Beantwoorden
ITLeek
Professional Beetjesweter
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Welke Telenet-modem voor mesh-systeem?

Beste Netweters

Na 2 jaar bij een oranje provider 😉 heb ik beslist terug te keren naar waar het ooit begon in 2001, namelijk Telenet. Ik zou gaan voor All Internet + TV 300 Mbps.

Ik ben wel nog op zoek naar enige informatie. Na een paar uur lezen op de Netweter site blijf ik toch nog wat op mijn honger zitten. Er is ook zo’n immens aanbod aan info dat ik eerlijk gezegd het bos door de bomen soms niet zie. Wetende dat het antwoord die ik zoek wel ergens op de site staat, waag ik het toch mijn vraag in de groep te gooien. Graag in acht nemen dat ik op het vlak van netwerken nog niet veel kaas heb gegeten.

Is de keuze van de CV8560E de correcte modem om daar een Netgear AX5400 WiFi-mesh-systeem (RBK763S) op aan te sluiten? Ik wil mijn eigen netwerk uitbouwen met daarin QNap NAS, Dell pc, Denon AVReceiver met Heos, Sony TV en Tahoma switch van Somfy. Al deze apparaten worden bediend via app’s (iPhone & iPad) en zitten enerzijds in het Wifi netwerk of aangesloten bekabeld. Nu is alles rechtstreeks aangesloten op de provider modem met uiteraard een switch.

In het verleden had ik (met succes) een eigen netwerk opgezet met een Linksys E7500 router, maar op een bepaald moment kreeg ik problemen met het afspelen van muziek via de NAS en het luisteren naar radio via TuneIn op de Denon. Vraag mij echter niet waarom. Ik heb nog geprobeerd met bridging maar dat was iets te moeilijk voor mij qua instellingen en zo.

En wat met de TV aansluiting? Wat kies ik daar een decoder, tv box, …? En waar sluit ik die dan aan?

Alvast bedankt aan de netweter die mij met een eenvoudige oplossing hierbij wil helpen.

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Keuze Telenet modem en mesh systeem

9 reacties
BandR
Experienced Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

CV8560E is inderdaad de juiste keuze om erachter een router/eigen wifi te plaatsen, van welk merk dan ook.

Ik lees dat je je mesh erachter wil bouwen, dat kan uiteraard, maar puur mesh systeem kan in C achter elke modem, door gewoon de Wi-Fi op de modem uit te schakelen en dan je eerste mesh device wired aan te sluiten.  Maar ik ga ervan uit dat je alles zelf wil doen en de modem enkel wil gebruiken als internet pijp, en dan is dit type de (enige) juiste keuze bij Telenet.

Wat betreft TV.  In principe kan elke type device achter deze mnodem, zelfs oude digocorder, maar lijkt me eerder dat je bij nieuwe aansluiting nu kiest voor een TV box, en deze kan vandaag zowel met kabel als puur IP.  Je sluit die aan via ethernet aan 1 van je mesh nodes, of eth naar je modem of via wifi.  Uiteraard is niets beter dan een kabel, maar als je wifi netwerk prima is, kan dat uiteraard ook. , dan gaat dat geen verschil geven.  Bij de TV box heb je live TV over klassieke kabel (coax), en non-live TV via IP, dus via eth/wifi, bij het nieuwste kleinere model is er geen coax aansluiting meer en loopt alles via IP (dus via eth/wifi).

WG94
Professional Allesweter
PhD in problem solving! De nieuwe Einstein! Krak GP, kort voor Giga Poster!

@ITLeek  schreef:

Ik heb nog geprobeerd met bridging maar dat was iets te moeilijk voor mij qua instellingen en zo.

Dat zelfde probleem ga je met je CV8560E en Netgear AX5400 WiFi-mesh-systeem toch ook hebben? Al is het eigenlijk helemaal niet moeilijk, je stelt op MyTelenet 1 keer bridging op het MAC-adres van je Netgear in en klaar.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Wat ik nog wil meegeven over de TV keuze: als je zelf niet écht veel TV kijkt, kan je best de TV Flow optie nemen. Dan heb je alle TV functies van Telenet (profielen, opnames, terugkijk-tv, Play Sports/Play More/Streamz opties) maar dan allemaal via de Telenet TV app op Android/Apple TV. Ik heb dit zelf thuis en dit werkt zeer goed op de (Apple) TV.

m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
ITLeek

Dag BandR

Bedankt voor je beknopt en duidelijk antwoord.

Uiteraard gebruik ik zoveel mogelijk bekabelde aansluitingen omdat dit inderdaad de best werkende methode is.

Maar de bediening van de toestellen moet dan wel via Wifi gebeuren vanop iPhone en iPad. En daar wrong bij mij het schoentje. Ik werkte met de provider modem en een acces point. Dat maakte dat ik met bvb de iPhone constant aan het wisselen was tussen modem en AP als ik mij verplaatste in huis. Het Netgear Mesh systeem (router + 2 sats) lost dit hopelijk op.

Nogmaals dank

ITLeek

Hallo WG94

Ik hoop van niet, maar de kans bestaat dat het afspelen van muziek nog steeds een probleem is.

Maar jouw input motiveert mij om het bridging verhaal dan nog eens op te nemen. Ik noem mij dikwijls een gediplomeerd prutser, maar door te prutsen heb ik, met vallen en opstaan,  al veel bereikt 😁!

Ik heb ergens gelezen dat de router van de provider modem (niet de Wifi) en de Netgear router conflicten kunnen veroorzaken en dat Bridge Modus dit kan oplossen. Klopt dit? En indien Bridge Modus behoud je dan nog alle TV faciliteiten?

Nogmaals dank voor de input 👍.

ITLeek

Hey m-jan20

Bedankt voor de tip, maar als ik mij niet vergis zitten de BBC zenders niet in het pakket en daar kijken wij nog al eens naar.

Aangezien ik de TV flow app sowieso in het pakket heb kan ik deze dan inderdaad op de Apple TV installeren. Was ik mij reeds bewust van.

Bedankt voor de info.

WG94
Professional Allesweter
PhD in problem solving! De nieuwe Einstein! Krak GP, kort voor Giga Poster!

@ITLeek  schreef:

Ik heb ergens gelezen dat de router van de provider modem (niet de Wifi) en de Netgear router conflicten kunnen veroorzaken en dat Bridge Modus dit kan oplossen. Klopt dit? En indien Bridge Modus behoud je dan nog alle TV faciliteiten?

Nogmaals dank voor de input 👍.

Met bridging gebruikt je Netgear router de Telenet modem enkel als Modem en bypass/overbrug je de router functionaliteiten; dat lost dus inderdaad mogelijke problemen op. Andersom is in principe ook mogelijk (de router functionaliteit van je Netgear uitschakelen en dus de router functionaliteit van de Telenet modem gebruiken) maar mogelijk mis je dan bepaalde functionaliteit die je op je Netgear hebt, die je op de Telenet modem niet hebt. De door jou geplande set-up is dus zeker oké

Met een TV-box moet je je niet te veel zorgen maken om de decoder functionaliteiten, dat is/was enkel een probleem met de Digibox/Digicorder maar de kans is praktisch onbestaande dat je die zou krijgen. De TV-box heeft een Telenet verbinding nodig, maakt niet uit of dit rechtstreeks van de modem is of via een andere router.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
ITLeek

Hey WG94

Bedankt voor de retour.

Morgen naar de Telenet winkel om mij weer aan te sluiten.

En dan kan ik beginnen knutselen aan het nieuwe netwerk. Fingers crossed 🤞!

Nogmaals dank aan alle Netweters voor de support.

ITLeek

Beste Netweters

@ BandR, WG94 & m-jan20

Graag wil ik,jullie nogmaals bedanken voor de ondersteuning en hierbij ook het onderwerp afsluiten.

De installatie en opstart van de modem zijn vlot verlopen. Ze moeten er wel aan denken in de winkel van u een klantnummer mee te geven.

Bij opstart van de modem kwam plots in Edge op mijn pc een pagina te voorschijn met het Telenet logo en daaronder de vraag om uw klantnummer in te geven.

Bij een self install is het toch wel praktisch dat je op een half A4-tje wat basis info meekrijgt, waaronder je klantnummer!

Wat betreft het Netgear Mesh WiFi RBR760 systeem geen klachten tot nu toe. Ook daar verliep de installatie zeer vlot. Het Netgear systeem zorgt niet alleen voor de WiFi maar ook alle bekabelde toestellen passeren via het basis station naar de Telenet modem. Enkel de TV box zit nog rechtstreeks op de modem.

Het kriebelt juist nog om de bridge modus op te opstarten, maar zolang ik geen problemen heb met het afspelen van radio via TuneIn of via mijn NAS laat ik dat efkes met rust.

Het feit dat er in MyTelenet vermeld staat dat indien je geen "IT expert" bent je best oplet met de geavanceerde instellingen en blijf je daar best weg. Als "gediplomeerd prutser" 😁 volg ik dan ook deze wijze raad.

Nogmaals bedankt