42398
netweters
|
18790
gesprekken
|
20286
vragen
|
1 van de eigenschappen van 5G is de hoge frequente = lager bereik = meer masten dichter op elkaar. In metrotunnel moeten deze antennes dicht bij elkaar worden gezet wegens de betonnen oondergrondse structuur.
Als dagelijkse gebruiker van de metro in Antwerpen (Sport - Groenplaats), mis ik de aanwezigheid van 3G en/of 4G enorm!
Mischien is de introductie van 5G de perfecte aangelegenheid om 5G te testen in de metro van Antwerpen...
Opgelost! Ga naar oplossing.
Telenet-data-ontvangst is in mijn ervaring erg slecht in de Antwerpse metro, waar ik ook dagelijks gebruik van maak. Gelukkig heb ik een dual sim telefoon met als 2de kaart eentje van Base die ik gebruik voor het werk. In de metro schakel ik voor data over op Base, wat redelijk goed werkt. Vreemd wel dat Base in feite toch ook Telenet is...?
@MrScoville Dat is wel merkwaardig dat die overschakeling niet automatisch gebeurt. Heb je dat recent nog getest?
Dat gebeurt via een keuzemenu in mijn telefoon (samsung galaxy A8 2018). Ik kan voor spraak, tekst en data afzonderlijk de gewenste provider instellen. Bij spraak en tekst heb ik op het moment dat ik een gesprek wil beginnen of een bericht wil aanmaken ook nog de keuze welke provider ik wens te gebruiken. Voor spraak en tekst staat dit standaard op telenet ingesteld. Voor data laat ik het meestal gewoon op Base staan 🙂
@MrScoville Ik heb mijn vraag verkeerd geformuleerd. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat als je één simkaart hebt van Telenet, je gsm automatisch moet schakelen naar een mast die zich identificeert als Telenet of als Base. In het begin was die niet zo en heb ik een paar keer handmatig Base gekozen met mijn enige simkaart van Telenet. Ik dacht dat het nu overal automatisch ging. Een bepaalde tijd geleden heb je de vaststelling gedaan dat je soms een betere verbinding had met Base en som met Telenet. Is dat vandaag nog altijd het geval? Dus haal één simkaart uit uw toestel en laat dat alles doen (data en telefoon) via die ene simkaart. Heb je dit recent nog getest?
Ah ok... kan het zijn dat roaming daarvoor moet aan staan? Want ik heb dit net gechecked en roaming stond uit...
@MrScoville schreef:Telenet-data-ontvangst is in mijn ervaring erg slecht in de Antwerpse metro, waar ik ook dagelijks gebruik van maak. Gelukkig heb ik een dual sim telefoon met als 2de kaart eentje van Base die ik gebruik voor het werk. In de metro schakel ik voor data over op Base, wat redelijk goed werkt. Vreemd wel dat Base in feite toch ook Telenet is...?
Bij mij is deze ook rampzalig 😥 Astrid heeft 4G, maar van Sport - Diamant is er 0 bereik. Meir & Groenplaats hebben een soort van 3G die heel af en toe werkt.
& inderdaad zéér vreemd... Base & Telenet is hetzelfde netwerk @Suzy is hier verklaring voor?
@m-jan20 ik zal het eens navragen bij enkele collega's. Lijkt me inderdaad niet logisch, tenzij er in de metro indoor oplossingen actief zijn die een verschil kunnen maken (daar heb ik geen zicht op).
Ik kom erop terug. 😉
Een update: de back office collega's onderzoeken de melding van @MrScoville specifiek en hebben ook met hem contact opgenomen voor nog wat meer gegevens en details van zijn bevindingen. 😉
@MrScoville schreef:
Telenet-data-ontvangst is in mijn ervaring erg slecht in de Antwerpse metro, waar ik ook dagelijks gebruik van maak. Gelukkig heb ik een dual sim telefoon met als 2de kaart eentje van Base die ik gebruik voor het werk. In de metro schakel ik voor data over op Base, wat redelijk goed werkt. Vreemd wel dat Base in feite toch ook Telenet is...?
Nog even een voorlopig laatste update hierover. De backoffice collega's hebben @MrScoville gevraag om enkele extra testen uit te voeren (waarvoor dank trouwens). Erna is gebleken dat het over een Telenet en Orange (geen BASE) simkaart ging, waarna de manier van analyseren iets is gewijzigd.
Maar het is blijkbaar wel duidelijk na de testen van @MrScoville dat de Orange simkaart 4G connectie geeft in de metro in Antwerpen en de Telenet simkaart niet (of toch niet consequent). Dit wordt uiteraard verder onderzocht.
Indien ik hierover nog een update krijg in de toekomst, deel ik het zeker met jullie.
Ik deel graag de laatste update met jullie. @MrScoville heeft na mijn laatste post nog enkele extra testen gedaan die Telenet ook weer geanalyseerd heeft.
Hieruit is gebleken dat op de plaats van de problemen enkel een 3G (H+) verbinding beschikbaar is in de metro. Het toestel moet hiervoor terugschakelen van 4G naar H+ en dat gaat minder snel. Helaas is er op dit moment geen oplossing, gezien er momenteel geen aanpassing naar 4G op de planning staat voor dit traject. Wat natuurlijk niet betekent dat dit in de toekomst niet kan verbeterd worden.
Bij mijn laatste test heb ik vastgesteld dat vooral in het station Groenplaats en aansluitend het eerste stuk metrokoker richting Linkeroever er geen doorkomen was wat data betreft.
@Suzy schreef:Ik deel graag de laatste update met jullie. @MrScoville heeft na mijn laatste post nog enkele extra testen gedaan die Telenet ook weer geanalyseerd heeft.
Hieruit is gebleken dat op de plaats van de problemen enkel een 3G (H+) verbinding beschikbaar is in de metro. Het toestel moet hiervoor terugschakelen van 4G naar H+ en dat gaat minder snel. Helaas is er op dit moment geen oplossing, gezien er momenteel geen aanpassing naar 4G op de planning staat voor dit traject. Wat natuurlijk niet betekent dat dit in de toekomst niet kan verbeterd worden.
Vrienden met Orange of Proximus hebben inderdaad op het hele traject 4G. Ik, als Telenet klant, heb 4G in Astrid en af en toe 3G in stations. Jammer te horen hier (voorlopig) niets aan gedaan wordt maar wie weet in de toekomst.
Heb ik ook al aangekaart. Volgens Telenet (Twitter) is dat normaal... Leuk als je daar 101 moet bellen... Ik heb te Groenplaats dan ook niets van verbinding. Oneplus 6, Android 10 en Telenet sim. Andere metrostations geven minstens 2g voor telefonie. Ik moet in de metro zeker geen HD Netflix kunnen bekijken, maar totaal geen verbinding...