|
25.737
netweters
|
159.339
antwoorden
|
|
21.482
vragen
|
Hallo iedereen
Ik ben sinds kort verhuisd en heb met de Telenet installatie de nieuwe 360 modem (F@ST3896LG-TN) gekregen. Nu is het internet op zich niet slecht, maar het kan sowieso beter. Mijn nieuwe woonst heeft UTP bekabeling in de meeste ruimtes, maar niet in mijn bureau. Bekabelen is dus niet direct een optie op die plaats.
Na wat opzoeken raden vele mensen aan om ofwel een andere router achter de 360 te zetten, het wifi signaal van de 360 uit te zetten en de andere router gebruiken en al dan niet Access Points (AP's) of een mesh systeem of naar een andere modem (CV8560E) en daar hetzelfde te doen of zelfs gewoon uw eigen modem en router plaatsen met al dan niet AP's of mesh.
Hoe ik het versta (slechts een klein beetje) zou in de opstelling die ik heb in mijn huis AP's een goede optie zijn, aangezien er bedrading is op de verscheidene plaatsen en ik ook geen andere modem/router moet aanschaffen. Klopt dit en/of zijn er nog andere opties (zoals mesh) die beter zouden passen?
Minder belangrijk: Ook had ik graag de optie gehad voor zowel een 2.4 Ghz en een 5 Ghz wifi signaal te hebben. Voor de keuze te hebben om het best passende signaal te gebruiken en omdat vele smart devices niet werken op 5 Ghz. Ik heb al wat smart devices op moeten zetten die enkel 2.4 Ghz gebruiken. Het was een gedoe en werkte vaak niet, maar is uiteindelijk gelukt. Hoe ik het versta, omdat de 360 eigenlijk beide signalen 'tezamen' gebruikt en je de aparte signalen niet meer op die modem kan aanzetten?
Alvast bedankt!
Mijn idee (als je 10 mensen vraagt dan krijg je waarschijnlijk 5 of meer verschillende oplossingen.
- Ik zou de WiFi op de telenet modem uitschakelen.
- kiezen voor een of meer mesh AP's waarop je ook een IoT netwerk kan definiëren.
- De AP's met een UTP kabel verbinden met de modem.
Dit IoT netwerk dan enkel te gebruiken voor de slimme huishoudtoestellen
Volgens mij kan je de modem ook in bridge mode zetten naar de primary node*. Dat kan zowel met de F@st als CV8560E.
* In het geval van een mesh systeem is het misschien beter om te spreken over een "node" dan over een "AP".