Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

Dit zijn gigantische getallen die 2 jaar eerder voorkomen dan verwacht.

https://techpulse.be/nieuws/306851/belg-knalt-29-terabit-per-seconde-door-het-internet-in-2020/?utm_... 

of:

https://press.telenet.be/corona-en-lockdowns-resulteren-in-recordjaar-voor-internet--en-belverkeer# 

 

En ik heb geen last gehad van die drukte. Alles is bij mij vlot bliven verlopen. Dank u Telenet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
52 reacties
Ex-Netweter
 

2.9 terabit per seconde


@igvfer  schreef:


Ik vrees dat daarvoor straffe onderhandelingen nodig zijn. ...   

Ik zou dan eerder denken dat het aan de grote spelers is om lokale servers te voorzien.


Dat doen ze ook.

Iedere ISP die dat wilt, krijgt van Netflix gratis de nodige hardware (servers, disks, ...) toegestuurd om te installeren in hun eigen sites.

Het enige wat ze moeten voorzien is plaats, stroom, glasvezel verbinding (10 Gbps of 100 Gbps) en een IP adres (IPv4 en IPv6).

 

Netflix zelf beheert de lokale servers, die tijdens de (lokale) daluren (2.00 - 14.00) "gevuld" worden met de nodige content (op basis van wat meest gevraagd wordt).

 

Hiervoor zijn geen straffe onderhandelingen nodig, want dat is voor beide partijen een win-win, toch? Netflix partnert nu al met meer dan 1.000 ISP's wereldwijd waar ze lokale content staan hebben ...

zie: Netflix | Open Connect

of deze Youtube video: Quick Guide: What Is Netflix Open Connect | Netflix - YouTube

 

Google heeft gelijkaardige regelingen voor het leveren van Youtube content...

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

2.9 terabit per seconde


@igvfer  schreef:

@Ex-Netweter  schreef:

Volgens mij alleen op te lossen als de providers massaal de meest populaire content (Netflix, Youtube, e.a. op lokale servers hebben staan. Geen idee of Telenet partnert met Netflix ..


Ik vrees dat daarvoor straffe onderhandelingen nodig zijn.  Ik vergelijk dat een beetje met de snelwegen hier. Aanleg en onderhoud op kosten van de belastingbetaler, maar het grootste gebruik wordt gemaakt door transport van over de grenzen naar over de grenzen.


Opgelost in Vlaanderen door middel van rekening rijden voor vrachtwagens 😉 

 

Al vind ik dit niet toepasbaar op dit voorbeeld (Netflix & YouTube VS providers):

  • Netlfix en YouTube voorzien content, waarvoor klanten hun betalen
  • providers het netwerk om die content bij ons te krijgen, waar wij telenet (zéér veel) voor betalen 

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

@Ex-Netweter @m-jan20  Bij mij geeft dat een beetje het gevoel van een koerierdienst die een lokale koerier een auto geeft, een oplslagruimte maar dat de koerier zelf voor een stuk grond voor de opslagruimte moet zorgen, zijn benzine zelf moet betalen enz. De koerierdienst ontvangt van zijn verzender, maar de koerier moet maar zien dat hij bij zijn klanten nog aan wat centen geraakt.

Maar dat is een zaak tussen de internet provider en de streamverstrekker. We zien wel wat de toekomst brengt. Het is een beetje zoals de TV zenders. Ze mogen nog zo'n goede content hebben als het niet bij de klant geraakt hebben ze er niets aan. Anderzijds als de providers ( kabel, XDSL, Sateliet) geen goede content hebben dan kunnen ze hun product niet verkopen aan de klant.  Wie moet er dan wie betalen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

2.9 terabit per seconde

Als Netlfix zelf nog moeten betalen voor het netwerk, waarvoor betalen wij Telenet dan? 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

2.9 terabit per seconde

Ik vind het niet zo moeilijk:

  1. klant betaalt Netflix voor de content.
  2. klant betaalt ISP voor het afleveren van de content bij ons thuis.
  3. Netflix en ISP spreken onderling af hoe ze deze content het gemakkelijkst en goedkoopst op het ISP netwerk geraakt.

Lokale Netflix servers bij de ISP zorgen ervoor:

  1. dat de meest-gevraagde content aangevuld wordt tijdens de daluren (2.00 - 14.00), op die manier wordt congestie vermeden.
  2. dat de meest gevraagde content geen trans-Atlantische bandbreedte gebruikt: nu moet deze content maar één keer naar de ISP gestuurd worden, die het dan kan verdelen aan duizenden klanten (in plaats dat er duizenden klanten rechtstreeks vanuit Netflix de streams krijgen (en op die manier congestie veroorzaken op de transit tijdens de spitsuren).

win-win toch?

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde


@m-jan20  schreef:

Als Netlfix zelf nog moeten betalen voor het netwerk, waarvoor betalen wij Telenet dan? 


Misschien dezelfde reden als waarom de vrachtwagens een tol betalen op onze snelwegen. Wij betalen met ons belastinggeld de snelwegen maar de grootste gebruikers zijn het vrachtvervoer. Wij betalen een zwaar abonnement voor een goed uitgerust netwerk maar dat netwerk wordt het meest belast door die content providers. Ik weet het, het is een beetje de kip en het ei verhaal. Maar in de commerciële belangen zal dit wel meespelen. Zeker in gans het dataverhaal. Mijn gezin komt toe met 400 GB per maand. Mijn buren, notoire netflixers en downloaders hebben hetzelfde abonnement maar gebruiken 5x zoveel. En zoals ik opmerk belasten ze het netwerk vooral 's avonds waardoor mijn comfort in gedrang komt (sterk overdreven natuurlijk). Het is iets om over na te denken. 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

2.9 terabit per seconde

Ik hoor hier van mensen die 1Gbps hebben en savonds hun snelheid zakt naar 500Mbps

Hoeveel zakt de snelheid van mensen met een 300Mbps formule.

Kan iemand daar op antwoorden?

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2.9 terabit per seconde

@robatoras  voor ik de Gb speedboost had , had ik de 300 MBPS. In de avond uren had ik meestal zo rond de 260 MBPS. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

2.9 terabit per seconde

Dan zou ik zeggen,weg die piek en dal uren.

Aan comfort niets te kort.

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

2.9 terabit per seconde


@robatoras  schreef:

Ik hoor hier van mensen die 1Gbps hebben en savonds hun snelheid zakt naar 500Mbps

Hoeveel zakt de snelheid van mensen met een 300Mbps formule.

Kan iemand daar op antwoorden?


toevallig speedtest gisteren gedaan

> haal normaal 270-280 mbit/s via wifi

> gisteren rond 19:00 uur had ik 170, 2de test 180 mbit/s 

>> getest met 2 smartphones, bij accespoint & bij modem 

 

heb mijn modem niet uitgelezen maar normaal is alles ok 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

Deze avond van 18u30 tot nu een 6 tal tests gedaan naar verschillende punten (Proximus, Orange France, Telenet). Laagste was 490 Mbps, hoogste 600 Mbps. Voor de middag haal ik meestal tussen de 850 en 950 Mbps. Blijkbaar toch enkele zware gebruikers op de node waar ik op zit. Upload zit meestal tussen 37 en 39 Mbps.  Bekabeld. Met de speedtest windows app.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

2.9 terabit per seconde

Heb ook eens een meting gestart en haal 920 download en 38 up. Bij mij zakt het niet heel veel verder. In de dag ook goede resultaten. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

meting nu om 21.22

download 822/ upload 38.

tijdens het scannen met speedtest app schommelt het wel van 700 naar 822, dus geen constante snelheid.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

2.9 terabit per seconde

Zoals @Ex-Netweter ook al aanhaalde zijn de Open Connect appliances in het belang van iedereen.

 

- Netflix die zijn content niet vanaf 1 plaats naar alle gebruikers in de wereld moet streamen, en die op deze manier een zeer performant en redundant netwerk bouwt

- De ISP die geen dure transitcapaciteit hoeft aan te kopen

- de klant die de film kan streamen vanaf een locale hub en zo geen last heeft van latency of een bottleneck ergens verder op het internet of op de servers van Netflix

 

Een must read artikel over wat er allemaal achter de schermen gebeurt, en waarom dit zo mooi is: http://highscalability.com/blog/2017/12/11/netflix-what-happens-when-you-press-play.html


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

2.9 terabit per seconde

@Steven-E  Dat is allemaal prachtig wat Netflix doet en ik verwacht ook niets anders van een leverancier. Maar het neemt niet weg dat lokale providers gigantische investeringen moeten doen om de datastroom die dergelijke streamingsdiensten veroorzaken in goede banen te leiden. En dan rijst de vraag moet ik daarin via mijn abonnementsgeld in mee betalen niettegenstaande ik niet mede-oorzaak ben van dergelijke datastream. Apparatuur moet voorzien worden om dergelijke pieken op te vangen en het is duidelijk dat dit grotendeels veroorzaakt wordt door streamingsdiensten. Het is duidelijk dat het data verbruik niet veroorzaakt wordt door thuiswerken of door bedrijven. Moeten die investeringen gedragen worden door de 20% van de gebruikers die 80% van de kosten veroorzaken om dergelijke piekmomenten op te vangen. En dat brengt ons tot de ultieme vraag is een onbeperkt datavolume nog houdbaar in de toekomst? Want ikzelf en veel anderen en ook bedrijven zijn niet geïnteresseerd in veel datavolume wel in de bandbreedte die we krijgen.  Het is niet meer dan normaal dat bedrijven investeren in opslagruimte, transportmiddelen enz. maar de infrastructuur waar het langs loopt (wegen, bruggen, ronde punten en bij het internet, bekabeling, routers, switches enz.) wie moet dat betalen, iedereen die er gebruikt van maakt of mogelijks gebruikt van maakt in meerdere of mindere mate of de gebruikers naarmate de intensiteit van gebruik.

Ik vind het fantastisch wat er gebeurt en al gebeurd is in pakweg de laatste 25-30 jaar. Dat was eind de jaren 90 toch een goede aanzet van de Vlaamse regering om een bedrijf als Telenet mee op te richten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.