Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wachtwoord langer dan 8 karakters?

Ik ben er zojuist achtergekomen dat de limiet van 8 karakters voor het gebruikerswachtwoord niet meer geldt en dat je nu tot 40 karakters kan gebruiken. Ik heb mijn wachtwoorden dan ook in één keer verdubbeld van 8 naar 16 karakters.

 

Ik vroeg me echter wél af hoe dat zit met andere gebruikers van het eerste uur. Ik kan me geen bericht van Telenet herinneren dat die limiet van 8 karakters aangepast werd. Hoeveel van die gebruikers werken nog altijd met een, geef toe, onveilig wachtwoord van amper 8 karakters?

 

Ik vind het positief dat je nu minstens één cijfer, minstens één letter en minstens één hoofdletter moet gebruiken, maar hoeveel van die wachtwoorden met 8 karakters zijn er nog? Is hierover al een informatiecampagne geweest en is die compleet aan mij voorbijgegaan of is het hoog tijd om die gebruikers in te lichten en aan te zetten om een langer wachtwoord in te stellen?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
6 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wachtwoord langer dan 8 karakters?

Telenet streeft er uiteraard naar om klanten in te lichten van hoe een wachtwoord veiliger gemaakt kan worden. Dit doen we regelmatig bij het klantencontact, maar ook via social en Snap!

 

Maar we geven dit zeker mee aan onze collega's om verder te bekijken nog meer te optimaliseren.

 

Bedankt, @sb. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Beantwoorden
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Wachtwoord langer dan 8 karakters?

heel lang geleden (toen de dieren nog spraken Smiley Vrolijk:-) ) was het trouwens wel mogelijk om wachtwoorden te hebben langer dan 8 karakters. Na een interventie van de Telenet Helpdesk (waarbij ze mijn wachtwoord moesten weten en waar ik toen slechtgezind om was, maar dat terzijde), wou ik mijn wachtwoord terug veranderen en was ik verrast (en nog slechter gezind) omdat het toen beperkt bleek te zijn tot 8 karakters.

 

En nu mag het terug langer zijn dan 8 karakters en nu wordt er niemand geinformeerd?  karakters was al heel onveilig, de mensen niet informeren dat het nu beter is, is minstens even onveilig.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wachtwoord langer dan 8 karakters?

@BertXL - In de tijd dat de dieren nog konden spreken 🙂 was bij Telenet een wachtwoord langer dan 8 karakters inderdaad mogelijk, maar er werd enkel rekening gehouden met de eerste 8 karakters én je kreeg daar geen waarschuwing over.

 

Dus of je nu 12345678 of 12345678a of 12345678abc gebruikte, dat werd allemaal aanvaard, maar het "echte" wachtwoord bleef 12345678. Ik weet nog héél goed dat ik dit getest heb, omdat het zo ongeloofwaardig was. Maar het bleek wel degelijk zo te zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld 12345678abc ingesteld en daarna bleek dat ik gewoon kon inloggen met 12345678.

 

Nu blijkt het dus aangepast te zijn, maar ik heb geen flauw idee wanneer, want ik heb er nooit een e-mail over ontvangen. Nu, het kan zijn dat ik geen mail kreeg, omdat ergens heb ingesteld dat ik dat soort e-mails niet wil ontvangen van Telenet. Maar dat is wellicht niet het geval, want ik heb een moeder, zus en oom die me onmiddellijk gecontacteerd zouden hebben over zo'n mail en tot nog toe is dat niet het geval.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Wachtwoord langer dan 8 karakters?

Dat wist ik toen dus niet. Dat was helemaal niet veilig!
Ik heb nu ook nog geen mail gehad...

BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wachtwoord langer dan 8 karakters?

Dat is vrij onveilig ja en vreemd zelfs dat ze het zo doen.

 

Je kan natuurlijk altijd zoiets gaan doen: i@%25Rx!

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wachtwoord langer dan 8 karakters?


@Arthur2 schreef:

Dat is vrij onveilig ja en vreemd zelfs dat ze het zo doen.


Niet doen, deden. 😉 Ik heb geen flauw idee wanneer ze die praktijk hebben laten vallen, maar ik ben er niet kwaad van dat een wachtwoord van 16 karakters nu wél mogelijk is.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden