24776
netweters
|
152626
antwoorden
|
20723
vragen
|
Hoe kom ik erachter hoeveel apparaten op de netwerkmodem zijn aangesloten?
Modem > Verbonden toestellen toont 13 aangesloten apparaten maar niet het maximum.
EN
How to find out how many devices are connected to the network modem? Modem > Connected devices shows 13 devices connected but not the max.
Titel gewijzigd door Frederik (mod) | Vorige titel: maximaal Verbonden toestellen?
Volgens mij is er geen harde limiet. Technisch kan je doorgaan zolang er IP-adressen (100-254 via DHCP en 2-99 buiten DHCP) zijn en de NAT-table niet vol is. Denk dat je lang daarvoor al het netwerk zal overbelasten met te veel verkeer.
Bekijk deze post uit 2020 eens, Hoeveel toestellen kan je maximaal met modem verbinden?
Normaal gezien 256 min 3. Zijnde netwerkID, Gateway en broadcastadres. Dit is eigen aan subnetmask 255.255.255.0. Zoals ook @WG94 aangeeft met dat verschil dat het niet is 1 tot 99 buiten DHCP maar wel 2 tot 99. 1 is de gateway bij een telenet Modem router.
Heb je een eigen router dan kan dit veel meer zijn afhankelijk van je subnetmaskinstelling. subnetmask 255.255.0.0 geeft je de mogelijkheid om 254 x 256 adressen toe te kennen in 1 netwerk. Van 192.168.0.2 tot 192.168.255.254.
255.255.252.0 bijvoorbeeld 64 x 256 adressen. Bij de Telenet modem/router kan je dit niet instellen.
Om te weten wat er werkelijk op mijn netwerk zit gebruik ik de tool advanced IP scanner. https://www.advanced-ip-scanner.com/
@igvfer je hebt uiteraard gelijk, bij het standaard subnet van Telenet start de beschikbare range bij 2; typfoutje 🙈 m’n vroegere docent netwerken zou me vies bekijken als hij dit ziet (heb het dus maar aangepast in mijn bericht)
De IP range (voor IPv4 addressen ten minste) laat idd een goeie 150 toestellen toe, in IPv6 is er geen specifieke limiet, want stateless en dus geen "pool".
Maar altijd opletten natuurlijk en beetje common sense gebruiken. Zijn de toestellen wired of wireless verbonden ? Indien wireless, op welke band (veel IoT bvb hebben enkel 2.4GHz support) Gebruiken die veel data of niet ? Allemaal gelijk of eerder niet ?
Want al die dingen gaan bepalen welke performance je kan verwachten. Als je bvb 50 devices allemaal gelijk op je wifi gaat laten data sturen, gaan die vechten om "airtime", maar alles valt en staat met wat ze doen, of ze "chatty" zijn of eerder 1 keer/dag iets sturen enz.
De beperkingen liggen voor een gewone klant eerder aan de hardware dan aan het aantal IP adressen. Kabels die 1 Gbps aan kunnen. Wifi die veel bandbreedte heeft. Switchen die een hoge switchcapaciteit moeten hebben enz. . Vergelijk het met 4 wegen die samenkomen op een rond punt (switch). Als elke weg een capaciteit heeft van 4000 voertuigen per uur dan moet in theorie het rondpunt een capaciteit van 16.000 voertuigen per uur. En als die 4 wegen allemaal hun voertuigen naar 1 weg sturen die naar de zee gaat (het internet) en die weg heeft maar een capaciteit van 4000 voertuigen per uur (internet is dat dan 1 Gbps) dan kan je u wel de gevolgen voorstellen. Maar net zoals in het verkeer de wegen niet altijd hun max. capaciteit gebruiken is het met data verkeer ook zo. Niet iedere smartphone of ander toestel is constant data aan het streamen. Dus is het niet het aantal dat de voornaamste rol speelt maar het gebruik van data en waar het vandaan en naartoe gaat. Als je met 10 toestellen constant aan het videostreamen bent op een 100 Mbps lijntje dan kan je daar al aan je maximum zitten. Is dat op een 1000 Mbps lijn dan zal je dat amper merken.