|
25.844
netweters
|
160.250
antwoorden
|
|
21.581
vragen
|
Hoi,
Ik heb nog een oude WD My Cloud NAS eerste generatie. Normaal gezien zou deze al niet meer bereikbaar mogen zijn via Internet via de laatste (oude) firmware.
Maar om een extra veilige stap in te bouwen, wil ik zeker zijn dat deze NAS geblokkeerd worden buiten het interne netwerk om via de Telenet router instellingen.
Doch, ik vind het niet direct terug:
1) vast IP adres: dat is blijkbaar niet mogelijk om in te stellen voor niet-business gebruikers
2) MAC Adres blokkeren: dit is blijkbaar enkel voor toestellen via wifi en niet bedraad (NAS is via UTP kabel verbonden met de Telenet Router).
.... wat kan ik nog doen via de telenet modem settings, kan ik via de hostname blokkeren ? Zoja hoe doe ik dat aub.
Bedankt !
@Thorgal In de geavanceerde instellingen van “Mijn Telenet” kan je een firewallregel toevoegen waarmee je al het verkeer naar een specifiek IP-adres volledig blokkeert.(Reject)
Zo kan je intern nog aan uw Nas maar extern niet meer.
Hoi,
Bedankt voor de info, kan je me stap voor stap helpen wat ik in de velden van de firewallregel moet toevoegen, is me iets te complex.
Thx
ChatGPT meldt me dit:
Telenet firewall = niet geschikt voor jouw doel
WD MyCloud = IPv4-only
@Thorgal schreef:ChatGPT meldt me dit:
Telenet firewall = niet geschikt voor jouw doel
WD MyCloud = IPv4-only
Als je denkt dat ChatGPT het beter weet, waarom stel je hier dan de vraag 🙄
Wat is "jouw doel"?
Vergelijk jouw NAS met een telefoontoestel:
Wil je geen telefoons meer ontvangen van de buitenlijn(=inkomend), of wil je zelf niet meer naar buiten kunnen bellen (= uitgaand)?
Het eerste doel (geen uitgaande verbindingen) bereik je door:
Op die manier kan je NAS zelf nooit meer naar het internet gaan, maar is intern wel bereikbaar.
Het tweede doel (geen inkomende verbindingen) bereik je inderdaad door de Firewall van Telenet. Maar als er géén portforwarding regels ingesteld staan op je modem, is jouw NAS ook vanuit het internet sowieso niet bereikbaar (de firwall houdt dat tegen).
[EDIT] Antwoord verwijderd. Pas later gezien (na page refresh) dat @flip1953 een gelijkaardig antwoord al gegeven had.
Misschien nog even terugkomen op een andere opmerking "vast IP adres: dat is blijkbaar niet mogelijk om in te stellen voor niet-business gebruikers".
Dat heeft hier niets mee te maken. Dat betreft de toewijzing van een publiek IPv4 adres aan het modem. Is niet aan de orde voor jouw vraag.