Beantwoorden
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Elektronica kopen bij Fnac

Hey,

 

Ik vraag me al een tijdje af of dat elektronica kopen bij Fnac een goed idee is...

Echter vind ik nergens een duidelijk antwoord ivm garantie, retourbeleid enz...

Mijn oog viel daar op de Google Pixel 5 voor €628

Deze smartphone is doorgaans in België niet officieel uitgebracht door Google.

De ketens die ze importeren zijn: Bol.com voor €780 en Fnac voor zoals gezegd €628.

 

Op de klantendienst van Fnac hoef ik niet te rekenen heb ik reeds mogen ondervinden.

Vorige vrijdag een mail gestuurd, en nog steeds geen reactie hierop.

Via socialemedia kanalen zijn ze niet aanwezig, dan verwijzen ze je door naar mail of telefoon.

EN via de telefonische klantendienst is het erg lang wachten voor je iemand aan de lijn krijgt + je krijgt steeds dezelfde persoon aan de lijn 🙂 Hebben ze maar 1 klantendienstmedewerker? 🙂

 

Dus ik weet niet wat k hiermee zou doen, Hebben jullie hier ervaring mee? of wat zijn jullie adviezen ivm: 

 

1. Fnac

2. een smartphone kopen die niet officieel gelanceerd is in België Google Pixel dus (**bleep** you Google :D)

 

 

 

Tags (2)
22 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Elektronica kopen bij Fnac

Bij een bestelling op fnac.be is alles onder de Belgische voorwaarden. Waarborg 2  jaar, bij bestelling via intenet recht op retour van 14 dagen.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Elektronica kopen bij Fnac

@TMCLS93  als een klantendienst of beter gezegd de Fnac zelf al zo omgaat met bepaalde communicatie of geen hulp naar een klant dan zou het voor mij al ophouden. Maar dat is een persoonlijk iets want ik wens wel goed en correct geholpen te worden en dit is dan je eerste kennis making naar Fnac. 

 

Ten tweede je toestel is niet officieel maar ik ga er wel van uit dat je je garantie hebt en dergelijke dus dat zou goed moeten zijn. Tussen Bol.com en de Fnac is wel een groot prijsverschil moet ik zeggen maar bon de ene verdient meer mee als de ander blijkbaar. Dat het toestel niet officeel hier is uitgebracht hoop ik enkel dat je de benodigde updates krijgt als nodig is. Want toestellen hebben serie nummers en aan de hand van die serie nummers wordt bepaald welke update welk toestel krijgt omdat het per land gaat. Dus zou jammer zijn als je bepaalde ondersteuning van software moet missen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Elektronica kopen bij Fnac

@patrick37 Klopt inderdaad, ik ben ook hamer zelf ook wel op een degelijke ondersteuning.

Zowel van klantendienst bij problemen/vragen. als het product 🙂

De Google pixel 5 bij Fnac aanbiedt zou afkomstig zijn van hun hoofdzetel in Frankrijk. In dat land zijn deze toestellen wel officieel uitgebracht door Google. Fnac zorgt dus dat ze via de grijze import tot in België komen. Waar Bol.com deze toestellen haalt, weet ik niet, want dit verloopt via een partner op de bol.com website, dus als je dan je garantie ofzo moet claimen verloopt de communicatie niet via bol.com, maar via de partner in dit geval 2call.nl....

Dus als ik dit al overweeg zal het Fnac zijn vanwege dit grote prijsverschil, maar daarin houdt me de ondersteuning van de klantendienst enz me dan weer tegen. 

 

Van Nokia hoor ik ook wel goede zaken qua support en toestellen. Ook hebben zij hun updatebeleid goed op orde lees ik op het internet 🙂 en hoor ik van kenissen die zo'n toestel hebben of gehad hebben.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Elektronica kopen bij Fnac

@TMCLS93  het zal jou keus zijn natuurlijk maar ik denk er niet aan om iets wat uit een ander land komt om te kopen. Het probleem zal hem niet zijn in de garantie dat zal wel goed verlopen maar zoals ik al aangaf de eerste kennismaking loopt al scheef en stroef. Maar goed dat 'zou' je kunnen 'vergeten'. Daarna krijg of heb je het toestel. Zoals je weet misschien brengt een fabrikant verschillende toestellen uit maar onder andere serie nummers. Dat betekend dat serienummer .... in dat en dat land uitkomt en serienummer ..... in Europa. Aan de hand daarvan worden dus updates uitgebracht en bepaald eigenlijk welk serienummer wat je kan met dat toestel in je land. Ik lees meestal de informatie op de Iphone bij de update en dan staat er gewoon bij ' sommige functies zijn niet beschikbaar in uw land '. 

 

Daarmee zou ik het dan jammer vinden als je zoveel geld uitgeeft maar dat je software matig veel moet missen. Neem nu gewoon heel simpel 5G ondersteuning als dat uitkomt , kan goed zijn dat het hier dus voor jou toestel niet toegankelijk is terwijl je toestel dit aan zou kunnen. Of Vowifi of Volte , het zijn die kleine dingen die je dan bijvoorbeeld niet zou hebben.

 

Nokia heb ik ooit eens gehad maar ik het was toch niet zoals vroeger hoor. Ik lees er ook weinig reviews van eerlijk gezegd denk dat Nokia een beetje in de vergeten hoek staat of niet meer bij High end generatie hoort. Maar goed ik ben met Nokia ook niet zo bezig eerlijk gezegd.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Elektronica kopen bij Fnac

@patrick37 ik kan jou helemaal volgen hoor. Ik weet dat @sb destijds een Google pixel had, maar echte ervaringen van consumenten in belgië zijn er uiteraard niet.

 

en ook zoals je zegt: €630 is een hoop geld voor een toestel dat 1. in het middelsegment zit.

en 2. Niet officieel hier wordt uitgebracht. Want hierop zijn waarschijnlijk ook nog importheffingen gebeurd, aangezien hetzelfde model in Duitsland officieel via Google verkocht wordt voor €613.

Wel maar een verschil van €15 maar voor dit bedrag heb je er meestal nog een case bij ook.

Dus Fnac nope....Mocht bol.com de prijs laten zakken, dan misschien (dit is toch iets vertrouwder vind ik) en anders zal het Nokia worden 🙂 erg jammer van de OnePlus 8T met zijn schermproblemen, want was opzich wel een fijn toestel van kwaliteit en mogelijkheden. Op software ondersteuningsgebied waren ze dan weer wat minder duidelijk en niet zo erg transparant.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Elektronica kopen bij Fnac

@TMCLS93  wat ik lees en hoor over de OnePlus serie is niks als goeds. Oke de scherm problemen zullen aangepakt worden doormiddel van een update dus dat gaat in orde komen. Het is dat ik nog al een beetje Apple gebonden ben maar als ik al een Android zou moet kiezen dan kies ik de OnePlus serie. Die zijn updates zijn goed de toestellen zijn goed de prijs kwaliteit is ook perfect en zijn officieel erkend in Europa. Ik lees en hoor bijna elke dag wel reviews over toestellen dus ik volg dat wel op de voet. Niet alle toestellen hoor. En eventueel een Xiaomi ? Enkel wat zo een toestel ' bezwarend ' maakt is de eigen software schil van Xiaomi. Die software is zwaar en kan erg druk zijn als je het niet gewoon bent. Er zit ook veel reclame is maar dat kan je wel uitzetten hoor. Maar misschien kan het wel een optie zijn om aan je lijstje toe te voegen.

 

Betreft je bestelling bij Bol.com heb daar mijn twijfels over. Want heb nog in het verleden meegemaakt dat mensen daar hun toestel bestellen en bleken niet voor iedere provider beschikbaar te zijn , ondanks het erbij staat. Dus pas op simlock toestellen. Dat wilde ik je net ook zeggen maar was dat vergeten. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Elektronica kopen bij Fnac

@patrick37 Gelukkig heb ik nog niets besteld 🙂

 

Wat OnePlus betreft, zijn qua prijs kwaliteit idd goede toestellen, hoewel ze zich ook aan het herpositioneren zijn, op het gebied van software vooral, ze hebben met Android 11 meer de OneUI skin van Samsung overgenomen in hun OxygenOS software laag, daar moet je fan van zijn....

+ Ze worden ook duurder hoor, ze zijn niet echt meer de flagship killers van weleer.

Qua software ondersteuning kunnen ze nog niet tippen aan Google of Nokia, wel qua software versies, maar qua security patches is er bij hun nog veel werk aan, uitrol is maar 1x om de 3 maanden....Ik vind als je een toestel koopt van 600 euro, dan mag het zowel qua hardware als software goed zitten. Fabrikanten kunnen dit absoluut wel als ze willen, maarja dit kost hen natuurlijk ook geld eh, daar zit het deels ook.

 

Had de OnePlus 8T nu geen Amoled ghosting gehad die hard opviel, dan was dit nog mijn toestel geweest, ik heb destijds al andere toestellen getest die ook Amoled schermen hadden, die geen problemen vertoonde. Dusja jammere zaak. en dan natuurlijk ook nog het YUGO app gedeelte dat bij OnePlus toestellen echt een probleem was....dat zijn zaken die erg jammer zijn.

Wat het Amoled ghosting issue betrof, hier had coolblue meerdere meldingen van gehad omtrent dit toestel, was dus hardware matig, zou een software update niets aan veranderd hebben. 🙂

TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Elektronica kopen bij Fnac

Ik ben zelf over het algemeen ook niet zo'n fan van software skins.

Heb altijd al motorola gehad al daily driver en ze gebruiken Android zonder UI aanpassingen, zoals Google het bedoeld heeft, dat vind ik persoonlijk het meest aangename. Daarvoor was OnePlus vroeger ook geliefd, omdat ze echt bij de basis Android versie bleven met hun software laag, maar ze zijn nu meer mainstream geworden met hun merk, dus daar hoorde helaas ook een andere software strategie bij

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Elektronica kopen bij Fnac

@TMCLS93  beveiliging is inderdaad ook iets wat goed up to date moet blijven. Daar heb je nog al een punt gevonden waar het moet goed gaan. 

 

Maar heb je niks anders van een Google toestel waar je oog op gevallen is wat hier wel beschikbaar is en wat hier erkend is ? 

 

Ik zeg nu niet dat je die andere niet mag en kan kopen hé het is jou beslissing en jou geld. Enkel het advies is wat telt natuurlijk uiteindelijk moet je zelf beslissen wat je wil doen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Elektronica kopen bij Fnac

@patrick37 tgoh, de Android markt is nogal verzadigd eh, soms zie k de bomen door het bos niet meer 🙂

 

Het jammere is dat geen enkele Google telefoon is België officieel is uitgebracht tot op heden, ja de vroegere Nexus lijn, maar daar zijn ze in 2015 mee gestopt. Verder kijk ik voor de moment naar Nokia, ze brengen dit jaar nog enkele toestellen uit. Nokia basseert zich qua softwaregebied op Android One, dus de Softwareontwikkeling: OS/security patches laten ze over aan Google, Nokia maakt hierin enkel de hardware. Het goede hieraan is dat ze op elk prijsniveau hetzelfde beleid hebben, iets wat bij veel andere fabrikanten niet het geval is. 

 

Ik heb ook aan Apple gedacht, aan de iPhone 12, vanwege het 5G verhaal enz...maar €809 voor 64GB en geen oplader, da's fors boven mijn budget 🙂

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Elektronica kopen bij Fnac

Voor zover het geÏmporteerde toestel uit een land van de Europese Unie komt, zou ik me geen zorgen maken over de updates. De updates krijg je op het ogenblik dat de update uitgerold word in het land van oorsprong van het toestel. Als deze Pixel 5 'bestemd' is voor de Franse markt, dan krijgt deze Pixel 5 gekocht of gebruikt in België zijn updates in dezelfde periode als in Frankrijk.

Dat valt onder het vrij verkeer van goederen, een basisregel van de EU. 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Elektronica kopen bij Fnac

@TMCLS93  ja als je je focust op Android en je hebt Android One zit je recht aan de bron natuurlijk. Kwa update beleid en beveiliging zit je dan goed want dan heb je alle recente updates. Dan ben je bij Nokia natuurlijk aan het juiste adres of ja een Google pixel. 

Het wordt ook allemaal veel die toestellen waar je vroeger om het jaar een nieuw toestal zag verschijnen zie je r nu elke drie maanden bij wijze van spreken eentje op de markt komen. En dan niet eentje per fabrikant maar per 4 als het kan. Dus de keuze daarin wordt echt heel veel. 

 

Apple ja is een apart verhaal natuurlijk. Maken goede toestellen gaan lang mee ook met hun updates ( want op mijn oude eerste Iphone SE staat IOS 14 ). Maar de prijs die doet het hem met Apple. 

 

Jij kent je budget ik en andere moeten dat niet weten en als een Apple daar niet tussen past moet je er niet aan beginnen zo simpel is het. 

 

Nu de vraag waarom kies je nu voor een 5G toestel terwijl 5G nog niet operationeel is ? Het is maar een vraag natuurlijk want eigenlijk ben je er niks mee op dit moment en ik verwacht dat de uitrol ook nog even op zich laat wachten. En als ik de testen lees en zie met toestellen van 5G dan hebben die genoeg energie nodig en dat is ten nadele van je batterij.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TMCLS93
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 705
Topic held(in)! Jij bent een pro! Like a journalist. Waar zijn die handjes?

Elektronica kopen bij Fnac

@patrick37 Wel ik zou nu al in 5G investeren op een smartphone omdat ik met een toestel dat ik nu koop toch zeker 4 jaar wil doen, oké je hebt als doorsnee consument waarschijnlijk niet heel veel meer aan 5G tov 4G, maar het is handig natuurlijk dat je toestel dit bezit.

 

Stel, 5G wordt in 2021 uitgerold, en ik koop nu een toestel zonder 5G, dan kan ik er niet mee aan de slag als dit beschikbaar komt, of er moet tot 2024 pas een uitrol plaatsvinden natuurlijk 🙂

 

Waarom 4 jaar met een smartphone, ik gebruik dit zoals iedereen, maar in het bijzonder ook als hulpmiddel nav mijn visuele beperking. Hierdoor heb ik recht op een tussenkomst om de 4 jaar.

Daarom lijkt het me al handig om nu al een toestel te kopen dat 5G ondersteund.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Elektronica kopen bij Fnac

@TMCLS93  daar kan ik je in volgen helemaal. 

 

Dat je recht hebt op die tussenkomst moet je zeker van profiteren want elke euro is er eentje en moet je gebruiken. Dat verklaard waarom je dan ook om de vier jaar een nieuwe koopt. 

 

Je hebt dus een goed punt moest 5G volgend uitgerold worden dan zou ik al niet kunnen volgen want heb dat niet op mijn Iphone. Dan wordt het tijd dat ik de 12 bestel want heb nu de 11 Pro vorig jaar gekocht. 

Stiekem hoop ik erop maar goed dat is een ander onderwerp. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.