Beantwoorden
Mechelen
Experienced Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Rechter verbiedt Telenets fibersnelle coaxkabelreclame

De Antwerpse ondernemingsrechtbank heeft telecombedrijf Telenet verboden om in reclame de term "fiber" of "glasvezel" te gebruiken voor internetverbindingen die via coaxkabel verlopen. Volgens de rechter is die communicatie misleidend, omdat het aanbod geen fiber to the home (FTTH)-verbinding biedt.

De zaak werd aangespannen door concurrent Proximus, die stelde dat Telenet consumenten een verkeerd beeld geeft van zijn netwerk. Telenet gebruikt momenteel nog steeds het klassieke coaxkabelnetwerk om klanten te bedienen. De rechtbank oordeelt dat dit wezenlijk verschilt van een echte FTTH-aansluiting en dat reclame met de term "fiber" klanten kan misleiden.

Hoewel Telenet glasvezel aan het uitrollen is, is slechts een zeer klein deel van het grondgebied effectief aangesloten op FTTH. Een volledige uitrol wordt pas tegen 2038 verwacht. Volgens de rechter komt de Telenet Fibercheck, die controleert of een FTTH-aansluiting mogelijk is, te laat in het commerciële traject. Consumenten zijn op dat moment al mentaal richting een contract gestuurd, waardoor de reclame alsnog misleidend werkt.

De rechtbank veroordeelt Telenet ertoe het gebruik van de term fibersnel in deze context te staken, op straffe van dwangsommen tot 1 miljoen euro. Telenet reageerde verbaasd op de uitspraak en zal de beslissing verder bestuderen. Proximus juicht de uitspraak toe en ziet het als een duidelijke bevestiging dat fiberreclame alleen gebruikt mag worden voor daadwerkelijke FTTH-aansluitingen.

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/04/telenet-mag-de-term-fiber-niet-zomaar-gebruiken-bij-reclame/

32 reacties
Mechelen
Experienced Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

@Ex-Netweter Neen, maar ik word niet graag bedrogen. Excuses zouden op hun plaats zijn. Uiteindelijk heeft alleen Telenet daar last van. Ik weet ondertussen wel dat ze hier alleen coaxkabel aanbieden.
Als er fiber ligt, ben ik ook weg.

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@Mechelen  schreef:

@Ex-Netweter Neen, maar ik word niet graag bedrogen. Excuses zouden op hun plaats zijn. Uiteindelijk heeft alleen Telenet daar last van. Ik weet ondertussen wel dat ze hier alleen coaxkabel aanbieden.

Als je excuses wil dan dien je best een formele klacht in bij Telenet: Ontevreden? Laat het ons weten | MyTelenet 

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter

@Mechelen  schreef:

@Mechelen het is glasvezelkabel 😉 en stel dat Telenet eerste is, blijf je dan bij Telenet? 😇