Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

Dit zijn gigantische getallen die 2 jaar eerder voorkomen dan verwacht.

https://techpulse.be/nieuws/306851/belg-knalt-29-terabit-per-seconde-door-het-internet-in-2020/?utm_... 

of:

https://press.telenet.be/corona-en-lockdowns-resulteren-in-recordjaar-voor-internet--en-belverkeer# 

 

En ik heb geen last gehad van die drukte. Alles is bij mij vlot bliven verlopen. Dank u Telenet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
52 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

@igvfer in drukke gebieden kon je soms eens het nadeel ervan ervaren, heb het hier mogen meemaken, er is een hoge technische school op 300 meter van mij en heb gemerkt dat het internet overdag soms eens een hick-up had voor 2 a 3 seconden dat het er even uitlag en er geen verbinding dan was, er zijn 4 appartementsgebouwen in dezelfde straat, dus zeker een probleem.

 

in minder drukke gebieden zal dit misschien niet opvallen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

@Master-Magic  Ik woon landelijk alleen voor de middag haal goed mijn 900 Mbps. 's Avonds 21u valt dit terug naar 500 Mbps.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

@igvfer hier nu om 1.50 807/37, dat is hier overdag ongeveer hetzelfde, heb nog een oudere modem Docsis 3.0, zal eens een nieuwere moeten vragen, misschien dat het verbeterd.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

Om 9u35 in de voormiddag 800/38 naar de Proximus server, 905/38 naar de Telenet server. Hier gaat de snelheid fors terug na de middag meestal met een dal tussen 17u en 21u.

Eventjes om bij stil te staan:

Als 1 miljoen klanten dit tegelijk doen dan downloaden ze aan 3.14 Mbps. Als 100 000 klanten dit tegelijk doen dan is dit aan 31.4 Mbps.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

2.9 terabit per seconde

Dat is het voordeel van 1Gbps

Dan kun je tegen 'n stoot.

2.9 terabit per seconde


@Master-Magic  schreef:

hier nu om 1.50 807/37, dat is hier overdag ongeveer hetzelfde, heb nog een oudere modem Docsis 3.0, zal eens een nieuwere moeten vragen, misschien dat het verbeterd.


Met een Docsis 3.1 modem zal dat (iets) verbeteren. Niet zozeer omdat de "maximale" snelheid van de Docsis 3.1 hoger is (1.6 Gbps i.p.v. 1.2 Gbps), maar omdat deze 32 kanalen heeft in plaats van 24 kanalen.

De kans op "overbezette" kanalen is dus kleiner, en Telenet heeft meer flexibiliteit bij de keuze van de kanalen.

Ex-Netweter
 

2.9 terabit per seconde


@igvfer  schreef:

Eventjes om bij stil te staan:

Als 1 miljoen klanten dit tegelijk doen dan downloaden ze aan 3.14 Mbps. Als 100 000 klanten dit tegelijk doen dan is dit aan 31.4 Mbps.


Ik maak dezelfde bedenking als @igvfer 

Dat ziet er op het eerste zicht een gigantsich cijfer uit, maar je moet dat toch relativeren.

 

 

Op dinsdag 15 december piekte het internetverkeer en haalden we de kaap van 3 terabit per seconde

 

 

Eerst en vooral, het is mij niet 100% duidelijk wat dit cijfer exact weergeeft?

  • Is dat de som van download en upload (zoals de Telemeter werkt) of alleen download?
  • Is dat alleen het verkeer vanuit "het internet" (peering) naar Telenet, of is het verkeer tussen Telenet gebruikers (die dus niet over "het internet" gaat) ook meegerekend, bijvoorbeeld dagelijkse backs-ups tussen 2 locaties van een Telenet klant?
  • Is hierbij ook het streaming verbruik gerekend van de TV box klanten (on-demand, kijken van cloud opnames, Streamz, ...)? Hoewel dit niet meetelt voor de Telemeter (qua volume) belast dat verkeer wel het Telenet netwerk ..

Het cijfer ziet er gigantsich uit, maar ...

  • Als je rekent dat Telenet 1.8 miljoen internet klanten heeft (volgens bovengenoemde bron), dan gebruiken we tijdens de piek gemiddeld 1.6 Mbps per klant 😀 (ik reken voor de eenvoud 1Tbps = 1.000 Gbps = 1.000.000 Mbps).
  • Niettegenstaande we tijdens de piek gemiddeld dus "maar" 1.6 Mbps per klant verbruiken, zitten we nu toch al redelijk aan de limieten van het netwerk (dat zie je in de bovenstaande posts, waar gebruikers toch hun snelheid zien dalen tijdens de piekuren).
  • Hieruit zie je dan wel de enorme overbookingsfactor die Telenet hanteert in zijn abonnementen. Hoewel overbooking in principe niet zo'n groot probleem (gezien niet iedereen op hetzelfde tijdstip aan het downloaden is), is het toch wel interessant om die verhouding te zien.
  • Indien iedereen op de piek gelijktijdig het max uit zijn lijn zou halen, zou dat neerkomen op een piek van ca 500 Terabit per seconde, gebaseerd op volgende aannames:
    1. 10 % van de klanten hebben een gigabit abbo, met een gemiddelde max. snelheid van 900 Mbit/s.
    2. 90% van de klanten zonder gigabit optie, met gemiddelde max. snelheid van 200 Mbit/s (beetje een gemiddelde tussen de klnaten met 300 Mbit/s, klanten met 200 Mbbit/s en klanten > 200 Mbit/s).

Ik begrijp niet het verband tussen Corona en de piek, gezien de piek van het internetverbruik rond 22.00 uur 's avonds is. Welke invloed heeft Corona dan op ons internet gebruik om 22.00 's avonds?

Misschien omdat we niet meer kunnen uitgaan of vrienden bezoeken, dat we nu meer voor onze computer of TV zitten?

 

Dat er met Corona een veel groter verbruik is (volume), kan ik best begrijpen, maar hier gaat alleen over de snelheid op het piekmoment ...

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

2.9 terabit per seconde

@patrick37 Heeft me getoond dat 942Mbps haalbaar is met de Compal CV8560E HGW 3.1

Ik ga mijn modem only 24*8 CV7160E EMTA 3.0 mischien omruilen in het Telenet center.

Is intussen 3 jaar oud,haal er ook 950Mbps mee in de dal uren.

WiFi gebruik ikzelf nooit.Dat kan ik uitschakelen.

 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

Wist dit @Ex-Netweter 😉

dat is de reden dat ik een andere wil gaan halen omdat ik die 3.1 versie had gevraagd aan de installateur en die wou geen andere halen dan die dat hij bij had die zei dat dit al de nieuwste was, al wist ik wel beter door op de hoogte te zijn van de modem types en na nazicht werd mijn gedachte bevestigd spijtig genoeg.

mocht zelf de modem activeren, was op 10 min buiten, de modem aansluiten en hij keek in zn laptopje voor mijn gegevens en de rest was voor mij.

gelukkig dat ik dit nogal heb gedaan hahahaha.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

2.9 terabit per seconde


@robatoras  schreef:

@patrick37 Heeft me getoond dat 942Mbps haalbaar is met de Compal CV8560E HGW 3.1

Ik ga mijn modem only 24*8 CV7160E EMTA 3.0 mischien omruilen in het Telenet center.

WiFi gebruik ikzelf nooit. Dat kan ik uitschakelen.


De CV8560E heeft geen WiFi (en wordt door Telenet ook geen HGW genoemd), die moet je dus niet uitschakelen 😊.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5854
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2.9 terabit per seconde

@Ex-Netweter  dat klopt dat is geheel correct mijn modem heeft geen wifi. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

@Ex-Netweter  Dat is de reden dat ik in een andere topic een beetje smalend gedaan heb over "door de corona is er meer gewerkt op het internet". Werken is relatief; Werken van thuis uit zal geen constante datastream veroorzaken, videostreamen en dergelijke wel en ik zie hier bij mij duidelijk een verlaging van mijn capaciteit/snelheid naar de avond toe. Het grote probleem zal zijn of worden dat het videostreamen allemaal afzonderlijke streams zijn waar tegenover het klassiek TV kijken maar een stream is waar op ingepikt wordt. Unicast versus multicast. Ik ga er van uit dat alle providers tegenover een heel grote uitdaging staan om hun hardware (routers, nodes, bekabeling enz.) zo op peil te houden  dat ze niet tegen een bottleneck aanhollen. De roep om glasvezel is groot maar daar stopt het niet mee. Ook de routers en switchen moeten krachtig genoeg zijn om alles in goede banen te leiden. Een beetje zoals een viervaksweg aanleggen met 1 vaks ronde punten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

2.9 terabit per seconde


@igvfer  schreef:

@Ex-Netweter  Dat is de reden dat ik in een andere topic een beetje smalend gedaan heb over "door de corona is er meer gewerkt op het internet". Werken is relatief; Werken van thuis uit zal geen constante datastream veroorzaken


Zelfs als werken van thuis veel meer datastreams zou veroorzaken (videocalls, teams, afstandsonderwijs, ...) geeft dat wel een behoorlijke volume verhoging, maar nog geen verklaring waarom het dataverkeer piekt (ervan uitgaande dat deze piek zich 's avonds voordoet) ??

 


@igvfer  schreef:

Het grote probleem zal zijn of worden dat het videostreamen allemaal afzonderlijke streams zijn waar tegenover het klassiek TV kijken maar een stream is waar op ingepikt wordt. Unicast versus multicast. Ik ga er van uit dat alle providers tegenover een heel grote uitdaging staan om hun hardware (routers, nodes, bekabeling enz.) zo op peil te houden  dat ze niet tegen een bottleneck aanhollen. 


Volgens mij alleen op te lossen als de providers massaal de meest populaire content (Netflix, Youtube, e.a. op lokale servers hebben staan. Geen idee of Telenet partnert met Netflix ...

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde


@Ex-Netweter  schreef:

 


Volgens mij alleen op te lossen als de providers massaal de meest populaire content (Netflix, Youtube, e.a. op lokale servers hebben staan. Geen idee of Telenet partnert met Netflix ..


Ik vrees dat daarvoor straffe onderhandelingen nodig zijn.  Ik vergelijk dat een beetje met de snelwegen hier. Aanleg en onderhoud op kosten van de belastingbetaler, maar het grootste gebruik wordt gemaakt door transport van over de grenzen naar over de grenzen. Dus in dit geval de provider die de kosten voor de servers doorrekent aan zijn klanten en de grote spelers zoals youtube, netflix, Amazon enz. die er de baten zouden van hebben. Ik zou dan eerder denken dat het aan de grote spelers is om lokale servers te voorzien.

Ik ben alvast benieuwd hoe de toekomst zal worden. Zoals ze zeggen DATA is BIG BUSINESS. Ook het transport ervan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.