Factcheckers VRT
Ik heb naar het programma factcheckers gekeken over het onderwerp "Biedt uw provider de beloofde snelheden".
Mijn haar kwam recht al van bij het begin van het onderwerp.
- Ze beginnen met te testen op een Wifi netwerk. Wat veel zegt over de kwaliteit van het Wifi netwerk maar niets over de snelheden die de provider beloofd.
- Dan doen ze de test maar op 1 plaats en niet op verschillende plaatsen in huis.
- Blijkbaar ook maar bij 1 provider, andere providers werden maar heel terloops in 1 enkel zinnetje vermeld.
- Test horen gedaan te worden bij diverse providers op diverse locaties en op verschillende tijdstippen van de dag.
- Tests horen ook te gebeuren naar een en dezelfde server. Niet de ene keer naar een server in Brussel en dan naar een server in Amsterdam, of Parijs of Londen.
- De klantendiensten gaan hier wel in de fout met er niet op te wijzen dat tests via Wifi niets aantonen over de snelheden die de providers aanbieden.
- Ze hebben wel gelijk waar ze zeggen dat het heel moeilijk is om te weten te komen wat de providers werkelijk kunnen bieden op uw adres. Moeilijk te vinden en bij Proximus is dat beter te vinden dan bij Telenet. Ze mogen er ook bij vertellen dat er eigenlijk maar 2 providers zijn waar je zou moeten kunnen opvragen wat de effectieve snelheden zijn. Telenet voor de kabel (ook nuttig voor Orange), Proximus voor zijn xDSL lijnen (nuttig voor Mobile Vikings, scarlett e.a.) en ook voor FTH want het is momenteel nog grotendeels alleen Proximus die dit aanbiedt en verwante providers die ook dit medium gebruiken.
- Ik ga ermee akkoord dat een provider op de vingers getikt wordt als ze niet de snelheden halen die ze verkocht hebben. Dat de snelheden kunnen fluctueren volgens het tijdstip van de dag kan ik inkomen maar ze zouden minstens 90% van hun beloofde snelheden moeten halen gedurende 90% van de dag. Tot aan de modem.
- Klanten gooien Wifi, internet op een hoopje maar ook hier gaan de providers in de fout door in hun advertenties geen onderscheid te maken.
Maar laat ons wel wezen. Ik heb persoonlijk 95% van de beloofde snelheid gedurende 95% van de dag.