Beantwoorden
Krabik
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Waarom blijft de uploadsnelheid beperkt tot 50 Mbit

Wat is eigenlijk het nut van deze upgrade?

Er wordt glasvezel aangelegd om de downloadsnelheid te verhogen van 1 Gbit/s naar 2,5 Gbit/s, terwijl de uploadsnelheid beperkt blijft tot slechts 50 Mbit/s. Dat is een enorm verschil en voelt totaal niet in balans.

Voor de meeste gebruikers is 1 Gbit/s download al meer dan voldoende. Een hogere downloadsnelheid klinkt natuurlijk mooi in de reclame, maar een uploadsnelheid van 50 Mbit/s is tegenwoordig erg beperkt, zeker voor mensen die grote bestanden uploaden, cloudback-ups gebruiken, thuiswerken, streamen of een eigen server hebben.

Als er toch geïnvesteerd wordt in glasvezel, waarom wordt er dan niet gekozen voor een betere verhouding, bijvoorbeeld 2,5 Gbit/s download en minstens 500 Mbit/s upload, of zelfs een symmetrische verbinding?

Op deze manier lijkt 2,5 Gbit/s vooral een marketingcijfer, terwijl de echte beperking — de uploadsnelheid — vrijwel niet wordt verbeterd.

17 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij alziend oog. ;-) Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel.

De (weinige) Telenet glasvezel klanten krijgen weldegelijk een symmetrische snelheid hoor. 

Aangezien het merendeel van de klanten echter nog op coax (HFC zoals Telenet het noemt) zit worden deze snelheden echter geadverteerd op de website.

In de internet infofiche kan je echter zien dat er  voor elk abonnement een HFC & FTTH variant bestaat.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Krabik
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Bedankt voor de uitleg. Begrijp ik het goed dat de 2,5 Gbit/s-verbinding via FTTH dan ook een uploadsnelheid van 2,5 Gbit/s krijgt? Op de website is dat namelijk niet duidelijk aangegeven.

WG94
PhD in problem solving! Jij alziend oog. ;-) Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel.

Dat klopt.

Eens een groter deel van de Telenet klanten toegang krijgt tot FTTH zal dat waarschijnlijk wel beter in de kijker gezet worden. Vandaag focust de website zich nog op de HFC klanten.

WG94 | Krak
dannyro
Freshman Veelweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

Vandaag een mailtje gekregen van Telenet, dat fiber van Proximus hier in de straat aanwezig is, en door de samenwerking met Wire zal ik spoedig bericht krijgen dat ik kan overstappen. (als ik het wil natuurlijk)

Wally
Experienced Beetjesweter
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Als fiber hier beschikbaar zou zijn, was ik al lang weg bij Telenet. 2,5 Gbps uploaden is alleen mogelijk met fiber. 
Fiberklaar had hier in 2021 al plannen, maar Wyre is bij de burgemeester gaan klagen en daardoor is de komst van fiber al zeker vijf jaar vertraagd.

Dus als fiber beschikbaar is, meteen overstappen!
Het signaal op coaxkabel is veel te zwak om snel te kunnen uploaden. Dat heeft een Telenet-technieker mij eens verteld.

WG94

@Wally  schreef:

Fiberklaar had hier in 2021 al plannen, maar Wyre is bij de burgemeester gaan klagen en daardoor is de komst van fiber al zeker vijf jaar vertraagd.

Wyre bestond in 2021 nog niet, dus lijkt me sterk dat zij toen gaan klagen zijn bij jouw burgemeester

WG94 | Krak
Wally
Experienced Beetjesweter

Wyre is gaan klagen in 2023 toen Fiberklaar al anderhalf jaar bezig was. Er zijn hier in de gemeente PoP-cabines geplaatst voor fiber, er zijn leidingen aangelegd. Maar plots kreeg Fiberklaar geen vergunningen meer.

Gemeente Schilde.

luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

De  burgemeester kan het even uitstellen maar niet weigeren 

Zal zijn dat hij wild dat ze de werken samen moeten uitvoeren ,dan moet de stoep maar 1 keer open 

Dus Wyre en Fiberklaar moeten een overeenkomst maken met elkaar 

Maar Wyre zou kunnen weer te duur zijn om mee samen te werken 

We horen van andere spelers soms deze zaken opduiken dat liet de The last mile eens weten 

https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/schilde 

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@Wally  schreef:

Het signaal op coaxkabel is veel te zwak om snel te kunnen uploaden. Dat heeft een Telenet-technieker mij eens verteld.

Wat een zever is dat.

1. er is geen uploadsignaal op de coax, het kan dus niet "zwak" zijn 😀. Zoalas het woord UP-load het zelf zegt, wordt het uploadsignaal verwekt door jouw modem.
  2. de reden van de beperkte uploadcapaciteit is gewoon de gebruikte frequentieband voor upload (op dit ogenblik 23-65 MHz).

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@dannyro  schreef:

Vandaag een mailtje gekregen van Telenet, dat fiber van Proximus hier in de straat aanwezig is, en door de samenwerking met Wire zal ik spoedig bericht krijgen dat ik kan overstappen. (als ik het wil natuurlijk)

En waarom zou je niet willen?

Je kan je huidige producten (combo's) behouden, voor dezelfde prijs als op coax, maar met de grote voordelen::

1. symmetrische snelheid (vb Standard wordt 500/500 Mbps ipv 500/30 Mbps, Turbo wordt 2.5/2.5 Gbps i.p.v. 2500/100 Mbps).
  2. snelheid niet meer afhankelijk van de drukte op de coax.
  3. bedrijfszekeheid (nieuwe technologie i.p.v. de brakke versleten coax.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@dannyro  Heb vrijdag al mail gehad van Telenet over de samenwerking tussen Wyre en Proximus voor fiber, en van zodra ik aansluitbaar zou zijn gaan ze me informeren, het zou vooral interessant zijn voor buitengebieden.

voor het Proximus Wyre aansluiting zou dit nog niet mogelijk zijn momenteel.

het stond wel wat raar vermeld in die mail, beetje onduidelijk vond ik volgens hun bericht, ga eens kijken of ik de mail nog heb staan om hier te plaatsen.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

wil een netwerk waar je op kan blijven vertrouwen. Daar doen wij alles aan. Daarom brengen we fiber, de technologie achter razendsnel en stabiel internet, vlotter bij je thuis. Ondertussen kan je op je beide oren slapen, want je rekent nu al op gigasnel internet tot 2,5 Gbps.

Sneller fiber, minder werken

Fiber sneller beschikbaar maken in je buurt, dat is wat telt. Door in verschillende regio's samen te werken met Proximus maken we dat waar. Afhankelijk van waar je woont, bouwen binnenkort onze netwerkpartners, Wyre en Fiberklaar, samen één fibernetwerk. Niet om te veranderen wat goed loopt, maar werken in je straat slimmer, sneller en in één keer aan te pakken.

Voordelen voor jou

MasterMagic_0-1785275227564.png

Fiber sneller bij je thuis

MasterMagic_1-1785275227564.png

Minder werken in je straat

MasterMagic_2-1785275227564.png

Slimmere en duurzamere fiberuitrol

We blijven bouwen aan ons netwerk

Je mag er zeker van zijn: ook in de regio's waar we niet samenwerken, blijven we aan het Telenet-netwerk bouwen. In dichtbevolkte gebieden rollen we, samen met onze netwerkpartner Wyre, ons eigen fibernetwerk verder uit. Daarnaast blijven we ook investeren in ons HFC-netwerk (hybride fiber-coax) in de dunbevolkte gebieden.

Voetjes omhoog, wij regelen het

Je hoeft helemaal niks te doen. Je Telenet blijft hetzelfde en behoud je zoals vandaag. Als fiber volledig in je buurt beschikbaar is, laten we je iets weten. Dan bekijken we samen wat perfect past bij jouw surfgedrag.

Heb je vragen? We staan altijd voor je klaar op de manier die het beste bij je past. Of neem een kijkje op onze hulppagina voor meer info.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Elke Telenet klant heeft de mail gekregen en de zelfde tekst 

Wally
Experienced Beetjesweter

@flip1953  schreef:

@Wally  schreef:

Wat een zever is dat.

Ik denk niet dat jij er meer van kent dan die Telenet-technieker. Het signaal van mijn modem komt zeer verzwakt toe op de node. Op hogere frequentiebanden zou dat probleem nog erger zijn, daarom gebruikt Telenet alleen een beperkte lage frequentieband.
De Telenet-technieker zei dat het probleem niet op te lossen was. De coaxkabel tussen mijn modem en de node is te lang en er zijn te veel andere klanten op afgetakt.

Snel uploaden op coaxkabel zal niet lukken. Voor gigasnelle upload heb je fiber nodig.