42420
netweters
|
18804
gesprekken
|
20302
vragen
|
Blijkbaar biedt Orange al een tijdje fiber aan in sommige Vlaamse steden zoals Gent via hun pilootproject.
https://www.orange.be/nl/producten-en-diensten/internet/home-fiber
Ik keek ook toevallig naar hun voorwaarden voor hun piloot project en er staat:
Tijdens de werken in je straat krijg je de aansluiting op het glasvezelnetwerk cadeau, nadien kost een aansluiting je 450 € (onderhevig aan indexatie). Voorwaarden op glasvezel.fluvius.be.
Voor zover ik weet is een fiber installatie na werken in uw straat bij Proximus en Fiberklaar providers gewoon gratis.
Glasvezelinstallatie bij Telenet is gratis, maar is het ook gratis nadat Wyre/Fluvius/Telenet klaar is met hun werken in een straat?
P.S. Ik wacht nog altijd op de glasvezelabonnementen van Telenet.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Even de situatie schetsen (kan fouten bevatten, maar dit is hoe ik het begrepen heb) Dat pilootproject was van Fluvius en was beschikbaar voor meerdere providers, al denk ik dat Orange de enige is die nog over is.
Dat Fluvius netwerk is intussen ook gewoon deel van Wyre natuurlijk, waardoor glasvezel.fluvius.be ook niet meer bestaat. Laatste dat ik vernomen heb kan op die locaties nog geen Fiber via Telenet krijgen (netwerk is/was nog niet volledig geïntegreerd), mogelijk is dat vandaag anders. (de Glasvezelkaart van het BIPT geeft in ieder geval enkel Orange aan in bvb Diksmuide - een van de zones)
@LordCoeCoe schreef:Glasvezelinstallatie bij Telenet is gratis, maar is het ook gratis nadat Wyre/Fluvius/Telenet klaar is met hun werken in een straat?
Ik snap je vraag niet helemaal. Wyre legt de fiber in de straat, waarna je klant kan worden bij een deelnemende provider. Voor de nieuw aangelegde gebieden is dat vandaag echter uitsluitend Telenet (Orange normaal ook in de toekomst). Het is dus onmogelijk te zeggen of andere providers net zoals Telenet gratis installatie zullen bieden.
Dus het pilootproject van Orange bestaat eigenlijk niet meer? Dus de €450 zal je ook niet meer betalen? Beetje raar dat de webpagina nog actief is en de eerste google resultaat is.
Ik heb het over de glasvezel installatie nadat Wyre klaar is met het leggen van de glasvezelkabels. Dat zou volgens de webpagina van Orange €450 kosten als je dat niet tijdens de werken doet.
Dat pilootproject bestaat waarschijnlijk nogsteeds in de reeds actieve gebieden. Maar de info van Orange is dus in principe niet relevant voor de werken die Wyre vandaag doet.
Bij Telenet is het momenteel gratis om de kabel van buiten naar binnen te laten leggen, zelf schrijven ze dat ze de kabel pas tot binnen trekken wanneer dat nodig is (wanneer je de overstap maakt naar Fiber dus) Je woning verbinden met het Telenet-netwerk | MyTelenet. Of providers op het Wyre-netwerk het ook gratis zullen doen zal in de toekomst duidelijk worden.
Fluvius is een kleine 6 jaar geleden mee begonnen ik ken mensen die dit pak hebben
En orange was 1 van de gebruiker van de 6 aanbieders in tijd toen was 39 euro per maand
Zeker doen deze kabel laten aan leggen daarna zal het geld kosten wat logisch is
Je bent nog altijd niet verplicht een abo te nemen dat zie je later
Er zullen nog kabel gelegd worden ook die van Digi zal je krijgen je zal op een goede locatie zitten
https://techpulse.be/nieuws/469401/digi-belgium-zet-laatste-stap-voor-lancering-telecomnetwerk/
Volgens geruchten zou er al een pand zijn
@luc55 Zo heel dichtbij een Telenet shop, dat is dan ook wel concurrentieel goed uitgezocht.
als het open is eens langs gaan voor meer info wanneer ze fiber aanleggen in Gent 😉
gsm abbo heb ik al.
De huizen waar de kabel op de gevel kan gelegd worden komen eerst aan de beurt
Een fort bestelwagen gezien met reclame van digi op dat werken uitvoert (zullen de hoofdkabels zijn dat ze trekken )
@luc55 @Master-Magic kunnen we on-topic blijven? De vraag van @LordCoeCoe gaat over het Wyre netwerk, niet over Digi
In de loop van dit jaar wordt een deel van onze straat volledig opnieuw aangelegd. (gescheiden riolering, voet- en fietspaden en rijbaan). Dit maakt deel uit van een totaalproject van enkele straten in de buurt dat een paar jaar geleden werd goedgekeurd en nu in uitvoering is. Ons straatgedeelte is het sluitstuk daarvan en wordt gepland in de tweede helft van dit jaar. De kabel van Telenet bij ons in de straat bestaat al vele jaren uit glasvezel, enkel de verbinding tussen die leiding en mijn woning is nog coax. Ik dacht dat het ideaal zou zijn om die fiberaansluiting te realiseren alvorens de werken aan de straat zouden worden uitgevoerd en stelde aan Telenet de vraag of zij dat konden doen voor het begin van de wegenwerken. Kreeg een negatief antwoord. Blijkbaar leggen zij nadien liever een nieuw aangelegde straat terug open. Begrijpe wie kan.
Neen dit is het systeem van werken
Bij ons het zelfde de schepen van openbare werken was lastig dat er niet meteen een kabel bij alle huizen was binnengetrokken
en een wachtbuis voor de volgende aanbieder
En nu moet het weer open voor de nieuwe aanbieder om de kabels te trekken de gemeente kan dit weigeren
Ik blijf het jammer en vooral onbegrijpelijk vinden.
@Stadhuis2 schreef:De kabel van Telenet bij ons in de straat bestaat al vele jaren uit glasvezel, enkel de verbinding tussen die leiding en mijn woning is nog coax.
Dat kan niet. Er moet ergens in je buurt nog een grote nodekast staan die het glasvezelsignaal omvormt naar een coaxsignaal. De coaxkabel vertrekt vanaf de nodekast naar de paddestoelen (taps) in de straat en is dus veel langer dan je denkt. Alle woningen in je buurt zijn aangesloten op dezelfde coaxkabel wat voor vertragingen zorgt tijdens de piekuren.
Telenet gaat bijlange niet overal fiber aanleggen, het grootste deel van de aanleg zal in stedelijke gebieden zijn met bekabeling op voorgevels of in een samenwerkingsverband met Proximus buiten de steden.
Als er geen plannen zijn voor fiber bij jou in de buurt, zal coaxkabel blijven gebruikt worden.
@Stadhuis2 schreef:Ik dacht dat het ideaal zou zijn om die fiberaansluiting te realiseren alvorens de werken aan de straat zouden worden uitgevoerd en stelde aan Telenet de vraag of zij dat konden doen voor het begin van de wegenwerken. Kreeg een negatief antwoord. Blijkbaar leggen zij nadien liever een nieuw aangelegde straat terug open. Begrijpe wie kan.
Bij dit soort werken worden er meestal wel (indien nodig) meteen lege buizen gelegd voor de fiberkabel. Op een ander moment blaast met de kabel er door, maar daar moet de straat niet opnieuw voor open.
Die vraag stellen aan Telenet heeft ook weinig nut, het is immers Wyre die het netwerk aanlegt. Telenet doet enkel je individuele aansluiting op je huis, en dat is pas wanneer je overstapt op fiber (als ze dat al toelaten op jouw adres)
Soms heb je fluvius kasten van internet onder de grond dan zie je alleen een deksel in de stoep
Soms worden er buizen gelegd dat niet altijd geval
Zeker als er meer aanbieders zijn gebeurt het dat buis iemand anders gebruikt daarmee dat ze niet veel buizen vooraf leggen
Bij vrienden hun nieuwbouw hebben zelf een aantal buizen zelf gelegd tot binnen
Nu wordt er veel kabels geschoten moeten gewoon 2 putten gemaakt worden