Beantwoorden
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

bridging CV8560E samen met TL-R605

Aansluitend op onderwerp “Docsis bridging CV8560E samen met TL-R605” dat afgesloten is graag bijkomende info:


Ik heb gisteren ook een router TL-R605 ontvangen en morgen wens ik mijn telenet WiFi modem te vervangen door een CV8560E met bridging naar de router CV8560E. Ik ben dus identiek in hetzelfde geval als bovenstaand onderwerp. Nu is mijn volledige netwerk aangesloten aan de WiFi modem van telenet met gateway (192.168.0.1, standaard bij telenet). Mijn netwerk zou nu aangesloten moeten worden op de nieuwe eigen router TL-605 met Digirecorder van telenet op de router van telenet. Dus zitten we met 2 routers met elk hun eigen externe WAN adres, NAT, DHCP, …en dus twee netwerken, 1 van telenet en 1 van mezelf. Zoals het nu is zouden beide netwerken een gateway van 192.168.0.1 hebben wat geen probleem is aangezien beide een apart extern wan adres hebben (dus net zoals de netwerken van twee geburen samen kan werken zonder problemen). Is deze stelling correct en kan ik mijn huidige netwerk met meer dan 10 vaste IP adressen behouden, dus alle IP adressen 192.168.0.x blijven hetzelfde (veranderen van subnet zou voor mijn WiFi zeer veel werk zijn door een centraal beheersysteem OC200). Ook het veranderen van de NAS, Camera zou bijkomend werk vragen.

 

De vraag is dus of ik mijn huidige netwerk volledig intact kan houden na de verhuis achter mijn Router TL-605 met hetzelfde gateway adres als de telenet modem CV8560E?

 

 

0 Likes
19 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

bridging CV8560E samen met TL-R605

Ik zie hier niet direkt een probleem mee, zolang je eigen router inderdaad via de bridge / mac-passthough functie een eigen publiek IPv4 adres ontvangt.

Mocht de bridge functie niet goed werken, of eens uitvallen, dan zul je internet connectivitieit verliezen. Je eigen router zal dan op zijn WAN port een 192.168.0.x adres ontvangen, hetzelfde netwerk als wat op de LAN interface gebruikt wordt. Dat zal problemen geven voor NAT.

Dat scenario is echter niet zeer waarschijnlijk, dus je kunt dit wel doen.

 

Zelf heb ik er wel voor gekozen een ander subnet te gebruiken.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

bridging CV8560E samen met TL-R605

Ik zou voor de zekerheid de Telenet HGW instellen met LAN 192.168.2.0 als netwerk en 192.168.2.1 als gateway. Op de eigen router zou ik voor ik ook maar iets aansluit van Internet een PC aansluiten en daarmee verbinding maken met de router en het LAN netwerk op 192.168.0.0 en gateway 192.168.0.1 = Lan adres van de router. En de DHCP range op 192.168.0.100 tot 192.168.0.254 zetten. Als je al fixed IP's zou ingesteld hebben op je bestaande apparaten veronderstel ik dat je dat gedaan hebt buiten de DHCP range van Telenet. En eventueel ook SSID en paswoord instellen zoals het tot nu toe was bij Telenet.

Dan pas zou ik de router via zijn WAN-poort verbinden met de de HGW van Telenet en in "Mijn Telenet" de bridging inschakelen door het macadres van je eigen router in te geven.

Op die manier zou alles terug moeten werken zoals voorheen en moet je op de bestaande apparatuur geen aanpassingen doen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

bridging CV8560E samen met TL-R605

Ik was ook van mening om de gateway van de telenet router op 192.168.1.1 (standaard staat dit op 192.168.0.1, enkel de 0 kan aangepast worden op de telenet router). Heeft iemand dit al gedaan en werkt dit correct (zelf ervaring dat wijzigen van subnet niet eenvoudig is. Dit kan pas gebeuren nadat de telenet modem gebridged is en het volledige netwerk verhuist is na de router TL-R605.

 

Wat de huidige netwerk betreft gebruikt ik de bestaande regels van telenet, voor vaste ip adressen 192.168.0.x (x >1 en x < 51) en voor de dynamische ip adressen met DHCP telenet modem. In de eigen router TL-R605 stel ik DHCP 192.168.0.0/24 in.

 

Is dit correct?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1610
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

bridging CV8560E samen met TL-R605


@GADS-GS  schreef:

Ik was ook van mening om de gateway van de telenet router op 192.168.1.1 (standaard staat dit op 192.168.0.1, enkel de 0 kan aangepast worden op de telenet router). Heeft iemand dit al gedaan en werkt dit correct (zelf ervaring dat wijzigen van subnet niet eenvoudig is. Dit kan pas gebeuren nadat de telenet modem gebridged is en het volledige netwerk verhuist is na de router TL-R605.


Je hoeft eigenlijk niet te wachten tot je de nieuwe modem hebt...

- je kan nu al je huidige modem omzetten naar 192.168.1.1)

- je kan nu al je volledig netwerk verhuizen naar de TL-R605

- je kan dus nu al alles testen op je nieuwe netwerk.

 

Het enige verschil (zonder bridge) is dat je tijdelijk een dubbele NAT zal hebben, maar alles zou al moeten werken....

 

Als je dan de nieuwe modem installeert, en de bridge inschakelt, ben je in enkele minuten terug on-line ...

 

0 Likes
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

bridging CV8560E samen met TL-R605

Zo eenvoudig is het niet. Als ik nu de gateway zou veranderen naar 192.168.1.1 dan zou mijn huidige netwerk volledig plat gaan omdat deze op het subnet 192.168.0.1/24 zit. De juiste volgorde voor mijn zou dus moeten zijn:

1. Telenet modem vervangen door een CV8560E

2. Mijn nieuwe modem bridgen naar mijn router TL-R605

3. Na de bridge mijn netwerk van de modem CV8560E verhuizen naar mijn router TL-R605, dit zijn 2 netwerkkabel verhuizen van CV8560E naar TL-R605 (2 switchen) 

4. Hierna pas kan ik de gateway 192.168.0.1 veranderen naar 192.168.1.1 (heb hier de meeste schrik van of dit goed komt)

 

Eens met deze methode of zie ik het verkeerd?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

bridging CV8560E samen met TL-R605

Daar ben je verkeerd hoor. Op mijn manier is het zeker goed:

  1. Modem van Telenet vervangen.
  2. Netwerk aanpassen naar 192.1658.2.x op de nieuwe Telenet modem
  3. Nog geen device aanhangen, buiten een PC of laptop om te configureren.
  4. Router configureren en netwerk aanpassen naar 192.168.0.x zonder aan het internet aan te sluiten. Dit is uw huidig netwerk.
  5. Dan pas de router aansluiten. Telenet heeft dan netwerk 192.168.2.0 en uw routere 192.168.0.0. Dus zeker geen conflict.
  6. En nu uw bridging invoeren in "Mijn Telenet"
  7. Controleren of uw router aan WAN zijde een publiek IP adres heeft.
  8. Indien ja nu pas de rest van uw devices terug aansluiten.

Op deze manier zullen je netwerken op geen enkel moment conflicteren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

bridging CV8560E samen met TL-R605

Ik denk toch dat we niet op dezelfde golflengte zitten. Mijn ganse netwerk staat nu op de telenet gateway 192.168.0.1. Hieronder zitten een 10 tal vaste IP adressen in de vorm van 192.168.0.x (x tussen 2 en 50). Als ik nu de gateway van telenet zou veranderen 192.168.1.1 dan zullen mijn vaste IP adressen toch niet mee veranderen naar 192.168.1.x (x tussen 2 en 50) en dat is trouwens zeker niet de bedoeling. Mijn vaste IP adressen blijven op mijn vorige subnet volgens mij en zouden niet berijdbaar meer zijn. Voor de dynamische adressen zal er waarschijnlijk geen probleem zijn omdat deze mee verhuizen naar het nieuwe subnet van telenet.

 

ik ben maar een leek in netwerk maar wil toch zeker zijn dat ik geen fouten bega en alles van mijn vast IP adressen (switches, AP, AP controler, NAS, .., dus alles wat bedraad is) kwijt speel.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1610
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

bridging CV8560E samen met TL-R605


@GADS-GS  schreef:

Ik denk toch dat we niet op dezelfde golflengte zitten. Mijn ganse netwerk staat nu op de telenet gateway 192.168.0.1. Hieronder zitten een 10 tal vaste IP adressen in de vorm van 192.168.0.x (x tussen 2 en 50). Als ik nu de gateway van telenet zou veranderen 192.168.1.1 dan zullen mijn vaste IP adressen toch niet mee veranderen naar 192.168.1.x (x tussen 2 en 50) en dat is trouwens zeker niet de bedoeling.


Ik denk dat we wel op dezelfde golfengte zitten.

Als je nu de gateway van telenet zou veranderen 192.168.1.1, dan moet je natuurlijk je eigen netwerk eerst afkoppelen, en verbinden met de TL-R605 (die nu in het 192.168.0.1 netwerk zit 😊

Dan blijft alles toch zoals het werkte (met de vaste IP adressen in de range 192.168.0.[2-50] ?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

bridging CV8560E samen met TL-R605

Zoals @flip1953 zegt uw bestaande vaste IPadressen blijven bestaan omdat ze zijn ingegeven rechtstreeks in de toestellen en niet door de DHCP server van Telenet. Dat wordt mac-binding genoemd of zoiets maar dat is niet mogelijk met de Telenet modem router. Daarom de ganse procedure die je eerst uitvoert voor je alles tereug aankoppelt aan uw eigen router. Want dat is toch de bedoeling: aansluiten op je eigen router met behoud van je huidig 192.168.0.0 netwerk.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

bridging CV8560E samen met TL-R605

Hoe mijn vaste IP adressen aan mijn telenet modem gebonden worden weet ik niet (vermoedelijk via mac binding zoals u zeg) maar in ieder geval zijn alle vaste IP adressen opgenomen in de lijst van de gebruikers (toestellen) op de telenet modem. De DHCP van telenet staat waarschijnlijk op 192.168.0.100-255. Als ik de gateway van telenet wijzig in 192.168.1.1 zal de DHCP telenet de adressen van 192.168.1.100-255 toekennen.

ik denk niet dan mijn iPad bv. op 192.168.1.115 in dit geval zal kunnen communiceren met mijn NAS die zich bv. op 192.168.0.35. Ik zou dus niet meer aan mijn NAS kunnen denk ik maar ook niet aan al mijn vaste IP adressen.

 

Wat zie ik fout?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

bridging CV8560E samen met TL-R605

Het is juist daarom dat je die handelingen moet volgen. Je vaste IP's blijven. Je mobiele toestellen krijgen een IP in de range van je routerr die je nu hebt ingesteld op 192.168.0.0.

Geen enkele van je toestellen kan via Wifi nog verbinding maken met je modem van Telenet want die heeft geen Wifi.

Alles moet je nu laten verlopen via je eigen router en inderdaad als je een alptop gaat aansluiten op de modem van Telenet gaat die een ander IP krijgen en zal je uw NAS niet meer bereiken. Maar alles die via de eigen router verbonden is wel. meer nog zelfs als je de IPrange van de Telenet modem/router zou laten staan op 192.168.0.0 dan nog kan iets die verbonden is op je Telenet modem geen verbinding maken met iets dat verbonden is op je eigen router. De reden waarom je de IP range van Telenet verandert is dat ingeval de bridging niet meer zou werken door wat reden dan ook, je eigen router dan aan de Wan zijde ook een IPadres krijgt in die range. Als die verschillend is blijft het werken en anders ligt je netwerk plat. Een schema maakt het misschien duidelijk.

Telenet02.png

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GADS-GS
Freshman Meerweter
Berichten: 55
WOW, overzichtelijk! Goed bezig! Alles op zijn plek! On a roll...

bridging CV8560E samen met TL-R605

We begrijpen elkaar niet goed blijkbaar. Het schema dat u voorstelt is het schema waar ik naar toe wil en dat is mijn huidige netwerk op de telenet router achter mijn router plaatsen maar daarvoor mag ik geen gateway wissel doen voor het overschakelen anders krijg de problemen die u beschrijft (geen toegang meer tot mijn vaste adressen en dus ook geen WiFi meer. 

Voor de duidelijk nu heb ik WiFi van eigen bedrade AP (heb nu nog geen eigen router) verbonden aan de telenet modem met gateway op 192.168.0.1.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

bridging CV8560E samen met TL-R605

Toch wel hoor. Hoelang duurt dat die wissel. De tijd om je modem te vervangen en het in te geven in "Mijn Telenet".

Je eigen router kan je al prepareren vooraleer je dit doet.

Je eigen devices deconnecteer je al als je de oude modem weg pakt.

Je zit natuurlijk, afhankelijk van hoe snel je werkt, een kwartier of iets meer zonder internet.

Doen zoals ik het zeg en je hebt de minste problemen en zelfs geen problemen.

  • Oude Modem loskoppelen
  • Nieuwe modem installeren
  • In Mijn Telenet je subnet veranderen
  • Dan pas je router aanschakelen
  • Dan Terug in mijn Telenet de bridging instellen.
  • En als laatste al je devices aan je eigen router koppelen inclusief je AP.

Automatisch zullen de smartphones die op de router connecteren via Wifi een 192.168.0.x adres krijgen en je vaste 192.168.0.x adressen daar verandert niets aan.

Aanpassingen aan mijn Telenet doe je uiteraard via een laptop of PC die je rechtstreeks aan de nieuwe modem hangt, voor alle zekerheid.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1610
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

bridging CV8560E samen met TL-R605


@GADS-GS  schreef:

We begrijpen elkaar niet goed blijkbaar.
Voor de duidelijk nu heb ik WiFi van eigen bedrade AP (heb nu nog geen eigen router) verbonden aan de telenet modem met gateway op 192.168.0.1.


Misverstand opgehelderd.

Wij gingen ervan uit dat je al een eigen router had 🤔

 

Natuurlijk kan je de voorgestelde wijzigingen pas uitvoeren als je een eigen router hebt die ja al ingesteld hebt 192.168.0.1 😊

0 Likes