Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Wyre werken in onze straat

Beste forumleden, 

sinds een aantal weken zijn er hier werken van Wyre aan de gang in onze straat. 

De meeste stoepen liggen nu terug dicht maar ik vraag me nu af wat er nu nog moet gebeuren om effectief gebruik te kunnen maken van fiber. 

Als ik het goed begrijp zijn de leidingen die ik op de bijgevoegde foto's toon wachtbuizen waar achterna nog de fiber moet doorgetrokken worden? 

Heeft iemand enig idee wanneer fiber effectief actief gaat zijn, of welke zaken er nog moeten gebeuren? 

Alvast bedankt voor de informatie. 

IMG_2160.jpegIMG_2159.jpeg

14 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@fieldoxide  schreef:

Heeft iemand enig idee wanneer fiber effectief actief gaat zijn

Dat zal je aan Telenet moeten vragen, er is immers geen openbaar plan van.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Op deze leidingen worden al dan niet ondergronds aansluitpunten gemaakt. Per glasvezel worden dat er normaal gezien 64 aansluitpunten en daarop worden dan 4 huizen aangesloten. Ongeveer zoals dit nu is met coax. En dat is zo voor elke kabelaar (Fiberklaar, Wyre en noem maar op). Ze liegen niet als ze zeggen dat elkeen zijn eigen glasvezel aansluiting krijgt maar toch blijft het een gedeeld medium. Als er in zo'n buis 16 glasvezels zitten dan betekent dit dat er daar 16 keer 64 aansluitpunten zijn. Of 4096 huizen die kunnen aangesloten worden. Die 16 glasvezels gaan dan naar een centraal aansluitpunt waar ook nog andere buizen van 16 glasvezel toekomen.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
fieldoxide

Als ik het goed begrijp liggen die aansluitpunten er nog niet? 

Hoe zien die aansluitpunten eruit? 

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Als ze ondergronds zijn is dat normaal gezien een put met een deksel. Wat erin zit zal er ongeveer zo uit zien als wat je nu voor coax ziet op de gevel of die grijze paddestoelen. Soms gaan dat er ook zijn waar 8 huizen kunnen op aangesloten worden. Dat hangt af van hoe de beste aanpak is. Afstand en dergelijke.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@fieldoxide  schreef:

Als ik het goed begrijp liggen die aansluitpunten er nog niet? 

Hoe zien die aansluitpunten eruit? 

Een voorbeeld van de ondergronde aansluitpunten kan je hier vinden: Aansluiting | wyre in de Folder fiber-to-the-home

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Volgens de foto is gewoon de start  staat er al een kast in de buurt  of heb je in de buurt put deksel gezien dat nieuw is is altijd op de stoep of aan de gras kant

Hou er ook rekening mee alles kan er liggen maar er moet ook nog een connectie zijn

Soms leggen ze een kabel voor een nieuwe wijk en komt die gewoon langs 

https://www.wyre.be/sites/default/files/2023-06/Wyre_Folder_FTTH_NL.pdf

kevin2703
Experienced Weetjesweter
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Hier komt nog redelijk wat meer bij te kijken dan enkel de aanlag. Achterliggend, lees 'wat we niet zien', moet er ook nog veel gebeuren zoals in de kopstations. Er komt heel veel op ons af in de toekomst. Helaas is het heel moeilijk te bepalen hoe lang het nog allemaal zal duren. We moeten nog wat geduld hebben en wees eerlijk: de coax kan ook nog heel veel aan hoor!

Liam004
Experienced Beetjesweter
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

De oranje buizen zijn van Proximus, dat is de kleur die ze altijd gebruiken!

Het is niet zeker dat Wyre in jouw buurt glasvezel aanlegt naar de woningen. De fiberuitrol van Wyre is veel beperkter dan bij Proximus die 95% van België van fiber wil voorzien. Wyre kan ook glasvezel uitbreiden naar een nieuwe node en voor de laatste meters coaxkabel blijven gebruiken.

Je zal Wyre moeten vragen wat de plannen zijn in jouw buurt. Coaxkabel blijven gebruiken of echt fiber-to-the-home aanleggen.

fieldoxide

Ik zie verder in onze straat wel nieuwe deksels liggen zoals op de foto. 

Scherm­afbeelding 2025-01-26 om 08.51.07.png

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Dat is goed nieuws

Kijk eens op de kaart

https://www.bipt-data.be/nl

De rest moet je goed in de gaten houden opeens kan je aansluit baar zijn

En neem ook contact op met de  aanbieders en de plaatser

fieldoxide

is de plaatsen en aanbieder niet dezelfde? 

Als ik op de kaart zie staat de status op gepland, maar de werken zijn hier wel degelijk bezig. 

luc55
Freshman Meesterweter

Neen er zijn 2 partijen

1  die kabel onderhoud Wyre

2 de aanbieder kan 1 zijn of meerdere iedereen kan de kabel gebruiken zolang ze maandelijkse bijdrage betaalt aan Wyre voor de kabel te gebruiken

Je zal daar zelf niets van zien

Daarmee dat Digi liever zelf een kabel legt voor hun eigen maar ook voor andere aanbieders zolang er maar geld binnen komt

Prox zal ook overal een kabel leggen dat is geregeld dat iedereen een minimum dienst kan krijgen en ook daar kunnen ook ander aanbieders op

fieldoxide

Bedankt voor alle reacties op mijn vraag. 

De werken zijn uitgevoerd in mijn straat, wat zijn nu de volgende stappen die nog moeten gebeuren? 

Ik zie hier wel nergens een verdeelkast staan. 

luc55
Freshman Meesterweter

De brievenbus in de gaten houden

Op een plaats komen kabels samen uit de grond daar zal een verdeelkast moeten komen

Kan nog even duren