Beantwoorden
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

Dit artikel op hln spreekt over 10gigabit optie bij proximus: 

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste internet: “meer dan 250 films tegelijk streamen”

https://www.hln.be/tech/niet-langer-telenet-maar-proximus-heeft-snelste-internet-meer-dan-250-films-...

Uiteraard moet dit met een serieuze korrel zout genomen worden maar voor telenet is dit geen goede reclame. Consumenten die er niets van kennen denken dat proximus overal de snelste is. Wel benieuwd hoe telenet hier op zal reageren...

32 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@Jelleuuh 

Aangezien Proximus zeker niet overal  FFTH heeft liggen en niet in elke stad Fiber heeft gelegd in de grond geen zorgen. Proximus komt er bij mij thuis sowieso nooit binnen dus ik maak me persoonlijk niet druk om zulke reclames. Trouwens wat heb je aan 10 Gbps ik heb 1 Gbps nu dat is is ook snel genoeg voor de moment. 

En voor de consument moet het eigenlijk ook niet sneller gaan lijkt mij. 

Maar goed we zullen zien hoe de toekomst evolueert bij Telenet misschien zijn die ook al met andere dingen bezig achter de schermen die wij niet zien. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

Welke korrel zout? Iedereen kan toch lezen? In het artikel staat duidelijk dat het om 8,5 Gbps downstream en 1,5 Gbps upstream gaat in vijf steden.

Proximus en partners investeren 9 miljard euro om 95% van de Belgische woningen van fiber te voorzien tegen het jaar 2032.

Vandaag is 21% van de Belgische woningen aansluitbaar op fiber. Elk jaar komen er 10% aansluitbare woningen bij.

Ter vergelijking: Telenet investeert maximaal 2 miljard euro in fiber tegen 2038. Telenet kiest er dus voor om minder en later in fiber te investeren en in tussentijd coaxkabel te blijven gebruiken. Op het platteland en in minder verstedelijkte gebieden zal Telenet sowieso coaxkabel blijven gebruiken aangezien Telenet daar de komende 15 jaar geen investeringen in fiber heeft gepland. Telenet zou in 55% van haar servicegebied upgraden naar eigen fiber en in 25% van haar servicegebied deels eigen fiber en deels fiber van een andere operator gebruiken. In de overige 20% van haar servicegebied blijft Telenet coaxkabel gebruiken. (bron: slide 67 op https://nl.investors.telenet.be/nl/events/event-details/capital-markets-day-3)

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

Toon mij eens de plaatsen waar je die optie al kunt krijgen of beter kopen. Volgens mij is dat trouwens maar interessant voor bedrijven, hotels, ziekenhuizen en zo waar er veel passanten van het internet gebruik maken. En hier en daar een particulier die de langste, de dikste, de mooiste en in dit geval de snelste wil. Of een groot gezin met 6 streamende tieners, en vader en moeder en inwonende grootouders die ook volop streamen en videochatten. Maar ze hebben gelijk Proximus heeft het breedste aanbod maar niet overlal, van 30 Mbps down en 2 Mbps Up tot 8.5 Gbps down tot 1.5 Gbps Up, dat eerste bijna overal te krijgen dat laatste nog heel beperkt.🤣🤔



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@patrick37 idd. Daarom zei ik ook voorlopig nog geen groot probleem. Maar het komt er wel. De uploadsnelheid daarentegen kan wel een doorn in het oog zijn voor veel klanten dus ik denk dat telenet hier toch best gepast op reageert door upload te verhogen alsook de snelheid van one te herbekijken. Er zullen niet veel mensen de optie nemen de dag van vandaag maar ik denk dat telenet deze snelheid ook wel perfect moet aan kunnen bieden via een optie. Hoe ver zit het met docsis 4 bvb? Want dan zijn ze op dezelfde positie. Alleszins moet telenet toch serieus beginnen uitkijken in vergelijking met vroeger. Proximus gaat hun de komende jaren serieus bijbenen

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@Jelleuuh 

Das al oud nieuws. Proximus kan dit alleen maar als fiberklaar voorbij is.. en dan nog..

Telenet kan het halen met nieuwe modems zonder nu al alles open te breken, vanwege de keuzes in het verleden.

Px mag wel iets doen he, na wat je maar kon halen bij hen decennias lang.. en nog te zien hoe,wat en ver je woonde.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@Jelleuuh 

Telenet zal wel volgen wacht maar , zal niet direct 10 Gbps zijn maar misschien 3 of 4 of 5 Gbps aan geleidelijke verhoging. Daarbij dan ook natuurlijk de verhoging van de upload. 

De huidige modems die er zijn kunnen al hoge snelheden aan dus daar hoeven ze het niet voor te doen en via Coax kan met ook 10 Gbps aan daar is echt geen FTTH voor nodig hoor. Telenet heeft ook al overal Fiber liggen enkel tot aan je thuis is er noet maar zoals ik net al zei de Coax kan dat hebben. 

Persoonlijk moet ik die snelheden niet wat ik nu heb is snel genoeg maar ik ben ook geen firma maar gewoon een normale gebruiker maar goed als ze het aanbieden ja dan neem ik het erbij. Heb de OneUp maar dat is puur omdat het voordeliger uitkomt voor mij dus de extra snelheden neem ik er dan bij natuurlijk. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@DeLLiAnO 

Proximus is een lachertje en kunnen het niet eens waar maken op dit moment om overal Fiber te leggen.

Kregen een kaartje in de bus , uw stad wordt Fiberklaar en ontvangt bericht wanneer de FTTH bij u in de straat komt. Inmiddels meer dan een jaar verder en nog altijd geen reactie of een brief gehad. ( ga het niet doen ook niet maar het is het idee er achter ). 

En dan heb ik het niet eens over dat illegale tewerkstelling wat er in het nieuws geweest is. Ook daar gaat een staartje aan komen wat veel geld zal kosten en wie gaat dat terug mogen betalen ? 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@Ex-Netweter 

Px heeft in principe decennias lang niets gedaan, en de klant maar laten betalen voor op veel gebieden amper iets te krijgen. Telenet daarentegen heeft wel liggen investeren, waardoor ze nu nog steeds een betere positie hebben, door de getroffen maatregelen in het verleden.

Dus eigenlijk wie heeft hier al die tijd wel liggen cashen maar nooit liggen investeren?

Px 10gbps wauw.. 1/10 halen we al met docis 3.1, wat px zelf eigenlijk maar amper of nooit 1/10 daarvan aankon. Met nieuwe modem schieten wij zo al x.. zoveel de lucht in. En dan, op tijd en stond, e schoon glasvezel kabelke van telenet binnen en ik zen content.

1gpbs is voor mij voldoende, optrekken naar véél hoger upload ben ik wel voor te vinden. Maar alles daarboven is eigenlijk bedoelt voor andere zaken/doelen.

Brief is hier 2weken geleden geweest dat ze fiberklaar gaan leggen, afspraak maken dat ze kunnen langskomen, blabla...

*Scheur scheur* bij tpapier 😉

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@Ex-Netweter Vandaag is 21% van de Belgische woningen aansluitbaar op fiber. Elk jaar komen er 10% aansluitbare woningen bij.

 

Elk jaar 10% proximus prietpraat.

Leg me dan eens uit in 2017 zijn ze begonnen met uitrol FTTH,vandaag 6 jaar later zitten ze aan amper 21%

Begin 2017 zal worden gestart met een stapsgewijze uitrol in 6 steden: Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent, Namen en Roeselare

Nog jaaaaaren te gaan.Nu zekers, nu ze onder en nog eens  onderaannemers te grazen hebben genomen met illegale werknemers op meerdere locaties.Het zal veel minder snel gaan.In werken(aanleggen) zijn ze al net zo traag als hun internet snelheden.

Met 1Gbps kunnen we nog jaren verder,zelfs 10/6Gbps komt in zicht via Docsis 4.0.Nergens straten of stoepen openbreken

Terwijl ze in nieuwe verkavelingen zelf glasvezel aanleggen.

In 79% is Telenet vandaag de snelste.Mischien nog wel in 85% de snelste in Vlaams Belgie.

Proximus moest wel beginnen met FTTH ,zaten met 100Mbps aan het maximale over koper.

Miljarden investeren ,daden willen we zien.

VEEL TE LANG GEWACHT MET UITROL GLASVEZEL.

Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

Hier zijn ze vorige zomer foto's komen trekken van de huizen, campagne gestart in november en inmiddels liggen de eerste aansluitingen van fiberklaar al in de grond. 

Zelf ben ik geen fan van proximus en plan ik bij telenet te blijven, maar ik ga wel fiberklaar binnen nemen. Je weet nooit wat de toekomst brengt en als we ooit zouden verhuizen (momenteel wel niets gepland) is het zeker een meerwaarde... 

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@Jelleuuh 

Daar gaan de mensen niet zozeer van wakker liggen als je verkoopt. Maar eerder van u verplichte A of B epc score. (Alst daar tegen al niet A+ A++ A+++ is zoals ze geflikt hebben met toestellen, omdan daarna het toch anders te bekijken en uwe A+++ ineens b of c is) 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

Ex-Netweter
 

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern


@Jelleuuh  schreef:

De uploadsnelheid daarentegen kan wel een doorn in het oog zijn voor veel klanten dus ik denk dat telenet hier toch best gepast op reageert door upload te verhogen alsook de snelheid van one te herbekijken.


Upstream is een reuzegroot probleem op de coaxkabel. Vandaar dat Giga Internet (1 Gbps down) maar 40 Mbps upstream heeft voor 72,68 euro/maand

De upstream wordt zelfs vakkundig weggemoffeld op de productpagina's, omdat het zo ongelofelijk laag is in vergelijking met de downstream: https://www2.telenet.be/residential/nl/producten/internet-tv/?multisolution_attribute=no-tv

Ondertussen biedt Mobile Vikings 500 Mbps upstream (1 Gbps down) aan voor 55 euro/maand via fiber. Goedkoper en sneller dan het snelste internetabonnement van Telenet.

Oké, fiber is nog maar aansluitbaar bij 21% van de Belgische woningen, maar vanaf 2025 gaat Telenet dat serieus beginnen voelen want dan zal het aansluitbaar zijn bij 42% van de Belgische woningen.

Thuiswerkers met gamende tieners gaan niet wachten op Telenet...


@Jelleuuh  schreef:

Hoe ver zit het met docsis 4 bvb? Want dan zijn ze op dezelfde positie.


EuroDOCSIS 4.0 is iets wat vandaag alleen in een testlabo is uitgetest. Het kan alleen vergelijkbare snelheden leveren als XGS-PON-technologie (Proximus Ultra Fiber) op een volledig leeg coaxnetwerk.
Dus eerst moet alle DVB-C en EuroDOCSIS 3.0 verdwijnen. Concreet moeten alle Digiboxen en Digicorders vervangen worden door TV-boxen die het tv-signaal alleen nog via streaming zullen binnenkrijgen.

Bovendien zal je de snelheden van EuroDOCSIS 4.0 nog steeds moeten delen met alle breedbandklanten op de node, dat zijn vandaag gemiddeld 266 klanten per node.

Neen, EuroDOCSIS 4.0 is te weinig en te laat, vandaar dat Telenet eind dit jaar ook al eigen fiber zal beginnen aanleggen op façades in de steden zodat ze de boot niet helemaal missen.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@Ex-Netweter Hier zit de Node vol

Kom er maar eens achter vandaag met proximus FTTH

Ik geniet al + 3 jaar van 1Gbps over coax

https://www.speedtest.net/result/d/e4f1d52c-4d3b-4863-b610-f6d2bd9dee65

Maar Telenet heeft tijd,tijd genoeg.Proximus niet die moet nog 90% wonden helen aan amper 90Mbps vandaag over koper.

Dus kostprijs graven stoeppen openbreken MILJARDEN prijskaartje.

Het zal nog jaren duren vooralleer ze Telenet kunnen bijbenen over heel Vlaanderen.

@Ex-Netweter Thuiswerkers met gamende tieners gaan niet wachten op Telenet..

Je bedoelt gaan niet wachten op proximus,Telenet bied dit vandaag al aan 1Gbps aan 98% van de klanten,die dit willen.

Upstream zal wel 75Mbps worden,ruim voldoende ,snel binnentrekken telt.

Delen van de Node is nog altijd aantrekkelijker,dan op een proximus Rop zitten,hoe verder je ervan weg woont,hoe sneller je snelheid als 'n kaartenhuisje in elkaar zakt,tot ocharme 30/2Mbps 

@Ex-Netweter Wat haal je vandaag zelf over je scarlet koper lijntje.

Ik meen ergens gezien hebben 87Mbps,gene vette he anno 2023.😅

Ik wil de jeugd wel eens zien gamen of streamen vandaag over een koper lijntje van amper 90Mbps en dikwijls minder,en nog jaren moeten wachten op FTTH.

@Ex-Netweter docsis 4.0 te weinig

Je weet er niks van

https://www.cablelabs.com/technologies/docsis-4-0-technology

Miljarden investeren in graafwerken over heel Belgie zoals proximus verplicht is, willen ze Telenet volgen, niet van toepassing voor Telenet.

 

Jelleuuh
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Niet langer Telenet, maar Proximus heeft snelste intern

@DeLLiAnO effe off topic, maar ik heb al een a label qua epc. 

En ja, fiber heeft zeker ook een meerwaarde. Hier ligt zelf geen proximus binnen dus als ik het wil binnennemen moet ik betalen. Dus nu binnennemen is een meerwaarde.