Beantwoorden
Mai13
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vanaf internet een camera benaderen via een app

Ik wil de app van mijn camera leverancier gebruiken om via het internet de camera bij mij thuis te benaderen. Het lukt wel met een dyndns-adres in de browser, maar via de app niet. De app vraagt rechtstreeks het "Device IP adres" en de "Port".

 

Wat moet ik daar nu invullen?

 

Tags (1)
0 Likes
17 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vanaf internet een camera benaderen via een app

@Mai13 het dyndns adres en de poort die je hebt ingesteld in je modem van telenet 😉 

en als het dyndns adres niet lukt het ip adres van telenet van jezelf thuis,

kan je vinden als je watismijnip.be klikt 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Vanaf internet een camera benaderen via een app


@Mai13  schreef:

Ik wil de app van mijn camera leverancier gebruiken om via het internet de camera bij mij thuis te benaderen. Het lukt wel met een dyndns-adres in de browser, maar via de app niet. De app vraagt rechtstreeks het "Device IP adres" en de "Port".

 

Wat moet ik daar nu invullen?

 


@Mai13 Wat is het merk van die camera? Welk product precies? Welke app?

0 Likes
Mai13
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vanaf internet een camera benaderen via een app

Camera van Zavio, de app is Zavior.

0 Likes
Mai13
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Vanaf internet een camera benaderen via een app

Het ip adres had ik gevonden, maar waar vind ik de poort???

 

Binnen mijn LAN ziet het adres van mijn camera er zo uit:

192.168.0.xxx:yyyy

 

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Vanaf internet een camera benaderen via een app


@Mai13  schreef:

Camera van Zavio, de app is Zavior.


@Mai13 

Zie: https://youtu.be/TnDslR2UtAs

Je kunt het toestel ook via "wifi search" toevoegen.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vanaf internet een camera benaderen via een app

@Mai13  Die :yyyy is de poort. En die poort moet je ook forwarden in uw router of in uw "Mijn Telenet". Maar het zal ook lukken, normaal gezien, met uw DDNS naam:poort.

Maar de forwarding moet ingesteld zijn anders wordt het niets.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Vanaf internet een camera benaderen via een app


@Ex-Netweter  schreef:

@Mai13  schreef:

Camera van Zavio, de app is Zavior.


@Mai13 

Zie: https://youtu.be/TnDslR2UtAs

Je kunt het toestel ook via "wifi search" toevoegen.


Oké, my mistake. Ik ging ervan uit dat de app zelf een remote connection tot stand ging brengen. Niet dus.

 

@Mai13 

Ergens in de instellingen van je camera zou je "upnp" moeten tegenkomen. Dat zet je aan. Ook zul je er "port forwarding" moeten aanzetten. Je zult dan drie à vier poorten zien staan: http (80), https (443), rtsp (554), ... Veiligheidshalve - want het zijn algemeen bekende poorten! - verander je die respectievelijk in bijvoorbeeld 50000, 50003 en 50004.

Deze drie poorten forward je dan in je Mijn Telenet naar het vaste ip-adres van je camera, zijnde 192.168.0.xxx. Het protocol dat je er selecteert is Beide.

In de Zavior app vul je bij Device IP address je ddns-hostnaam in en bij Port - vermoed ik - de rtsp-poort.

(@igvfer @Master-Magic Klinkt dit oké, aannemelijk?)

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vanaf internet een camera benaderen via een app

@Ex-NetweterInderdaad, meestal is het bij een app op een smartphone de rtsp poort. De andere poorten zijn meestal bij gewoon PC gebruik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Vanaf internet een camera benaderen via een app

@igvfer 

Ik heb voor iemand al eens een Dahua-systeem ingesteld (2 camera's + 1 NVR) maar hetgeen ik me altijd heb afgevraagd is: moeten al die poorten open komen te staan?

'k Zie wel dat de meesten alle door de fabrikant vermelde poorten forwarden maar is dat omdat het moet, of omdat men resultaatshalve redeneert van "tja, dan zal het wel werken".

Een duidelijke uitleg omtrent de functie van de verschillende ip camera-poorten is haast nergens te vinden. En, vele handleidingen geven ook weinig of geen duiding; er wordt wel gezegd "ja, port forwarding is een must" maar hoe en welke poorten gaan de fabrikanten precies slimmetjes uit de weg.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Vanaf internet een camera benaderen via een app

@Mai13 Lukt het?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vanaf internet een camera benaderen via een app

@Ex-Netweter  Standaard gebruiken ze allemaal poort 80 voor HTTP en 443 voor HTTPS en soms nog een RTSP poort en soms nog een bijkomende poort. Die RTSP poort is er meestal omdat smartphones apps hebben die via dat protocol werken.

De moeilijkheden beginnen meestal als je meerdere camera's in gebruik hebt. Je kan niet meermaals naar port 80 forwarden op 1 router en dan moet je voor HTTP of HTTPS andere poorten instellen per camera. Of aan portswitching doen op je router.

Met een opnamesysteem is dat anders. Je kan dan gewoon naar het opname systeem gaan en je ziet dan direct alle aangesloten camera's en je kan dan via dat switchen van de ene naar de andere. Ik kan bijvoorbeeld naar mijn NAS gaan en daar mij 4 camera's tegelijk zien. En afhankelijk van mijn licenties nog veel meer. Dan ga ik enkel naar mijn NAS en mijn NAS connecteert intern naar de camera's.

Alle poorten zijn bruikbaar uiteraard, 65536 poorten om exact te zijn. Je moet alleen goed bijhouden welke poorten je in gebruik hebt. Vooral als je bvb op je NAS een webserver draait, een VPN server, op een PC een game server , een aantal camera's enz. en je wil die allemaal extern toegankelijk maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Vanaf internet een camera benaderen via een app

@igvfer Thank you!

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Vanaf internet een camera benaderen via een app

Als je meerdere camera's hebt, zou ik adviseren een lokale server te gebruiken om alles samen te brengen, en die server dan via port-forwarding toegangelijk te maken vanaf het internet.

Ik gebruik zoneminder - de enige port die ik moet forwarden is TCP 443 (https) voor een connectie naar de zoneminder-server. Naar keuze zou je een andere poort kunnen gebruiken.

Via de webinterface kunnen de verschillende live camera beelden of opnames geselecteerd worden.

Een synology NAS biedt ook en vergelijkbare functie, maar dit wordt duur indien je meerdere camera's gaat gebruiken. Je dient dan licenties aan te kopen.

 

Beetje off-topic; ik probeer ook enkel dat verkeer door te laten wat nodig is, niets meer. Dat betekent ook dat ik altijd het benodigde protocol selecteer, en niet kies voor "beide". Natuurlijk is het makkelijker iets te laten werken als je de deuren wijd openzet, maar dat staat dan recht-evenredig mett verminderde veiligheid.

Een andere beveiligings overweging; ik hou liever mijn video-data lokaal, en wens ze niet te delen via één of andere Chinese cloud-service, die soms aangeboden wordt met bepaalde camera-merken.

 

IP camera's (en andere IoT devices) zijn niet gekend voor hun goede beveiliging. Daarom misschien ook het beste die niet rechtstreeks benaderbaar maken. Als je geen NVR server wilt gebruiken kun je eventueel kiezen voor het gebruik van VPN. Zo hou je betere controlle over wie toegang krijgt tot je lokale netwerk, en via die weg de camera's kan benaderen.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Vanaf internet een camera benaderen via een app

@Arnie Bedankt voor je inbreng.

Inzake het protocol voor ip-camera's, welk protocol moet dan gebruikt worden voor de poorten 80, 443 en 554? Voor eenzelfde poort zegt de ene fabrikant zus en de andere fabrikant zo.

0 Likes