou een MTU setting kunnen zijn die verkeerd staat? Maar geen idee waarom dat dit dan enkel bij Telenet een probleem zou geven.
Zit jullie IT toevallig bij Smals?