Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
j_M
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! Hi there!

bridging mode gebruiken

ik heb een vraaje over de bridge mode van telenet.

In mijn instellingen kan ik dit activeren. Daar staat deze uitleg bij

Bridging laat toe om een apart publiek IPV4-adres en een IPV6 subdelegate (afgeleid van de eigen IPV6 prefix van de modem) toe te wijzen aan één specifiek intern toestel. Andere interne toestellen krijgen (zoals in een gewone situatie) een lokaal IPV4/IPV6-adres toegewezen van de DHCP-server op de modem (of eventueel via SLAAC in het geval van IPV6). Deze IPV6-adressen komen uit een delegate van de modems eigen IPV6 prefix (die gescheiden is van de vooraf benoemde subdelegate). Interne communicatie tussen het toestel met bridging en de andere interne toestellen is niet mogelijk. Heb je een vast IP-adres? Vink Modem Bridging dan aan en stel je MAC-adres in via telenet.be/soho/vast-ip-beheren. Waarschuwing: als je bridging activeert, verandert de werking van je modem ingrijpend. Telenet is niet aansprakelijk voor problemen die het gevolg zijn van foutieve configuratie. 

Klopt het dat ik dan 2 WAN adressen krijg van telenet ?

en dat mijn telenet router ook nog blijft werken zoals voorheen ?  (naast de nieuwe router dan , waar ik een ander netwerk krijg dan ?)

dus concreet als ik de brdge mode inchakel , heb ik dan een telenet lan ( met dhcp reeks 192.168.x.y ) en een nieuwe lan achter mijn nieuwe router ( met ip range 10.x.y.z )?

2 reacties
WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

bridging mode gebruiken

@j_M  schreef:

Klopt het dat ik dan 2 WAN adressen krijg van telenet ?

en dat mijn telenet router ook nog blijft werken zoals voorheen ?  (naast de nieuwe router dan , waar ik een ander netwerk krijg dan ?)

Ja

@j_M  schreef:

dus concreet als ik de brdge mode inchakel , heb ik dan een telenet lan ( met dhcp reeks 192.168.x.y ) en een nieuwe lan achter mijn nieuwe router ( met ip range 10.x.y.z )?

Dat kan ook zonder bridging, maar ja.

Bridging is bedoeld om je router een PUBLIEK IPv4 te geven (zo voorkom je ook NAT issues etc)

Wil je gewoon een aparte IP-range dan is bridging niet perse nodig.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

bridging mode gebruiken

@WG94  schreef:

Bridging is bedoeld om je router een PUBLIEK IPv4 te geven (zo voorkom je ook NAT issues etc)

Wil je gewoon een aparte IP-range dan is bridging niet perse nodig.

Wat IPv4 betreft:

• met bridging krijg je 2 volledig gescheiden netwerken, elk met een eigen publiek IPv4 WAN adres: er is dus geen communicatie mogelijke tussen interne toestellen achter de Telenet modem (router) en de toestellen achter je eigen router (tenzij firewall rules).
  • zonder bridging krijg je wel 2 netwerken (in jouw geval met ip range 192.168.x.y en met 10.x.y.z, beide netwerken staan achter hetzelfde IPv4 publiek IPv4 adres. Maar interne toestellen achter je eigen router kunnen (uitgaand) wel communiceren met toestellen achter de Telenet modem (gezien het WAN adres van je eigen router dan een lokaal IP adres is in de Telenet lan (omgekeerd niet, gezien de firewall van je eigen router). Dus niet volledig gescheiden ...

Wat IPv6 betreft:

• de Telenet router krijgt een IPv6 /56 Prefix, waarvan het eerste /57 segment gebruikt wordt voor de interne toestellen achter de Telenet modem
  • Je eigen router krijgt:
    1. een IPv6 /64 adres uit het lokale segment van de Telenet modem (zoals alle andere interne toestellen)
    2. een IPv6 /57 Prefix (subdelegatie uit het /56 Prefix van de Telenet modem) via Prefix Delegation (PD) 

Praktisch voorbeeld:

• de Telenet modem krijgt 2a02:1812:wxyz:7400::/56 Prefix, en gebruikt hiervan het éérste /57 segment voor het lokale LAN.
  • interne toestellen achter de Telenet modem krijgen dus een 2a02:1812:wxyz:7400:aa:bb:cc:dd/64 adres.
  • de eigen router krijgt dus op zijn WAN poort ook een 2a02:1812:wxyz:7400:ee:ff:gg:hh/64 adres zoals alle internet toestellen achter de Telenet modem.
  • de eigen router krijgt 2a02:1812:wxyz:7480::/57 Prefix, en deelt hieruit adressen uit aan de aangesloten toestellen.
  • interne toestellen achter de eigen router modem krijgen dus een 2a02:1812:wxyz:7480:aa:bb:cc:dd/64 adres.