Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

Beste Weters,

De titel zegt het reeds. Wat is een NAS? Is dit bruikbaar als particulier of is dat bedrijf gerelateerd? Hoe werkt dit?

waarvoor dient dit, wat kan je er mee? Wat zijn de voordelen en nadelen, indien geschikt voor particulier gebruik? Ik zie dat hier regelmatig voorbij komen een NAS, dus werd ik curieus.Smiley LOL

Never trust in Dust
Tags (1)
0 Likes
10 reacties
Ex-Netweter
 

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

Ik spreek voor mezelf. Ik gebruik dit voor:

- Opslag van al mijn documenten en foto's, wat door mijn RAID configuratie meteen ook een backup betekent. Mijn documenten en foto's staan ook op mijn PC en worden automatisch gesyncroniseerd naar de NAS. Op die manier kan ik bij bezoek al mijn vakantiefoto's tonen op mijn TV. En alles is bereikbaar vanaf overal op mijn tablet, smartphone, laptop.

- Als VPN server. Daarmee kan ik als ik buiten Europa op reis ga Yelo TV bekijken. En nog andere toepassingen.

- Als opslag voor mijn beveiligings-camerabeelden (Als DVR als het ware)

- Als muziekserver (versterker in een 2-tal plaatsen). Mijn ganse collectie CD's staat erop en er komt nog bij.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

Hier kan ik niks meer aan toevoegen. Ik gebruik hem voornamelijk als geautomatiseerde backup met RAID configuratie en centrale locatie voor gemeenschappelijk interessante bestanden zodat iedereen er vanaf gelijk welke PC in huis aan kan. Externe toegang heb ik bewust uitgeschakeld.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

Sorry mensen op dit gebied ben ik een leek want RAID configuratie zegt mij niets. Ik weet wel, iets over computers, tablets en smartphones maar daar houd het voor mij op.

@Ex-Netweter ik ga uw link straks eens bestuderen.Smiley Vrolijk

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

Ik heb het artikel van @Ex-Netweter gelezen en als ik niet mis ben is een NAS eigelijk een grote of onderverdeelde harde schijf/schijven welke i.p.v. op een computer zit aangesloten, op het netwerk zit aangesloten. Maar das niks voor mij want er komt configuratie bij kijken en dan ben ik al verloren met al die afkortingen en het IT-taaltje zoals RAID enz....Ik heb momenteel 3 TB schijven aan mijn iMac hangen en daar zit ook alles op. Nadeel als mijn schijf crasht ben ik alles kwijt. Geld dit ook voor NAS schijven? Naar het buitenland ga ik nooit aangezien ik invalide ben. Dus om yelo TV te kijken heb ik al geen NAS nodig. Opslag? Is dit veiliger dan een gewone HDD op de computer?

Never trust in Dust
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

@Domi1963Voor die RAID configuratie hoef je geen schrik te hebben. Meestal komt dit er standaard op neer dat je 2 HHD hebt. Waarvan de ene een exacte kopie is van de andere (RAID1). Dus alles wat op schijf A staat, staat ook op schijf B. Wordt à la minute gespiegeld. Gaat er een schijf kapot? Uithalen en een gelijkaardige insteken en uw NAS heeft dan wel een tijdje werk om alles terug te spiegelen.

Een en ander vindt je hier.

Maar de meest gebruiken hem zeker ook als mediaserver (foto, video, muziek) naar toestellen zoals smart TV, Netwerk versterkers/receivers enz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

@igvfer Wel, ik ben wel een muziek en fotofreak! Dus dan is het wel, interessant. Begrijp ik dan goed, mocht ik een NAS hebben en ik download al mijn muziek en foto’s van mijn iPhone naar de NAS en mijn iPhone gaat stuk en ik koop daarna een Android toestel, kan ik dan mijn muziek en foto’s van de NAS naar mijn nieuw maar ook ander besturingssysteem (Android) downloaden?? Indien ja dan is een NAS wel, interessant.Smiley Vrolijk

Never trust in Dust
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5209
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

@Domi1963 NAS of geen NAS, als je regelmatig een backup van je gegevens maakt, ben je veilig. 

Je kan de NAS gebruiken zoals een gewonde schijf in je computer. Eenmalig moet je die verbinden. Let wel zolang je thuis bent op je LAN is dit zo. Ben je elders, dan heb je die verbinding niet meer. Het is natuurlijk ook mogelijk om over het internet toch de verbinding te leggen, maar daar ben ik geen voorstander van, dit vereist een veel betere beveiliging.

Het voordeel van een NAS hangt af van wat en hoe je toegang wenst tot gegevens en welke gegevens. Heb je een laptop en die gebruik je doorgaans in de woonkamer, dan kan het best zijn dat je al even snel op je laptop kijkt als kijken via smartphone of tablet. Heb je een collectie foto's, filmpjes of muziekbestanden, dan kan het handig zijn om een mediaserver te hebben. Je pc kan dienst doen als mediaserver, maar dan moet die wel aan staan. Een nas kan dienst doen als mediaserver, maar ook die moet dan aanstaan. Het energieverbruik van de NAS zal wel kleiner zijn dan van de pc of laptop. 

Een NAS (maar dit is ook waar voor een pc waar er plaats is voor meerdere schijven) kan zelf zorgen voor een kopie. In die techniek zijn er twee systemen. In één geval wordt alles dubbel weggeschreven en is er dus een permanente kopie. Als één van de twee exemplaren uitvalt, dan kan die eruit gehaald worden. Men vervangt die door een nieuwe schijf en het systeem zorgt er zelf voor dat de nieuwe schijf terug een volledige kopie wordt. Een tweede methode heeft minstens drie schijven. Er is geen echte kopie, maar als één schijf uitvalt, kan die vervangen worden en automatisch terug hersteld worden. Kijk anders op hier op Wikipedia.

Al hetgeen ik gedigitaliseerd heb, heb ik op vier schijven. In principe zouden er hiervan twee niet permanent bij mij thuis mogen zijn.

Om  mijn kopies te synchroniseren gebruik ik de opens source FreeFileSync.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

@Domi1963Je ganse collectie moet je niet altijd meenemen maar je kan wel een selectie (playlist) op je smartphone (maakt niet uit welk type) zetten.

Het is natuurlijk dataverbruik maar je kan ook rechtstreeks streamen naar je toestel. Een soort eigen Spotify.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Benoche
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
De kop is eraf! Hi there!

Wat is een NAS en wat kan je er mee?

Een raid is géén backup. Dat is maar een oplossing voor in't geval 1 op x schijven uitvalt.

Maar indien je nas crasht, ben je alles kwijt. Indien deze gestolen wordt, brandt,... idem 🙂

 

Heb persoonlijk een NAS met 4 schijven en raid 5 (wat mij toelaat om 1 op de 4 schijven die kunnen crashen zonder gegevensverlies).

 

Idealiter heb je cloud abonnement en sync je de belangrijke schijven zoals familiefoto's in de cloud.

 

Voor de rest is het de beste investering die ik ooit gedaan heb!

Familiefoto's zijn veilig thuis en in de cloud zo

0 Likes