24769
netweters
|
152545
antwoorden
|
20719
vragen
|
Dit zijn gigantische getallen die 2 jaar eerder voorkomen dan verwacht.
of:
https://press.telenet.be/corona-en-lockdowns-resulteren-in-recordjaar-voor-internet--en-belverkeer#
En ik heb geen last gehad van die drukte. Alles is bij mij vlot bliven verlopen. Dank u Telenet.
@igvfer in drukke gebieden kon je soms eens het nadeel ervan ervaren, heb het hier mogen meemaken, er is een hoge technische school op 300 meter van mij en heb gemerkt dat het internet overdag soms eens een hick-up had voor 2 a 3 seconden dat het er even uitlag en er geen verbinding dan was, er zijn 4 appartementsgebouwen in dezelfde straat, dus zeker een probleem.
in minder drukke gebieden zal dit misschien niet opvallen.
@Master-Magic Ik woon landelijk alleen voor de middag haal goed mijn 900 Mbps. 's Avonds 21u valt dit terug naar 500 Mbps.
@igvfer hier nu om 1.50 807/37, dat is hier overdag ongeveer hetzelfde, heb nog een oudere modem Docsis 3.0, zal eens een nieuwere moeten vragen, misschien dat het verbeterd.
Om 9u35 in de voormiddag 800/38 naar de Proximus server, 905/38 naar de Telenet server. Hier gaat de snelheid fors terug na de middag meestal met een dal tussen 17u en 21u.
Eventjes om bij stil te staan:
Als 1 miljoen klanten dit tegelijk doen dan downloaden ze aan 3.14 Mbps. Als 100 000 klanten dit tegelijk doen dan is dit aan 31.4 Mbps.
Dat is het voordeel van 1Gbps
Dan kun je tegen 'n stoot.
@Master-Magic schreef:hier nu om 1.50 807/37, dat is hier overdag ongeveer hetzelfde, heb nog een oudere modem Docsis 3.0, zal eens een nieuwere moeten vragen, misschien dat het verbeterd.
Met een Docsis 3.1 modem zal dat (iets) verbeteren. Niet zozeer omdat de "maximale" snelheid van de Docsis 3.1 hoger is (1.6 Gbps i.p.v. 1.2 Gbps), maar omdat deze 32 kanalen heeft in plaats van 24 kanalen.
De kans op "overbezette" kanalen is dus kleiner, en Telenet heeft meer flexibiliteit bij de keuze van de kanalen.
@igvfer schreef:Eventjes om bij stil te staan:
Als 1 miljoen klanten dit tegelijk doen dan downloaden ze aan 3.14 Mbps. Als 100 000 klanten dit tegelijk doen dan is dit aan 31.4 Mbps.
Ik maak dezelfde bedenking als @igvfer
Dat ziet er op het eerste zicht een gigantsich cijfer uit, maar je moet dat toch relativeren.
Op dinsdag 15 december piekte het internetverkeer en haalden we de kaap van 3 terabit per seconde
Eerst en vooral, het is mij niet 100% duidelijk wat dit cijfer exact weergeeft?
Het cijfer ziet er gigantsich uit, maar ...
Ik begrijp niet het verband tussen Corona en de piek, gezien de piek van het internetverbruik rond 22.00 uur 's avonds is. Welke invloed heeft Corona dan op ons internet gebruik om 22.00 's avonds?
Misschien omdat we niet meer kunnen uitgaan of vrienden bezoeken, dat we nu meer voor onze computer of TV zitten?
Dat er met Corona een veel groter verbruik is (volume), kan ik best begrijpen, maar hier gaat alleen over de snelheid op het piekmoment ...
@patrick37 Heeft me getoond dat 942Mbps haalbaar is met de Compal CV8560E HGW 3.1
Ik ga mijn modem only 24*8 CV7160E EMTA 3.0 mischien omruilen in het Telenet center.
Is intussen 3 jaar oud,haal er ook 950Mbps mee in de dal uren.
WiFi gebruik ikzelf nooit.Dat kan ik uitschakelen.
Wist dit @Ex-Netweter 😉
dat is de reden dat ik een andere wil gaan halen omdat ik die 3.1 versie had gevraagd aan de installateur en die wou geen andere halen dan die dat hij bij had die zei dat dit al de nieuwste was, al wist ik wel beter door op de hoogte te zijn van de modem types en na nazicht werd mijn gedachte bevestigd spijtig genoeg.
mocht zelf de modem activeren, was op 10 min buiten, de modem aansluiten en hij keek in zn laptopje voor mijn gegevens en de rest was voor mij.
gelukkig dat ik dit nogal heb gedaan hahahaha.
@robatoras schreef:@patrick37 Heeft me getoond dat 942Mbps haalbaar is met de Compal CV8560E HGW 3.1
Ik ga mijn modem only 24*8 CV7160E EMTA 3.0 mischien omruilen in het Telenet center.
WiFi gebruik ikzelf nooit. Dat kan ik uitschakelen.
De CV8560E heeft geen WiFi (en wordt door Telenet ook geen HGW genoemd), die moet je dus niet uitschakelen 😊.
@Ex-Netweter Dat is de reden dat ik in een andere topic een beetje smalend gedaan heb over "door de corona is er meer gewerkt op het internet". Werken is relatief; Werken van thuis uit zal geen constante datastream veroorzaken, videostreamen en dergelijke wel en ik zie hier bij mij duidelijk een verlaging van mijn capaciteit/snelheid naar de avond toe. Het grote probleem zal zijn of worden dat het videostreamen allemaal afzonderlijke streams zijn waar tegenover het klassiek TV kijken maar een stream is waar op ingepikt wordt. Unicast versus multicast. Ik ga er van uit dat alle providers tegenover een heel grote uitdaging staan om hun hardware (routers, nodes, bekabeling enz.) zo op peil te houden dat ze niet tegen een bottleneck aanhollen. De roep om glasvezel is groot maar daar stopt het niet mee. Ook de routers en switchen moeten krachtig genoeg zijn om alles in goede banen te leiden. Een beetje zoals een viervaksweg aanleggen met 1 vaks ronde punten.
@igvfer schreef:@Ex-Netweter Dat is de reden dat ik in een andere topic een beetje smalend gedaan heb over "door de corona is er meer gewerkt op het internet". Werken is relatief; Werken van thuis uit zal geen constante datastream veroorzaken
Zelfs als werken van thuis veel meer datastreams zou veroorzaken (videocalls, teams, afstandsonderwijs, ...) geeft dat wel een behoorlijke volume verhoging, maar nog geen verklaring waarom het dataverkeer piekt (ervan uitgaande dat deze piek zich 's avonds voordoet) ??
@igvfer schreef:Het grote probleem zal zijn of worden dat het videostreamen allemaal afzonderlijke streams zijn waar tegenover het klassiek TV kijken maar een stream is waar op ingepikt wordt. Unicast versus multicast. Ik ga er van uit dat alle providers tegenover een heel grote uitdaging staan om hun hardware (routers, nodes, bekabeling enz.) zo op peil te houden dat ze niet tegen een bottleneck aanhollen.
Volgens mij alleen op te lossen als de providers massaal de meest populaire content (Netflix, Youtube, e.a. op lokale servers hebben staan. Geen idee of Telenet partnert met Netflix ...
@Ex-Netweter schreef:
Volgens mij alleen op te lossen als de providers massaal de meest populaire content (Netflix, Youtube, e.a. op lokale servers hebben staan. Geen idee of Telenet partnert met Netflix ..
Ik vrees dat daarvoor straffe onderhandelingen nodig zijn. Ik vergelijk dat een beetje met de snelwegen hier. Aanleg en onderhoud op kosten van de belastingbetaler, maar het grootste gebruik wordt gemaakt door transport van over de grenzen naar over de grenzen. Dus in dit geval de provider die de kosten voor de servers doorrekent aan zijn klanten en de grote spelers zoals youtube, netflix, Amazon enz. die er de baten zouden van hebben. Ik zou dan eerder denken dat het aan de grote spelers is om lokale servers te voorzien.
Ik ben alvast benieuwd hoe de toekomst zal worden. Zoals ze zeggen DATA is BIG BUSINESS. Ook het transport ervan.