25.454
netweters
|
157.129
antwoorden
|
21.229
vragen
|
Hey,
Het Telenet Abuse team heeft mijn schoonouders al meerdere malen gecontacteerd met de melding dat er onregelmatigheden zitten op het netwerk. Dus waarschijnlijk spambots of iets dergelijke. Ze vragen dus om al toestellen grondig te scannen.
Mijn schoonvader heeft net een nieuwe pc (die ik zelf heb geconfigureerd) en dat gaat het probleem niet zijn, daar staat geen extra software op. Ze hebben ook nog 2 smartphones en een ipad.
Maar mijn schoonvader heeft een jaar geleden via Facebook een IPTV-box gekocht (wat ik hem in de eerste plaats al had afgeraden) en ik vermoed dat daar het probleem zit.
Ik weet niet genoeg van netwerktoestanden om te controleren waar het probleem juist zit.
Iemand een idee hoe ik kan zien welk toestel dit veroorzaakt?
Alvast bedankt
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Onregelmatigheden netwerk
zolang je die iptv-box niet (meer) gebruikt,zal dit wel het probleem niet zijn.
een toestel die niet aktief is en volledig af ligt(geen stroom en geen enkele verbinding),
kan volgens mij geen problemen veroorzaken.
@Morpheus122 schreef:Maar mijn schoonvader heeft een jaar geleden via Facebook een IPTV-box gekocht (wat ik hem in de eerste plaats al had afgeraden) en ik vermoed dat daar het probleem zit
Je moet niet ver gaan zoeken: ontkoppel die illegale IPTV-box en gooi die in de afval. Probleem opgelost.
De box zelf is wellicht niet illegaal (stukje hardware), maar het gebruik ervan wel. Deze bevat software van duistere afkomst die het mogelijk maakt om op illegale wijze TV-content te streamen.
Het zou mij dus niet verbazen dat deze software ook op illegale wijze gebruikt maakt van jouw internetverbinding om massaal spam te versturen ...
Met het risico dat Telenet Abuse jouw internet gewoon blokkeert
@Morpheus122 Illegale IPTV diensten kunnen malware bevatten die zich kan verspreiden naar al je apparaten, dus wees hiermee voorzichtig!
Bij het bekijken van content via deze illegale platforms kunnen gebruikers onbewust schadelijke bestanden downloaden en dus ook heel je netwerk impacteren!
Daardoor kan je ook ernstige schade aan je apparaten krijgen en je online veiligheid in gevaar brengen. Waarschijnlijk daarom dat het Telenet Abuse team in actie schiet 😉
Heb je een goede virusscanner en malwarescanner op je pc staan? Best even een scan laten lopen om te zien of je geen virussen of malware hebt staan op je pc.
Zet best ook die IPTV box af. Het is trouwens illegaal omdat je er ook content mee kan bekijken waarvoor je normaal moet voor betalen.