Beantwoorden
PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Vraag mbt snelheid

Hallo,

 

Ik heb een vraag mbt de internetsnelheid. Over de wifi haal ik een downloadsnelheid van 188mbps waar ik over de netwerkkabel (CAT5e) slechts 86mpbs max. ontvang.
Ik heb 2 netwerkkaarten geprobeerd (elk 10/100/1000 mpbs kaarten, dus moeten die snelheid aankunnen) echter kom ik dus op de pc niet over die 86mbps.

Mijn vraag is, waar zou dit probleem kunnen liggen? Zet er een spaarmodus op de routerports waardoor deze op dit moment slechts een snelheid van 100mpbs vrijgeven of doe ik iets anders verkeerd?

 

Alvast bedankt!

0 Likes
13 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vraag mbt snelheid

ben je zeker van je kabel dat die cat5 is ????

heb ook een kabel liggen van 5 meter waar ik bekabeld dus ook max 100 aan kon, heb er nu een kortere nieuwe kabel van telenet aangehangen en haal nu ook 188 bekabeld op de macbook waar ik daarvoor maar een 82 haalde.

gewoon eens van kabel veranderd en opgelost.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vraag mbt snelheid

Is jet netwerkkabel rechtstreeks aangesloten op de kabelmodem van Telenet of zit er nog wat tussen?

Indien je pc met de netwerkkabel rechtstreeks aangesloten is op de kabelmoden en je Wifi eveneens rechtstreeks een verbinding maakt tussen diezelfde kabelmodem en je pc kan/mag de snelheid van je netwerkkabel niet lager zijn dan de Wifi.  

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vraag mbt snelheid

Ik heb een Belkin cat5  aangesloten van de modem tot rechtstreeks aan PC =+ 10 meter  lang  achter de muurtablets bevestigd.De kabel ligt er al minstens 15 jaar.

Ik haal vlot de volle snelheid 400/40Mbps

0 Likes
Sieben563
Freshman Meerweter
Berichten: 56
Smile! Goed bezig! π-DAY! O dierbaar België..

Vraag mbt snelheid

@robatoras moet jij altijd komen stoefen met jou snelheden? 😉

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Vraag mbt snelheid

met fiber 200 zou je minimum 190 195 mb/s moeten hebben,

CAT 5, CAT 6, 6+ doet er niks toe...  toch niet voor aan 200 mb/s te geraken

 

Voorstel: doe LAN speedtest met ander toestel

of: gebruik andere UTP poort

zo weet je al veel meer

 

utp zelf kan ook slecht aangesloten zijn, als 7 van de 8 aders goed zijn aangesloten heb je 100 mb/s max van je 200, bij 6 van de 8 aders correct aangesloten heb je 0 mb/s

 

greetings #Cru

 

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vraag mbt snelheid

Daarmee bewijs ik dat Telenet gegarandeerd de snelheden bied 24 op 24 waarvoor je kiest.

Waar de coax van buiten binnenkomt haal je gegarandeerd de snelheid aan de modem ,wat je achter de modem aansluit,eigen router binnenbekabeling enz.....,sta je zelf voor in  welke snelheid je haalt.Niet Telenet

 

PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Vraag mbt snelheid

Het is een CAT5e kabel (lengte ergens tussen de 15 en 30 meter). Ongeveer een jaar geleden gekocht hier in een computerwinkel.
De kabel loopt rechtstreeks van mijn PC naar de router.
Ik heb verschillende ports op de router geprobeerd en zowel mijn interne netwerkaansluiting op het mainboard van de PC als ook een PCIe netwerkkaart (beide 10/100/1000 kaarten). Jammergenoeg bij alle combinaties hetzelfde resultaat.

Ik heb in de properties van de netwerkkaart de speed manueel naar Gigabit gezet, maar ook dit maakt geen verschil.

Over de wifi haal ik +/- 188mbps. Over de wifi haal ik het dus wel.

 

Ik vrees dus dat mij een deels defecte kabel verkocht is en dat het aan de LAN-kabel ligt.

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Vraag mbt snelheid

Kan het niet beter zeggen,

Als je een correcte dropkabel hebt + correcte, goed geïnstalleerde binnenbekabeling krijg je de volle snelheid

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Vraag mbt snelheid

Sluit eens bvb laptop met kabeltje van 1.5 meter direct aan de modem 

En daarna speedtest

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vraag mbt snelheid

Is die lange kabel nog voor een deel opgerold? Zoja ontrol de kabel volledig.

0 Likes
PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Vraag mbt snelheid

Heb nu met behulp van mijn laptop nog 2 kabels getest.
1x een CAT5 kabel van 1,5m. Daar kwam ik niet over de 83mbps

1x een CAT5e kabel van (ik schat zo'n 2 meter). Ook daar niet meer als 83mbps.

 

Die laptop is al wel van 2010 ofzo, maar die zou toch wel een netwerkkaart moeten hebben die het aankan.

 

Het blijft vreemd. 

0 Likes
PeterH1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Follow the reader, reader! Leesbeest! Goed gevonden!

Vraag mbt snelheid

Die lange kabel is niet opgerold, hij is precies de juiste lengte 🙂

0 Likes
RoVaHoe
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Leesclubje starten? Pageturner! It's your third party!

Vraag mbt snelheid

PeterH1, ik heb een soortgelijk probleem gehad en ook efkes moeten zoeken naar oplossing.
Eerst en vooral ik heb zo'n witte telenet router in de garage en bij m'n thuisopstelling staat er in de living ook een AC1200 MiMo sitecom router (WLR-9500) - het is die laatste router waar de WAN van telenet rechtstreeks binnengaat en die dan signaal terug doorgeeft aan PC via LAN én wifi 2,4 / 5 ghz.
Via PC (ethernet connection I217-V) kreeg ik gedurende een aantal maanden minder snelheid (steeds tss 85Mbps <> 87Mbps) terwijl dit wireless bv. op bv m'n S8 tot 180Mbps ging. Momenteel haal ik via speedtest wel weer rond de 188Mbps.
Wat heb ik gedaan: kabels waren niet veranderd (ik haalde in februari wel vlot 190 Mbps over LAN via andere tussenrouter:  netgear WNDR4500 die nu boven staat), maar de sitecom-router was wel dit jaar aangekocht. Blijkbaar staat daar ook standaard QoS (quality of Service) op aangevinkt. Ik heb deze laatste afgezet, DHCP-instellingen op router eens gereset en dan de heleboel sequentieel herstart : eerst alles uit, dan telenet router laten herstarten; nadien de MiMo-sitecom-server; nadien PC en daarna m'n netgear boven.
Wat nu juist gemaakt heeft dat ik nu terug vlot 185 - 190 Mbps bereik via LAN, kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, maar 't is in alle geval de combinatie of één van de acties hierboven. Ik heb Internet Fiber 200 onder Whoppa. 

Reden van extra router(s) = extra nood voor wireless connecties & sterkte (internet-TV met Netflix, =/ tablets & smartphones (waarvan sommige met ouder wifi-signaal).

Hopelijk geraakt je probleem snel opgelost,
Robbie.
speedtest.JPG

0 Likes