Beantwoorden
JensCaenen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Jij bent af! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Vraag over CV8560E

Ik heb heel recent de nieuwe CV8560E (DOCSIS 3.1) afgehaald nadat ze mij vertelt hadden dat dit een modem-only was. Nu blijkt dat dit model toch niet meer hetzelfde is als de vorige modem-only modellen in de zin dat je alleen je eigen router kan bridgen ipv je Telenet router. Nu heb ik zitten rondzoeken naar een antwoord van wat deze modem-only dan wel allemaal kan, maar ik krijg er geen duidelijk antwoord over, door de verschillende posts die allemaal iets anders zeggen. Dus daarom maak ik zelf even deze post met het volgende.

 

Dit is hoe ik denk dat het werkt aan de hand van mijn opzoekwerk: "Alle traffic wordt doorgestuurd door mijn Modem heen naar de D-Link AX1800 router waar aan het publiek IP gekoppeld is. Achter de modem moet dus alleen mijn digiboxen hangen omdat deze anders niet kunnen functioneren, en de rest mag dan gewoon achter de D-Link router hangen waarvan ik alles kan beheren."

 

Telenet.png

 

Als dit correct is dan kan ik het volgende stellen:

  • Ik kan mijn eigen DNS server instellen op mijn 192.168.1.x netwerk zonder bijkomende problemen.
  • Ik kan alle poorten opzetten via mijn D-Link router zonder ik nog iets in de modem moet instellen.*
  • Ik kan beide DHCP servers laten aanstaan.
  • Ik moet geen static route maken want daarvoor bestaat de MAC-adres bridging voor op Mijn Telenet.

 

Als je iets kan toevoegen aan mijn uitleg of er iets niet klopt wat ik zeg dan laat het mij weten.

 

*Ik weet dat er bepaalde poorten geblokkeerd worden door Telenet, ik stel dan ook met 'alle' poorten dat deze er niet bij zitten.

0 Likes
6 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Vraag over CV8560E

Ja, je aannames zijn correct.

Zo heb ik het ook, wel met TV boxen, niet met digicorders.

 

(In het geval je vanaf je digicorder interne toestellen wil benaderen via DLNA, zal je ze wel op je interne netwerk moeten plaatsen, maar ik vermoed dat je die functionaliteit niet nodig hebt)

 

Dus je hebt het mac adres van de externe interface van je D-Link ingegeven in Mijn Telenet voor Mac bridging, en die krijgt een public IP ?

Dan ben je vertrokken. Geen port forwardings meer nodig op Mijn Telenet, enkel op je D-Link indien nodig.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JensCaenen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Jij bent af! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Vraag over CV8560E

Ik heb het nog niet getest maar ik dacht gelezen te hebben dat die D-Link dan normaal het publieke IP-adres zou moeten krijgen als ik mijn MAC adres zou ingeven via bridging.

 

En de Digirecorders werken dan toch als ik ze gewoon binnen mijn 192.168.1.x zet in plaats van mijn Telenet netwerk (192.168.0.x) ?

0 Likes
JensCaenen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Jij bent af! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Vraag over CV8560E

Dus als ik het goed begrijp moet ik mijn Digirecorder gewoon in mijn netwerk van mijn D-Link router steken (192.168.1.x) en dan zal dat ook werken ? Is dit dan ook hetzelfde voor bijvoorbeeld de huistelefoon, of moet deze dan wel weer aan de modem gehangen worden ?

 

Alvast bedankt voor je antwoord!

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Vraag over CV8560E

@JensCaenen : in het geval je vragen hebt over IPv6 met CV8560E, kan je @Steven-E 's thread "IPv6 op de CV8560E (E-router)" raadplegen: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/m-p/96759 . In het kort: toestellen achter eigen router (die zelf achter E-router staat) hebben in vele, of zelfs de meeste, gevallen geen IPv6 connectiviteit. Telenet werkt aan een definitieve oplossing en sommigen testen een oplossing.

{*niet* 'like'-en aub}
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vraag over CV8560E

@JensCaenen 

 

Neen, uw digicorders gaan niet werken indien je ze aan uw eigen router aansluit. Ze moeten een  10. adres krijgen van Telenet en daarvoor moeten ze aan de router van Telenet (of rechtstreeks op de modem bij een echte modem-only) hangen.

Let wel, hiermee bedoel ik de interactiviteit. Indien ze enkel een 192. adres hebben van uw eigen router zullen ze wel functioneren maar zonder interactiviteit. Geen Terugkijk TV, slechts twee dagen TV gids, geen films on demand en al die dingen. Je zou ze dan eigenlijk evengoed niet op het netwerk kunnen aansluiten, enkel de coax aansluiten. Dat komt op hetzelfde neer.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JensCaenen
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Jij bent af! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Vraag over CV8560E

@StefaanH 

Dan was het hoe ik het getekend heb op het netwerkplan correct. Dankjewel voor de feedback