41896
netweters
|
18405
gesprekken
|
19889
vragen
|
Ik heb naar het programma factcheckers gekeken over het onderwerp "Biedt uw provider de beloofde snelheden".
Mijn haar kwam recht al van bij het begin van het onderwerp.
Maar laat ons wel wezen. Ik heb persoonlijk 95% van de beloofde snelheid gedurende 95% van de dag.
Hier ook niet te klagen .Abonnement ONE ........tot 250Mbps. Ik krijg 240Mbps ,streamen verloopt heel vlot en surfen ook.
Ik vind wel dat men voor de mensen waar men weet dat het veel te laag is en waar nog geen oplossing heeft , (zoals men zelf toegeeft voor Duitstalig landsgedeelte),een lagere prijs
mag rekenen.Die installatie in de kelder waar men de metingen deed lijkt mij nogal rommelig met alle gevolgen van dien. De eerste vereiste is nog steeds dat alle bedradingen en aansluitingen met zorg uitgevoerd zijn
kleine bemerking bij punt 5.
Om de snelheid van uw providernetwerk te meten moet men de snelheidtest doen met een server die ook aangesloten is op het netwerk van uw provider.
Als men de test doet met een willekeurige server dan test men de interconnectie van providers of zelfs van internet backbones en niet enkel de performantie van het provider netwerk.
Daarom dat ik zeg dat het steeds dezelfde server moet zijn en inderdaad die resultaten kunnen nog afwijken door de weg die de verbinding volgt maar dat zal meestal niet zoveel verschil maken. Daarom kan je alleen van een correcte test spreken als je dit doet op eenzelfde server, meermaals in de loop van de dag met deftige bekabeling en zonder extra connecties zoals een partner die Netflix aan het kijken is of kinderen die aan het streamen zijn.
Ik heb bij Telenet als server. Ping 6, DL937.97, UL 38.47. Bij Orange France in Rijsel (dichterbij) 23, 707.28, 37.69. Bij Delta Fiber Zeeland (ongeveer dezelfde afstand als Telenet) 16, 937.56, 37.93.
Dus bij de eerste en laatste haal ik +- 94% van de download en tussen de 95 en 96% van de upload.
Of ze nu moedwillig de uitleg van de providers maar half getoond hebben, evenzo met de uitleg van de helpdesken daar kan ik niets over zeggen. Ik veronderstel dat de feiten die u en ik aanhalen ook door hen zijn herhaald of er is daar ook iets mis mee met hun kennis van de materie.
Het feit is dat ze een voorbeeld hebben gegeven van een zeer slecht uitgevoerde test waarbij ze persé wilden bewijzen dat providers niet voldoen, waar ze gedeeltelijk gelijk in hebben.
@igvferGroot gelijk ,ik had hetzelfde gevoel.
Dit was echt belachelijk , zoals bv die toestellen en attributen die ze zijn gaan buitenzetten voor beter resultaat (blijkbaar op aanraden van helpdesk providers).
De testen zelf die waren amateurisme ten top.
Heel leerrijke reportage die goed illustreert dat Telenet de installaties in woningen compleet fout aanpakt.
Het enige amateurisme dat ik in de reportage gezien heb is de installatie van een Telenet F@ST3896LG-TN met Wifi 6 in een kelder.
In een kelder mag je absoluut nooit een Wifi-modem installeren want dat zorgt voor slechte Wifi in de rest van het huis.
Telenet-installateurs doen dit elke dag...
@igvfermijn haar kwam al na enkele seconden recht door de foute testen te doen, op wifi dan nog dat sowiezo lagere snelheden heeft dan bedraad, deze standaart materie zou nu iedereen moeten kennen dat beetje verstand heeft van internet snelheid.
vrees dat degene die de test deed vanderveken dacht ik, zelf niet op de hoogte was van alles, die zat al met verouderde wifi punten en zat er beetje te ver van met zijn modem in de kelder.
deze reportage had beter gekunnen, er bestaat bij telenet een test pagina waar je uw snelheid kan zien dat telenet beloofd op je adres (dit was bij mij nu net niet juist want kreeg de helft meer via utp kabel op de router).
via proximus voor m'n fiber snelheid klopt het dan niet omdat m'n adres nog vdsl snelheden krijgt en de fiber aansluiting niet kan door een fout bij proximus.
raar maar waar, m'n fiber aansluiting zit op een adres aan de overkant op een ander huis nr (proximus hun installatie kunsten 😛 ) maar zolang het werkt klaag ik niet.
Telenet-installateurs sluiten de NIU (en dus ook de modem) aan daar waar de dropkabel binnenkomt...
Inderdaad, dus dat kan niet veel anders maar de technieker zou de klant erop moeten wijzen dat dergelijke modem router geen zin heeft in de kelder en dus een andere oplossing aanbieden. Maar de ganse test is een lachtertje. En de uitleg die hij zogezegd gekregen heeft van de klantendienst? Daar gaat de klantendienst in fout of laten ze een deel van de uitleg weg. En de uitleg van de vertegenwoordigers van de providers ws ook niet wat het hoort te zijn of hebben ze daar ook wat uitspreken weggelaten. En de uitleg van de man van de omboudsdienst was ook ver van volledig of was er daar ook in geknipt?
Kan je eens de link doorgeven van de telenet testpagina. Ik vind die niet. Inderdaad, daar hadden ze gelijk dat dit heel moeilijk te vinden is.
Het volgende zou nog eens een test zijn.
In iedere provincie 10 aansluitingen uitkiezen van verschillende providers, op verschillende locaties met telkens een locatie in een centrumstad of grotere gemeente en een locatie in een kleine deelgemeente. De deelnemers doen telkens een speedtest tijdens vastgestelde tijdsblokken. Bijvoorbeeld tussen 6 en 8, tussen 11 en 13 u, tussen 14 en 16u, tussen 17 en 19u en tussen 20 en 22 u. Dit zijn zowel piek- als daluren. Doe dit gedurende 7 dagen.
Om de week veranderen van locaties en ook zorgen dat er zowel xDSL, kabel en glasvezelaansluitingen tussen zitten. Doe dit gedurende 8 tot 10 weken en verzamel al die snelheden maar ook de gegevens van die klanten. Type aansluiting, afstand van het centrum van de lokatie, enz. . Dan pas kan je spreken van een degelijk onderzoek.
10 provincies, met telkens 10 deelnemers per provincie en dit gedurende 10 weken dan heb je 1000 resultaten maal 5 tijdsblokken dat is in totaal 5000 resultaten. Daar kan je dan al conclusies uit trekken.
@igvfer schreef:Kan je eens de link doorgeven van de telenet testpagina. Ik vind die niet. Inderdaad, daar hadden ze gelijk dat dit heel moeilijk te vinden is.
Dat is deze pagina: Je internetsnelheid
Zo moelijk is het nu ook weer niet te vinden.
Daarnaast krijg je deze info ook automatisch toegestuurd wanneer je je abonement afsluit.
Ik ben al meer dan 23 jaar klant dus mij sturen ze dat niet meer. Ik had vroeger de link eens gevonden maar ik vond die nu niet meer. Bedankt.
Ik krijg dan dit:
Met mijn 950 down en 38 up mag ik dus niet klagen. Ik heb nog maar heel sporadisch aan de minimumsnelheid gezeten en die was toen ook nog 610 Mbps.
Maar we wijken af.
thomas heeft de test gedaan hoe een gewone mens het zou doen met de wifi veel mensen gebruiken de wifi
Wat ze aan de telefoon zeggen klopt min of meer niet alles er zijn toestellen in huis die storingen geven dat klopt
Nog iets test naast de modem ja de modem staat in de kelder of in hok of naast meterkast waar de kabel van straat binnen komt
Daar loopt nog eens verkeerd wand eigenlijk zou de modem boven centraal in woning moeten staan maar dat mag de technieker niet doen
iemand anders wel
Er wordt ook niet gesproken van een goed Mesh wifi er zijn goede toestellen op markt die hun nut bewijzen
natuurlijk moet je daar weer iemand voor inschakelen
En thomas vraagt ook niet naar Mesh wifi wand dit moet je kennen en een technieker kan allen zetten wat hij mee heeft en dit moet kosteloos zijn zeker als toestel in de kelder staat
Waar hij woont is alleen vdsl en de tv kabel aanwezig wilt hij hoge snelheid zijn er maar 2 aanbieders telenet , orange
En er zal niet vlug iets veranderen waar hij woont
Voor de rest veel gepraat en de aanbieders zullen het nu weer druk krijgen ik haal de snelheid niet wat ik betaal