|
26.675
netweters
|
165.748
antwoorden
|
|
22.251
vragen
|
Wat is eigenlijk het nut van deze upgrade?
Er wordt glasvezel aangelegd om de downloadsnelheid te verhogen van 1 Gbit/s naar 2,5 Gbit/s, terwijl de uploadsnelheid beperkt blijft tot slechts 50 Mbit/s. Dat is een enorm verschil en voelt totaal niet in balans.
Voor de meeste gebruikers is 1 Gbit/s download al meer dan voldoende. Een hogere downloadsnelheid klinkt natuurlijk mooi in de reclame, maar een uploadsnelheid van 50 Mbit/s is tegenwoordig erg beperkt, zeker voor mensen die grote bestanden uploaden, cloudback-ups gebruiken, thuiswerken, streamen of een eigen server hebben.
Als er toch geïnvesteerd wordt in glasvezel, waarom wordt er dan niet gekozen voor een betere verhouding, bijvoorbeeld 2,5 Gbit/s download en minstens 500 Mbit/s upload, of zelfs een symmetrische verbinding?
Op deze manier lijkt 2,5 Gbit/s vooral een marketingcijfer, terwijl de echte beperking — de uploadsnelheid — vrijwel niet wordt verbeterd.
De (weinige) Telenet glasvezel klanten krijgen weldegelijk een symmetrische snelheid hoor.
Aangezien het merendeel van de klanten echter nog op coax (HFC zoals Telenet het noemt) zit worden deze snelheden echter geadverteerd op de website.
In de internet infofiche kan je echter zien dat er voor elk abonnement een HFC & FTTH variant bestaat.
Bedankt voor de uitleg. Begrijp ik het goed dat de 2,5 Gbit/s-verbinding via FTTH dan ook een uploadsnelheid van 2,5 Gbit/s krijgt? Op de website is dat namelijk niet duidelijk aangegeven.
Dat klopt.
Eens een groter deel van de Telenet klanten toegang krijgt tot FTTH zal dat waarschijnlijk wel beter in de kijker gezet worden. Vandaag focust de website zich nog op de HFC klanten.
Vandaag een mailtje gekregen van Telenet, dat fiber van Proximus hier in de straat aanwezig is, en door de samenwerking met Wire zal ik spoedig bericht krijgen dat ik kan overstappen. (als ik het wil natuurlijk)
Als fiber hier beschikbaar zou zijn, was ik al lang weg bij Telenet. 2,5 Gbps uploaden is alleen mogelijk met fiber.
Fiberklaar had hier in 2021 al plannen, maar Wyre is bij de burgemeester gaan klagen en daardoor is de komst van fiber al zeker vijf jaar vertraagd.
Dus als fiber beschikbaar is, meteen overstappen!
Het signaal op coaxkabel is veel te zwak om snel te kunnen uploaden. Dat heeft een Telenet-technieker mij eens verteld.
@Wally schreef:Fiberklaar had hier in 2021 al plannen, maar Wyre is bij de burgemeester gaan klagen en daardoor is de komst van fiber al zeker vijf jaar vertraagd.
Wyre bestond in 2021 nog niet, dus lijkt me sterk dat zij toen gaan klagen zijn bij jouw burgemeester
Wyre is gaan klagen in 2023 toen Fiberklaar al anderhalf jaar bezig was. Er zijn hier in de gemeente PoP-cabines geplaatst voor fiber, er zijn leidingen aangelegd. Maar plots kreeg Fiberklaar geen vergunningen meer.
Gemeente Schilde.
De burgemeester kan het even uitstellen maar niet weigeren
Zal zijn dat hij wild dat ze de werken samen moeten uitvoeren ,dan moet de stoep maar 1 keer open
Dus Wyre en Fiberklaar moeten een overeenkomst maken met elkaar
Maar Wyre zou kunnen weer te duur zijn om mee samen te werken
We horen van andere spelers soms deze zaken opduiken dat liet de The last mile eens weten
https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/schilde
@Wally schreef:Het signaal op coaxkabel is veel te zwak om snel te kunnen uploaden. Dat heeft een Telenet-technieker mij eens verteld.
Wat een zever is dat.
@dannyro schreef:Vandaag een mailtje gekregen van Telenet, dat fiber van Proximus hier in de straat aanwezig is, en door de samenwerking met Wire zal ik spoedig bericht krijgen dat ik kan overstappen. (als ik het wil natuurlijk)
En waarom zou je niet willen?
Je kan je huidige producten (combo's) behouden, voor dezelfde prijs als op coax, maar met de grote voordelen::
@dannyro Heb vrijdag al mail gehad van Telenet over de samenwerking tussen Wyre en Proximus voor fiber, en van zodra ik aansluitbaar zou zijn gaan ze me informeren, het zou vooral interessant zijn voor buitengebieden.
voor het Proximus Wyre aansluiting zou dit nog niet mogelijk zijn momenteel.
het stond wel wat raar vermeld in die mail, beetje onduidelijk vond ik volgens hun bericht, ga eens kijken of ik de mail nog heb staan om hier te plaatsen.
|
|
Elke Telenet klant heeft de mail gekregen en de zelfde tekst