Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Provider onafhankelijke modem

Er is hier al eens een discussie geweest over eigen provider onafhankelijke hardware.

Een interessant artikel is hierover verschenen bij Tweakers:

https://tweakers.net/nieuws/172360/breedbandsector-vrije-modemkeuze-levert-meer-problemen-op-dan-het... 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
18 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Provider onafhankelijke modem

Ik kan dat artikel wel onderschrijven, op voorwaarde dat het stopt aan de modem, zoals ook aangegeven wordt.

Men zou dan de vrije keuze hebben om een modem/router combo van de provider te nemen of enkel de modem en daarachter een eigen router.

Momenteel is dat ook zo bij Telenet, behalve dan dat de e-router nog niet optimaal functioneert (IPv6).


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Provider onafhankelijke modem

Met een modem alleen kun je geen problemen krijgen.

Daar kun je niets op regelen.

Wel met 'n router.

Modemkeuze is verkeerd gebracht bij tweakers.😂

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Provider onafhankelijke modem

lijkt allemaal wel mooi

maar vergeet niet dat de support dan ook deels weg valt

 

> modemtest door tech, klantendiens

> onderhoud netwerk, snel eens een street view wordt moeilijk

> updates, issues en fixed die gepusht worden tijdens update

> telenet modem is gratis huur, bij defect krijg je een nieuwe (na 2 maand of 10 jaar maakt niet uit), is er een recenter model kan je ook meestal achter een andere

> zelfde voor een repair: RF historiek, TLN event logs, powerline communicatie uitlezen, allemaal via modem

 

weet niet hoe kpn (was toch kpn he?) dit doet? 

 

zijn telkens specifieke apps die we toepassen om issues te vinden

 

zeg niet dat het onmogelijk is, veronderstel dat ze dan met een whitelist werken van bepaalde type modems, eventueel met software van provider

 

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Provider onafhankelijke modem

@Cru 

 

Inderdaad, het artikel concludeert toch ook dat een vrije modem keuze een heel slecht idee is, toch?

 

Een vrije router keuze, dat is iets heel anders ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Provider onafhankelijke modem

@robatoras  Het gaat in het artikel wel degelijk over de vrije modem keuze. En niet alleen op kabelmodems maar ook in de toekomst op fibermodems want daar zijn er ook verschillende merken en mogelijkheden. Een Comtrend, Arris enz. heeft natuurlijk modem only maar ook combinaties. o.a. Telenet gebruikt die nu en past die aan naar zijn eigen netwerk.

Bij VDSL gebruikt men meestal een modem/router maar als je in het modemgedeelte gaat knoeien kan je ook tot rare dingen komen.

Een modem is tenslotte een toestel die het signaal van uw ethernet netwerk omzet naar een signaal die gebruikt wordt hetzij op een VDSL-, hetzij op een kabel-, hetzij op een fibernetwerk. En dat moet correct omgezet worden.

Het best begrijpbaar is natuurlijk fiber, daar moet die het signaal van elektrisch naar optisch omzetten.

Ik ben persoonlijk tot de modem is het de provider zijn verantwoordelijkheid, daarachter is het voor de klant. Wat niet wegneemt dat de provider extra service kan verlenen in de vorm van combinatie met router, Wifi enz. Maar dat is dan de keuze van de klant hoe die overeenkomt met de provider.

Ik vergelijk het een beetje met de electriciteitsmeter of de watermeter. Ik verwacht een correcte aflevering van water, electriciteit in de juiste hoeveelheid en vorm evenzo met de data op mijn internetaansluiting. Hoe de leverancier dat allemaal doet is mijn probleem niet als het maar correct is. Hoeveel kraantjes, stopkontakten, UTP aansluitingen enz. Ik ook installeer en er mee omga is dan mijn probleem.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Provider onafhankelijke modem


@StefaanH  schreef:

@Cru 

Inderdaad, het artikel concludeert toch ook dat een vrije modem keuze een heel slecht idee is, toch?


Neen, de titel van het artikel insinueert dat.

Het artikel zelf geeft het (éénzijdig) standpunt weer van een belangenvereniging (NLConnect). 

 


@Cru  schreef:

lijkt allemaal wel mooi

maar vergeet niet dat de support dan ook deels weg valt

[snip)

weet niet hoe kpn (was toch kpn he?) dit doet? 


Ook vanuit het standpunt van een ISP medewerker...

 

Vrije hardwarekeuze komt er sowieso aan (Europees). Providers zouden beter hun energie steken in het creatief bedenken van hoe ze dit kunnen ondersteunen, in plaats van hoe zit dit (juridisch) kunnen tegenwerken 😮.

 

  • Duitsland heeft niet gewacht op Europa, en vrije hardwarekeuze is daar al jaren wettelijk geregeld. Ook voor de kabelproviders. E zijn in Duitsland 17 miljoen kabelklanten, en die kunnen gewoon een Docsis modem/router aansluiten op het overnamepunt, en dan de procedure volgen om deze te laten provisioneren. Meestal is dat beperkt tot het ingeven van het MAC adres van de modem in het klanten portaal. Als het in Duitsland werkt, waarom zou het dan hier niet werken?
  • In Nederland heeft KPN ook niet gewacht op de regels van ACM (het Nederlandse BIPT). Iedereen kan zijn VDSL2 modem gewoon aansluiten, geen whitelists.

Zowel Docsis 3.0/3.1 als VDSL2/vectoring zijn internationale standards. Als het toestel aan de standard beantwoordt, dan is er geen reden waarom een provider het toestel niet zou toelaten.

 

50 jaar geleden mocht je ook zelfs geen eigen telefoontoestel aansluiten op de telefoonlijn. Er moest een medewerker van de RTT langskomen om je toestel af te koppelen...

Tijden veranderen 🤔

 

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Provider onafhankelijke modem

Wie niet tevreden is met de hardware van de provider moet maar elders geen.

En niet zeuren.

 

https://www.telecompaper.com/achtergrond/operators-wijzen-beleidsregel-modemkeuze-van-de-hand--13545...

Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Provider onafhankelijke modem


@StefaanH  schreef:

@Cru 

 

Inderdaad, het artikel concludeert toch ook dat een vrije modem keuze een heel slecht idee is, toch?

 

Een vrije router keuze, dat is iets heel anders ....



@StefaanH  schreef:

@Cru 

 

Inderdaad, het artikel concludeert toch ook dat een vrije modem keuze een heel slecht idee is, toch?

 

Een vrije router keuze, dat is iets heel anders ....


@StefaanH had het artikel nog niet gelezen om eerlijk te zijn, standpunten staan er idd in

 

vrije router keuze heb je toch? 🙂

 

mijn reactie ging dus over de "modem" > bij telenet dus dus HGW/EMTA/E-ROUTER

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Provider onafhankelijke modem

Stel: je plaatst als nog een eigen modem, met een eigen router er achter, beiden naar keuze, en je configureert IPv4 MAC en IPv4 DUID correct, en, al wat je nodig hebt werkt (en, wie weet, zelfs beter dan met je Telenet modem, waarom anders zou het sop de kolen waard zijn). Gaat Telenet daar van wakker liggen? Natuurlijk moet je dan geen support verwachten t.e.m. modem (dat zal ook niet zo zijn wanneer eigen modem keuze wettelijk toegelaten moet worden, vermoed ik, of toch zeker niet voor elke eigen keuze van modem), maar, indien er later toch ooit een probleem zou optreden, dan kan je zelf, door de Telenet modem (die je bij houdt om die reden) terug te plaatsen en te configureren, eenduidig uitmaken of het een modem specifiek probleem is. Waarschijnlijk ben ik naief en kan dit niet 'vanzelf' werken? Nochtans heeft iemand van de Telenet technische dienst me ooit gezegd dat, meerbepaald, de cbn CD8000 modem only 3.1 EMTA 'waarschijnlijk' plug&play werkt (mits MAC en DUID (her)configuratie), bijvoorbeeld, ter vervanging van de 3.0 CV7160E. Nu, die CD8000 vind ik (voorlopig) nergens te koop, en, ik ben niet voldoende op de hoogte van andere mogelijke compatibele kabel modem only 3.1 alternatieven op de markt. Bijvoorbeeld: de FRITZ!Box 6591 is een kanon om op een mug te schieten (zo veel meer dan 'modem only' en ook niet goedkoop).

{*niet* 'like'-en aub}
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Provider onafhankelijke modem


@NofanTasi  schreef:

Stel: je plaatst als nog een eigen modem, met een eigen router er achter, beiden naar keuze, en je configureert IPv4 MAC en IPv4 DUID correct, en, al wat je nodig hebt werkt (en, wie weet, zelfs beter dan met je Telenet modem, waarom anders zou het sop de kolen waard zijn). Gaat Telenet daar van wakker liggen? Natuurlijk moet je dan geen support verwachten t.e.m. modem (dat zal ook niet zo zijn wanneer eigen modem keuze wettelijk toegelaten moet worden, vermoed ik, of toch zeker niet voor elke eigen keuze van modem), maar, indien er later toch ooit een probleem zou optreden, dan kan je zelf, door de Telenet modem (die je bij houdt om die reden) terug te plaatsen en te configureren, eenduidig uitmaken of het een modem specifiek probleem is. Waarschijnlijk ben ik naief en kan dit niet 'vanzelf' werken? Nochtans heeft iemand van de Telenet technische dienst me ooit gezegd dat, meerbepaald, de cbn CD8000 modem only 3.1 EMTA 'waarschijnlijk' plug&play werkt (mits MAC en DUID (her)configuratie), bijvoorbeeld, ter vervanging van de 3.0 CV7160E. Nu, die CD8000 vind ik (voorlopig) nergens te koop, en, ik ben niet voldoende op de hoogte van andere mogelijke compatibele kabel modem only 3.1 alternatieven op de markt. Bijvoorbeeld: de FRITZ!Box 6591 is een kanon om op een mug te schieten (zo veel meer dan 'modem only' en ook niet goedkoop).


Ik vermoed dat je bij het plaatsen van een eigen modem, de Telenetmodem zal moeten binnen brengen. Waarschijnlijk wordt er een bepaald bedrag aangerekend als je dat niet doet. Ik kan mis zijn, ik heb nl. geen glazen bol, maar als je een eigen modem plaatst kan je toch moeilijk verwachten dat je de modem van Telenet gewoon als reserve aan de kant kan houden?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Provider onafhankelijke modem

@Wheng 

En waarom niet?

Proximus klanten krijgen ook allemaal een modern (b-box3) in bruikleen.

Je kan je eigen modem/router aansluiten, en de b-box3 blijft gewoon ongebruikt aan de kant (voor in geval van ...).

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Provider onafhankelijke modem

@Ex-NetweterAls je er zomaar van uit gaat dat je de modem, die eigendom is van Telenet, kan houden als je kiest voor een eigen modem, kan je je vergissen. Ik zeg niet dat het zo zal zijn, wel dat ik het vermoed. We zullen zien wat het beleid zal zijn als het zo ver is. 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Provider onafhankelijke modem

@Wheng Ik vermoed dat je bij het plaatsen van een eigen modem, de Telenetmodem zal moeten binnen brengen.

 

Als je een eigen modem plaats,zal Telenet deze niet  configureren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Provider onafhankelijke modem

Hypothetisch vraagje:

Je vervangt de modem van Telenet door een eigen DOCSIS modem waarbij je die het macadres geeft van de Telenet modem. Wat gaat er gebeuren?

 

Bij een vrije keuze gaat men hooguit enkel een kleine niche van gebruikers tevreden stellen. De grote massa heeft meer dan genoeg aan hetgeen Telenet nu ter beschikking stelt. Als er een probleem is, is het dikwijls verdomd moeiijk om vast te stellen welk toestel het probleem veroorzaakt. Een aantal problemen gaat dan bij de combinatie van twee of meer toestellen. Als een bepaalde combinatie niet (goed) werkt, waar is de schuldige? Beide toestellen volgen dezelfde normen, maar de interpretaite over één of ander detail is verschillend. Wie heeft gelijk? De klant zal bijna altijd de schuld bij Telenet leggen. De klant heeft immers een (duur) toestel gekocht waarvan hij/zij overtuigd is dat dit het betere is dan dat van Telenet. Ik vrees voor meer miserie dan wat anders.