Beantwoorden
Morpheus122
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Topicwurm! Say what?! Complimentendag Tien op tien!

Verificatieprocedure via WhatsApp?

Beste Netweters,

 

Ik zag dat Telenet met een ander bedrijf werkt voor hun Whatsapp support. Ik heb een probleem met een account van de kinderen en vroeg om hulp.

Nu vroegen ze mij het Identiteitskaart nummer EN het rijskregisternummer. Ik ben 14 jaar klant bij Telenet en ze hebben altijd genoeg gehad aan enkel het ID kaartnummer.

Ik heb vriendelijk bedankt. 

Ik weet dat Telenet die info al heeft, maar toch...vreemd. Ik heb ook verwezen naar 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/je-identificatie/

Waar duidelijk staat Identiteitskaart nummer OF Rijksregisternummer, niet beide.

Ik geef niet graag te veel informatie van mij ID kaart, al zeker niet aan een nieuwe partner van Telenet.

Maar misschien ben ik TE voorzichtig

 

Titel gewijzigd door Frederik (mod) | Vorige titel: Whatsapp Support

10 reacties
Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Verificatieprocedure via WhatsApp?

Je kan niet voorzichtig genoeg zijn, het rijksregisternummer kan op verscheidene manieren misbruikt

worden. Van mij zouden ze dit ook niet krijgen, daar hebben ze geen zaken mee !!!

Mocht er iemand een ander gedacht hebben :  privacy rechten zijn nog altijd heilig, om het zo maar te zeggen

Er wordt veel te los omgesprongen met deze informatie, er zijn andere manieren om identiteit vast te stellen

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Verificatieprocedure via WhatsApp?

@Morpheus122 

Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de gene contact opneemt, de echte persoon in kwestie is, en sneller op je profiel zijn. Soms vragen ze naam en klantennummer.

En soms vragen ze rijksregisternummer en naam. Puur voor controle zekerheid.

Wat je altijd kan doen, is bij je vraag op einde zetten,

Mvg,

Naam.

Adres.

Telefoonnr.

Klantennummer.

Heel soms vragen ze rijksregisternr, maar als jij dan zegt dat ze genoeg hebben, "kan" het zijn dat ze je voorts helpen.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

Morpheus122
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Topicwurm! Say what?! Complimentendag Tien op tien!

Verificatieprocedure via WhatsApp?

@DeLLiAnO 

 

Het gaat erover dat ze zowel identiteitskaartnummer als rijksregister moesten hebben. 

Identiteitskaartnummer krijgen ze van mij, zoals ik altijd al gedaan heb. Maar niet beide.

Ik zei dat ze genoeg info hadden om mij te verifiëren maar persoon in kwestie wilde niet verder gaan vooralleer hij deze beide nummers had.

 

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Verificatieprocedure via WhatsApp?

@Morpheus122 

Sraar dat ze dat beginnen doen, identiteitskaart nr hebben ze bij ons nog nooit gevraagd. (Paar dagen zelfs nog niet. Nieuw protocol? Of wou je iets aan abbo wijzigen?

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

FrankDSM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Topicwurm! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Say what?!

Verificatieprocedure via WhatsApp?

Het rijksregisternummer is een door de wetgever specifiek en streng beschermd persoonsgegeven. Het gebruik ervan wordt geregeld door o.a. art. 8 van de Wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. 
Ik zou de volgende keer vragen wat de wettelijke grond/machtiging is waarop zij zich baseren die toelaat om het rijksregisternummer te gebruiken voor authenticatiedoeleinden tijdens een chatgesprek via WhatsApp.

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Verificatieprocedure via WhatsApp?

@FrankDSM 

Omdat op whatsapp/fb je niet weet wie effectief wie is of je kan voordoen als, doormiddel van dat op te geven, heb je bevestiging dat het die persoon effectief is. Anders kan bv ex partner of wat dan ook, je leven zuur maken door vanalles bij te nemen of af te zeggen. Het is nooit zomaar als er iets veranderd of verstrengd

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verificatieprocedure via WhatsApp?

Dit is een beknopte tekst over rijksregisternummer en privacy. Deze tekst is makkelijk leesbaar is.

@DeLLiAnO  Elke onderneming moet werken binnen grenzen die de wet oplegt. Het gemak heeft geen voorrang op de wet. Als Telenet het rijksregisternummer gebruikt, dan heeft er iemand vergeten de interne juridische dienst te raadplegen.

 

DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Verificatieprocedure via WhatsApp?

@janne_man 

Wist ik niet. In begin vroegen ze telefoon nr naam en klantnr. Maar sinds.. goh durf er zelfs geen tijd op plakken, maar is toch al tijdje, vragen ze rijksregisternr. Dat ik weet en meemaak he.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Verificatieprocedure via WhatsApp?

@DeLLiAnO Op zich vind ik dit wel een goede evolutie.

In November 2020 veranderde een naamgenoot, waarvan zijn naam identiek was aan de mijne zijn abonnement in een telenetshop. Kort erna zag ik dat ze zijn producten aan mijn abo hadden gekoppeld. Ik kon dus zijn internet en gsm's opzeggen. Gelukkig kwam zijn factuur nog op zijn adres toe. Het heeft heel veel moeite gekost om dat terug te veranderen zodat ik nog steeds mijn accounts die reeds sinds 1999 bestaan te behouden. Deze mens was een notaris dit kon zware gevolgen hebben voor hem.

Eerst geloofde hij mij niet tot ik de pincodes gaf van zijn gsm en die van zijn kinderen.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Verificatieprocedure via WhatsApp?

@Morpheus122 dit is normaal niet de bedoeling, vermoedelijk heeft de Telenet medewerker de procedure fout geïnterpreteerd. Zij moeten wel degelijk identiteitscontroles doen bij het geven van bepaalde informatie of het uitvoeren van bepaalde acties. Maar die zijn anders bij een nieuwe klant of een bestaande klant.

Wanneer je nieuwe klant wordt bij Telenet, vragen de collega's wel degelijk beide gegevens (eID-kaartnummer en Rijksregisternummer), met nog een aantal andere gegevens om je klantendossier op te maken. Deze gegevens zijn nodig omdat Telenet wettelijk verplicht is om de klanten te kunnen identificeren (artikel 127 Wet betreffende de Elektronische Communicatie). Deze gegevens worden vervolgens verwerkt volgens het privacybeleid van Telenet. 

Bij bestaande klanten worden er inderdaad identiteitscontroles uitgevoerd, omdat Telenet ook wettelijk verplicht is de identiteitsgegevens van klanten te controleren, dit om privacy-inbreuken tegen te gaan. Voor bepaalde acties is een standaard identiteitscontrole voldoende en vragen ze enkel je naam, voornaam, klantennummer, adres en telefoonnummer of geboortedatum. Maar voor vele andere acties (bv. aanpassingen of het wijzigen van contactgegevens, ..) moeten de collega's een grondige controle uitvoeren. Dan vragen ze naam, voornaam, adres, de laatste 4 cijfers van het eID-kaartnummer en de laatste 3 cijfers van het rijksregisternummer. 

Zoals je merkt is het dus normaal niet nodig om de eID-kaartnummer en rijksregisternummer opnieuw volledig te geven.
Onze excuses hiervoor! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.