Beantwoorden
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Dag Netweters,

 

Ik werk voor een "Zweedse" multinationale, Scania, meerdere keren per jaar reis ik naar andere landen om aan projecten te werken of gewoon om training te volgen, ik probeer te begrijpen waarom onze Belgische internetverbinding zo "gemiddeld" en duur is in vergelijking met de internetverbinding van onze buur of gelijkaardig landen, ik bedoel... Belgische beste downloadsnelheid is van 100 Mbps, in theorie, en onze gemiddeld uploadsnelheid is rond een schandalig 20 Mbps, serieus...?

 

Als ik zie wat van internetverbinding mijn Franse of Zweedse collega's genieten, zonder over mijn Aziatische collega's te hebben dat zou niet "fair" zijn, onze verbinding is een "schande" ten opzichte van de prijs dat we voor moeten betalen, toch!?

 

In mijn zoektocht, ben ik gisteren volgende artikel tegengekomen: "België is duur land voor internet en verbinding is verre van de meest performante".

 

Ik lees graag jullie commentaar...

 broadbandCountries.jpg

 

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
28 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2253
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Voor snelheden via een VPN komen er nog andere spelers buiten Telenet de snelheid beïnvloeden.

- De kwaliteit van uw VPN server.

- De internet verbinding van de VPN server

- Eventueel de intranet verbinding als uw werkgever de VPN server beheert.

- De belasting en snelheid van de server die ge aanspreekt.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden


@KelvinUceta  schreef:

Ik werk voor een "Zweedse" multinationale, Scania, meerdere keren per jaar reis ik naar andere landen om aan projecten te werken of gewoon om training te volgen, ik probeer te begrijpen waarom onze Belgische internetverbinding zo "gemiddeld" en duur is in vergelijking met de internetverbinding van onze buur of gelijkaardig landen


Vraag eens aan jouw werkgever, waarom een Scania truck in België zoveel duurder is dan dezelfde truck in bijvoorbeeld Polen?

Prijs wordt niet alleen bepaald door de supplier, maar ok door de markt (of hoeveel "een zot" er wilt voor geven 😊...

KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Hei @Ex-Netweter,

 

Moest ik iets begrijpen aan je analogie? 't Spijt me maar ik zie het niet.

Het artikel spreekt over prijs/"kwaliteit" verhouding en we kunnen 1001 redenen op lijsten en ze zullen allemaal kloppen maar het feit is dat onze netwerk te duur, het is zo...

 

Dit heb ik al zeker 4 keer geschreven maar nogmaals voor me de prijs is geen punt hier, ik wil meer (veel meer) uploadsnelheid, dat moet toch te doen zijn... 100 Mbps upload zou toch in België geen probleem mogen zijn, en daarom probeer ik te begrijpen waarom we dat niet van de providers kunnen krijgen.

 

Grtz,


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@KelvinUceta Eens analoog eind dit jaar volledig is gestopt is 120Mbps up mogenlijk.

Of Telenet dit doorvoert? mits extra betaling ? hun kennende.

https://www.delta.nl/nieuws/pers/delta-verhoogt-uploadsnelheid-in-zeeland-tot-125-mbps/

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden


@robatoras  schreef:

@KelvinUceta Eens analoog eind dit jaar volledig is gestopt is 120Mbps up mogenlijk.

Of Telenet dit doorvoert?


Zou Telenet, bovendien, met die gerecupereerde plaats, zowel 3.0 als 3.1 van hogere upload voorzien? Of enkel de (nieuwere) 3.1?

{*niet* 'like'-en aub}
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@NofanTasi Docsis 3.0 kan 120Mbps vlot aan.

24*8 CV7160E EMTA 3.0

 

Ook dit nog  zuster van Telenet in NL

VodafoneZiggo bereikt in test downloadsnelheid van 10 gigabit per seconde

Om te laten zien dat VodafoneZiggo de capaciteitsbehoefte van de toekomst aankan, is de 10 Gbps test uitgevoerd. 10 Gbps maakt het ook in de toekomst mogelijk om steeds meer (slimme) apparaten te verbinden met het internet.

Het vaste netwerk van Ziggo is een hybride netwerk dat bestaat uit glasvezel en coax. De weg die het internetsignaal van het datacenter naar een huisaansluiting aflegt, verloopt over het Ziggo-netwerk voor gemiddeld 97 procent via glasvezel. Alleen het laatste deel, van de wijkkast tot in de huiskamer, gaat via de coaxkabel. Op dit coaxdeel past Ziggo de technologie DOCSIS 3.1 toe waarmee hoge internetsnelheden tot 10 Gbps te behalen zijn.

De test vond plaats in de VodafoneZiggo TEC Campus in Amsterdam. Op deze plek leidt VodafoneZiggo zijn monteurs op en probeert hier netwerkinnovaties uit.

Op dit moment zijn er overigens niet veel apparaten die 10 Gbps downloadsnelheden aankunnen.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@robatoras 

 

Ik ken de verdeling der beschikbare plaats niet op de Telenet kabel, maar, mijn vraag was niet over 3.0 versus 3.1 specificaties, maar was eerder over:

 

Stel Telenet recupereert een deel van die plaats. Gaat het dan, wat extra upload betreft, bijvoorbeeld, de helft aan DOCSIS 3.0, en de andere helft aan DOCSIS 3.1, of, alles aan DOCSIS 3.1 geven?

 

Indien mijn vraag zinloos is (bijvoorbeeld als 3.0 en 3.1 dezelfde plaats op de kabel gebruiken voor upload), dan verontschuldig ik me alvast onmiddellijk.

{*niet* 'like'-en aub}
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Er zijn er nog veel meer met een docsis3.0 dan met een docsis3.1

Zolang docsis3.0 bijvoorbeeld 100Mbps of 120Mbps aankan,waarom dan een docsis3.1 nemen.Afwachten wat Telenet doet.

Die laten niet in hun kaarten kijken.

 

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden


@Master-Magic  schreef:

en ze willen er dan ook nog wat aan verdienen ook, beetje winst maken.


Om het loon van hun CEO (€ 6.004.800/jaar) te betalen enzo 😉 Telenet is relatief goede kwaliteit, voor een hoge prijs. Kan erger, maar zeker ook beter. Wat je bij Proximus betaald voor zo'n koper lijntje, dat is dan weer wel pure waanzin. Orange geeft een goede deal (€34/maand voor onbeperkt). 

 

Al bij al valt het (rekening houdend met belastingen, bevolkingsdichtheid, ...) allemaal wel mee inderdaad, al betalen we wel zéér veel voor telecommunicatie in het algemeen (vooral mobiel dan).


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@NofanTasi  Ik denk dat dit zowel voor 3.0 en 3.1 over dezelfde kanalen gaat alleen heeft 3.1 er 8 meer. Hangt een beetje af van hun configuratie denk ik. Het zal er vooral om gaan dat hun hardware geschikt is voor 3.1 en dat dit ook werkt voor modem/routers op 3.0. Backwards compatibel?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@KelvinUceta 

Wees gerust, ik voel me hememaal niet aangevallen. Als je echter rekening houd met de beperkingen van dit overzicht kan je daar moeilijk conclusies uittrekken. Het is een menselijke eigenschap om enerzijds te klagen en anderzijds altijd dat groenere gras ergens anders te zien. Het overzicht gaat over internet met een snelheid van minstens 60 Mbps en onbeperkt. Zowel bij Telenet als bij Proximus vallen er al een heleboel contracten buiten dit overzicht. Wat Telenet betreft gaat het over alle abonnementen die zogezegd niet onbeperkt zijn. Dus komt men in de duurdere abonnementsformules. Bij Proxumus valt het goedkoopste abonnement eruit wegens te traag. De "snelle" formules van Proxumus haalt de snelheid van de traagste formule van Telenet. Waarbij die van Telenet niet onbeperkt is. De gemiddelde downloadsnelheid van 97,32 Mbps, komt er door de traagheid van Proxumus. Deze tabel geeft inderdaad hopelijk een gewogen gemiddelde weer in België. Met deze tabel weet je niets over het aanbod van Telenet, noch Proximus, nog om het even welke provider. Ik ben ervan overtuigd, dat men eenzelfde kritiek kan geven voor de andere landen.

Ex-Netweter
 

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden


@igvfer  schreef:

Ik denk dat dit zowel voor 3.0 en 3.1 over dezelfde kanalen gaat alleen heeft 3.1 er 8 meer. Hangt een beetje af van hun configuratie denk ik. Het zal er vooral om gaan dat hun hardware geschikt is voor 3.1 en dat dit ook werkt voor modem/routers op 3.0. Backwards compatibel?


Om verwarring te vermijden:

Het is niet zo dat een Docsis 3.1 modem 8 kanalen meer heeft. 

Het is wel zo dat de nieuwe Telenet modems (zoals de CV8560E) eigenlijk 2 standaarden ondersteunt:

  • Het is een Docsis 3.0 modem met 32 downstream kanalen (dit heeft dus niets met Docsis 3.1 te maken)
  • Daarnaast ondersteunt de nieuwe modem ook Docsis 3.1 (dat is een totaal andere standard, en gebruikt geen "kanalen" meer van 8MHz breed, maar een totaal ander systeem (OFDM) met kanalen van 25-50 kHz en 4096 QAM modulatie

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@Ex-Netweter  Voor zover ik zie bij Docsis 3.1 kunnen ze minimaal 2 OFDM kanalen gebruiken met elk 96 Mhz bandbreedte plus 32 kanalen van 8 Mhz bandbreedte. Dat is de minimale vereiste dat de hardware moet ondersteunen. 1 OFDM kanaal is goed voor 1.89 Gbit. 3x meer dan de bandbreedte van 12 SC-Cam kanalen. Daarom vermoed ik dat het naast elkaar zal bestaan.

We zien wel wat de toekomst brengt. Ze kunnen in elk geval nog een tijdje mee zonder dat ze verplicht zijn om FTH aan te leggen voor elke klant, zoals hun concurrenten. Die zitten nog een tijdje geplaagd met het feit dat ze een range van klanten hebben bij wie ze amper breedband internet kunnen aanbieden tot hogh speed klanten afhankelijk van de regio waar je woont.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Zolang Telenet niet meer aanbied dan 1200Mbps downspeed en 150Mbps upspeed

Kunnen docsis 3.0 - 24*8modems de snelheid aan.

Dus kunnen ze nog jaren mee.En wie een docsis3.1 wil,ruilt 'm toch gewoon om moest hij docsis 3.0 stuk gaan,niet zo moeilijk.