Beantwoorden
DirkDG
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Verbinden Motorola SBV5121E - TPLink AC55

Huidige configuratie :

Coax in op Motorola SBV5121E (Telenet) - UTP uit naar digicorder en coax uit naar CH7465LG-TN.

Nu gewenst :

Coax in op Motorola SBV5121E (Telenet) - UTP uit naar router TP-Link Archer AX55 en coax uit naar CH7465LG-TN.

Daarna UTP van TP-Link naar digicorder, Smart-TV en bewakingscamera.

Bij de aanpassing test ik de TV-gids : enkel volgende dag nog bereikbaar i.p.v. volgende 2 weken.

 

Meer detail :

Motorola hangt in kelder, digicorder (en TP-Link router) op gelijkvloers, CH7465LG-TN op eerste verdiep in bureau. Deze situatie is al zo sinds begin lidmaatschap héél lang geleden). Alle bekabeling in huis is daar dus op afgestemd.

Reden van gewenste aanpassing :

Smart-TV en bewakingscamera aansluiten via kabel en niet langer via van onbetrouwbare draadloze oplossing.

Reeds geprobeerd :

Straight UTP tussen Motorola en TP-Link vervangen (via adapter-stekker) door Crossed UTP.

 

5 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5324
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Verbinden Motorola SBV5121E - TPLink AC55

@DirkDG de digicorder heeft altijd een verbinding met de modem nodig van telenet, andere toestellen achter de modem geven geen juist utp signaal naar de digicorder om interactief te zijn en een 14 dagen EPG weer te geven.

je telenet modem is ook al verouderd, je kan een nieuwe gaan halen de E telenet modem met 4 poorten op zonder wifi, maar daar zullen andere wel meer info over geven, je zit met 2 modems op je lijn, ook iets raar dat normaal niet kan, je 2de modem van telenet dienst dan als router functie of heb je 2 lijnen ???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1164
Krak Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Verbinden Motorola SBV5121E - TPLink AC55

De Digicorder moet een IP-adres kunnen krijgen van de modem. Dat lukt nu niet vanwege de TP-Link router.

Optie 1:  In de instellingen van je TP-Link zoek je de IPTV/VLAN Optie (Advanced > Network > IPTV/VLAN). DEze schakel je in en je kiest voor "Bridge" mode. Vervolgens vink je de LAN-poort aan waarop je Digicorder aangesloten is. Handleiding pagina 78/79

Optie 2: Een switch gebruiken. Die sluit je aan op de SBV5121E, op de Switch sluit je vervolgens dan zowel de Digicorder als de TPLink aan.

 

Wat doet de CH7465LG-TN eigenlijk in deze opstelling? Waar komt de coax kabel vandaan die daarheen gaat? Op foto's van de SBV5121E zie ik geen COAX uitgang. Eerste keer dat ik hoor dat iemand 2 modems heeft op hetzelfde abonnement; het is niet toevallig een Access Point (AP7465CE-TN) dat toevallig hard lijkt op de CH7465LG-TN?

 

@Master-Magic heeft wel een punt, je modem is zwaar verouderd.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DirkDG
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Verbinden Motorola SBV5121E - TPLink AC55

Beste,

Bedankt voor uw snelle reactie.

In bijlage 2 foto's van mijn originele installatie die nog stamt uit de prille beginmaanden van Telenet in onze buurt.

20240316_221311.jpg20240317_104138.jpg

De Telenet-coax van buiten komt toe aan de linkerkant op de bovenste foto.

De witte coax gaat van aansluiting CM2 naar de Motorola, vanwaar dan de aansluiting voor de vaste telefoonlijn vertrekt, alsook de UTP naar de Digicorder.

Een zwarte coax gaat van aansluiting CM1 helenaal naar boven (bureau boven achteraan de woning), waar dan de eigenlijke modem staat.

DirkDG
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Verbinden Motorola SBV5121E - TPLink AC55

Beste,

Bedankt voor uw snelle reactie.

In bijlage 2 foto's van mijn originele installatie die nog stamt uit de prille beginmaanden van Telenet in onze buurt.

20240316_221311.jpg20240317_104138.jpg

De Telenet-coax van buiten komt toe aan de linkerkant op de bovenste foto.

De witte coax gaat van aansluiting CM2 naar de Motorola SBV5121E, vanwaar dan de aansluiting voor de vaste telefoonlijn vertrekt, alsook de UTP naar de Digicorder.

Een zwarte coax gaat van aansluiting CM1 helenaal naar boven naar de CH7465LG-TN (bureau boven achteraan de woning), waar dan de eigenlijke modem staat.

Alvast bedankt voor de beide opties die ik proberen.

Stel dat ik mijn stokoude Motorola bij Telenet omwissel voor het huidig gangbaar model, ontstaat er dan een optie 3 en 4 waarbij ik dan ofwel :

- zorg dat alle UTP-kabels in de kelder geraken en ik de Digicorder, de smart-TV en de beveiligingscamera op 3 van 4 poorten van de nieuwe modem aansluit (en de TP-Link router vervalt)

ofwel

- de Digicorder op een poort van de nieuwe modem in de kelder aansluit, op een tweede poort de TP-Link router aansluit (straight of crossed ? ) die op het gelijkvloers komt, en daar dan smart-TV en camera op aansluit

Mag ik nog even een vraagje stellen waar ik net aan denk ? Zou het kunnen dat ik mijn Wifi mogelijk verbeter door alsnog ergens de TP-Link in mijn netwerk op te nemen ?

Alvast bedankt voor alle hulp en wijsheid die ik hier op doe.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1629
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Verbinden Motorola SBV5121E - TPLink AC55


@WG94  schreef:

Wat doet de CH7465LG-TN eigenlijk in deze opstelling? Waar komt de coax kabel vandaan die daarheen gaat? Op foto's van de SBV5121E zie ik geen COAX uitgang. Eerste keer dat ik hoor dat iemand 2 modems heeft op hetzelfde abonnement;


Vroeger (20+ jaar terug?) was het inderdaad de gewoonte om voor telefonie en internet een aparte modem te installeren.

De oude NIU had hiervoor ook 2 modem aansluitingen. De "zwaar verouderde" modem (SBV5121E) wordt dus alleen voor telefonie gebruikt (en eventueel interactivitiet van de digicorder).

 


@DirkDG  schreef:

Motorola hangt in kelder, digicorder (en TP-Link router) op gelijkvloers, CH7465LG-TN op eerste verdiep in bureau. Deze situatie is al zo sinds begin lidmaatschap héél lang geleden). Alle bekabeling in huis is daar dus op afgestemd.

Reden van gewenste aanpassing :

Smart-TV en bewakingscamera aansluiten via kabel en niet langer via van onbetrouwbare draadloze oplossing.


Als ik het goed begrijp gebruik je nu internet van 2 modems:

  • beneden: de TP Link router is aangesloten op de oude Motorola (SBV5121E).
  • boven: internet via de WiFi modem (CH7465LG-TN).

Dat is zeker verkeerd.

  1. je hebt nu boven en beneden 2 verschillende netwerken (zelfs indien je ze dezelfde WiFi naam zou geven).
  2. het internet via de TP-Link router is héél traag, gezien de oude Motorola een Docsis 2.0 E-MTA modem is, die niet meer geschikt is voor het huidig internet (ik denk dat je hier max 40-50 Mbps downstream op krijgt).

Het verwondert mij zelfs dat deze modem nog werkt ...

Wat ik zou aanraden:

  • op korte termijn: géén modemwissel (gezien de huidige admin. problemen bij Telenet en jouw ingewikkelde installatie zou ik het risico vermijden).
  • gebruik de Motorola alléén voor telefonie.
  • probeer één UTP kabel te leggen om jouw TP-Link (beneden) te verbinden met de CH7465LG-TN (boven).
  • stel de TP-Link in als Access Point (AP) en niet als router.
  • Nu kan je alle toestellen beneden (digicorder, smart TV, camera) aansluiten op de TP-Link (die werkt als switch), en heb je dus één lokaal netwerk.

 

Binnenkort zal de Motorola niet meer zal werken (uitfaseren Docsis 2.0). Dan zal Telenet de telefonie moeten overzetten naar de andere modem.