24753
netweters
|
152359
antwoorden
|
20693
vragen
|
Sinds gisteren klant bij telenet (yugo all in).
Uit nieuwsgierigheid ben ik direct de telemeter in het oog bgeginnen houden. Tot mijn verbazing stel ik een abnormaal hoog dataverbruik vast. Op zo’n 24uur zit ik al over 80GB.
Gisterenavond ben ik direct op zoek gegaan naar grote verbruikers maar omdat ik niets kon vinden heb in ‘s nachts alle stekkers vanuit de modem naar thuisnetwerk uitgetrokken. Ik maan ook geen gebruik van we wifi van telenetmodem. Dus verbruik zou nagenoeg nihil moeten zijn.Toch is er gedurende de nacht zo’n 30GB bijgekomen.
Op deze manier ga ik allicht vlug tegen de limiet van 750GB tijdens de piekuren zitten.
Iemand een idee wat er aan de hand is?
Ik ben overgestapt van orange naar telenet. Dus van kabel naar kabel. Ik had even gedacht dat orange misschien nog data (tv?) naar mij aan het pushen was. Maar andere modem. Ander ip. Die piste lijkt me dus onzin.
Titel aangepast door @NV1 (Mod)| Vorige titel: dataverbruik door dak zonder actieve gebruikers
Opgelost! Ga naar oplossing.
De overstap van Orange naar Telenet lijkt mij niet aangezien ze daar geen aangesloten diensten meer zouden mogen aantreffen. Dus je verbruik gaat echt over de telenet lijn nu je bent over gegaan.
Je hebt een Yugo dus de vraag is hoe kijk je tv is dat via de streaming naar een chromecast of heb je de Yugo app geïnstalleerd op een Apple TV of iets dergelijks?
Als je kijkt via streaming , dus je streamt je beelden naar je tv , dan ga je ook een hoger verbruik hebben aangezien streaming mee telt in je verbruik. Dat kan dan je oorzaak zijn dat je teller in eens aardig opgelopen is. Als je kijkt via een digicorder of tv box of een digibox is je verbruik veel lager.
Heb je ook de smartphones bekeken? Als die geen wifi signaal meer hebben schakelen ze over op data.
Ik kijk via de app apple tv. Ik ben me ervan bewust dat dat gepaard gaat met dataverbruik. Moeilijk te meten hoeveel dit exact is. Doch gisteren in de loop van de dag enkel beetje telewerken (mails, tekstchat, voice calls, GEEN video). En op paar al direct 20GB. Avond wel wat TV enkel gigabytes lijken me dan niet abnormaal. Maar in de loop van de nacht stond alles af en dan komt er alsnog 30GB bij (in principe zou dat enkel wat overhead verkeer tussen modem en telenet mogen zijn). Hier zit dus duidelijk iets niet goed. Deze morgen ook al terug 20GB verbruikt voor basic telewerken zonder video en geen uitwisseling van grote hoeveelheden aan data.
Weet niet , en hoef dat niet te weten natuurlijk , hoe laat jullie gaan slapen maar houd daarbij rekening dat je nieuwe teller , je nieuwe meting vanaf 00 uur begint te lopen. Dat is volgens de telemeter de nieuwe dag en als je dan besluit om drie uur te gaan slapen maar je hebt al die tijd tv gekeken dan verwerkt Telenet dat in je telemeter. Als je dan de volgende dag gaat kijken en je ziet er een aardig verbruik dat erbij gekomen is dan kan dat wel van je tv zijn waar je heen hebt gekeken. Het zijn die kleine dingen waar je wel rekening mee dient te houden. Heb dat ook al gehad en dan ga je later slapen maar je verbruik komt er dan pas bij dat is zichtbaar na een paar uur.
30GB is wel niet niks, om zomaar als sluipverbruik 's nachts bestempeld te worden.
Ik denk misschien aan:
- een slimme camera die continu beelden naar de cloud stuurt
- iphones die hun dagelijkse backup maken
- een buur die je wifi wachtwoord te weten is gekomen 🙂 misschien ver gezocht, maar ik zou dit eens veranderen
PS: Wifree verkeer wordt niet meegeteld bij jouw volume indien anderen jouw wifi signaal gebruiken, gebruik je zelf Wifree op iemand anders zijn modem, dan telt dit wel mee bij jouw verbruik
Bedankt om mee te denken.
Maar neen geen cloud syncs. Mijn persoonlijk netwerk hangt met eigen router achter de modem. Voorbije nacht stroom van eigen router uitgetrokken. Geen enkel toestel in mijn huis kent het wifi paswoord van de telenet-wifi. Dus van daar kan het ook niet komen. Het enigste dat trafiek kon genereren was mijn alarminstallatie (zonder camera’s). Dat zou maar een handvol kilobytes mogen genereren. Op het moment heb ik alarm ook uitgetrokken uit modem (heeft ook connectie via mobiele telefonie).
Acties die ik voorzie zijn wifi van telenet volledig uit te schakelen. Komende nacht alle UTP kabels uittrekken.
Als er dan nog issues zijn dan kan het niet aan mijn eigen toestellen liggen.
Vraag die ik me stel is of het mogelijk is dat ‘anderen’ van buitenaf traffiek naar mij genereren dat dan wel meetelt in mijn verbruik?
Na middernacht geen tv meer gekeken. Niets meer gestreamed. In log van mijn nas zie ik dat die om 1u01 zijn connectie is kwijtgeraakt. Ik heb dus niet om exact middernacht alles uitgezet. Maar op dat uurtje was het onmogelijk dat ik met wat surfen ipad aan 30GB zou zijn gekomen.
Iemand eigenlijk een idee van hoeveel data een stream van de yugo app verbruikt. Aan de beeldkwaliteit te zien lijkt er wel stevige compressie te gebeuren.
Leg gewoon eens je tv uit vannacht (stroom eraf). Heb dit vorig jaar ook gehad en de reden was de tv , hij bleef dezelfde trailer afspelen (Netflix 4K) en nieuwe screensavers verversen. Na een herstart was dit verholpen. Ik kwam aan 160 GB van 17 hr tot 07 hr 🙄🙄🙄
@Bertvd74 schreef:Iemand eigenlijk een idee van hoeveel data een stream van de yugo app verbruikt. Aan de beeldkwaliteit te zien lijkt er wel stevige compressie te gebeuren.
Volgens Telenet:
1u YUGO TV streamen komt overeen met ongeveer 2.178 GB dataverbruik
Verbruikt dat ding data als het lampje niet brand? Was ik me niet van bewust. Ik vermoed echter niet dat dit het probleem was aangezien het toestel tijdens nacht van eergisteren op gisteren geen verbinding had met een netwerk.
Dikke 2GB voor uurtje yugo streamen. Vind ik persoonlijk bitter weinig als je dat vergelijkt met Netflix, Disney, HBO ... maar daar is beeldkwaliteit wel stukken beter.
Inmiddels lijkt het probleem opgelost te zijn. Sinds gisteren 14u tot nu nog maar 13GB verbruikt met een normaal verbruikspatroon.
Ik zie aan mijn kant geen wijzigingen (aantal zaken afgekoppeld en 1 per 1 met lange tussentijden terug aangekoppeld om eventuele ‘schuldigen’ te kunnen identificeren maar er lijken geen schuldigen meer op te dagen).
ik had gisteren ook een gesprek met helpdesk met de vriendelijke boodschap dat men dit soort meldingen dagelijks kreeg en het in 90% van de gevallen bij de klant zelf lag. Werd ook nog eens bekeken door andere technische mensen die zogezegd niets vonden. Opmerkelijk was wel dat uurtje na gesprek het verkeer leek te normaliseren.