24764
netweters
|
152523
antwoorden
|
20715
vragen
|
Als vaste lijn setup hebben we de Telenet CV8560E telefonie uitgang gekoppeld aan de Fritzbox 7590 PSTN input. Alle interne toestellen zijn DECT FRITZ!Fon C5. Alles werkt perfect, uitgezonderd dat we regelmatig ghost oproepen vaststellen (Bel gaat over, geheim nummer); Tot mijn grote verwondering blijken deze ghost oproepen wel erg regelmatig op te treden, namelijk met een interval van 3uur en 33 min. Totaal geen idee wat er gebeurt. Het is wel gekend dat de Fritzbox gevoelig is voor spanningsvariaties op de lijn, maar dit eigenaardig interval is mij echt een mysterie. Iemand een idee? Dit kan toch geen toeval zijn.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het is inderdaad een gekend fenomeen bij de Fritz!Box dat deze zéér gevoelig voor spanningsvariaties op de lijn, die dan ten onrechte als binnenkomende oproepen worden gesignaleerd.
Maar jij het geen echte "lijn", buiten het korte stukje kabel tussen de RJ11 aansluiting van de modem, en de FXO ingang van de Fritz!Box.
De storing die je ziet is dus een storing op de telefonie uitgang van de Telenetmodem, en is volgens mij niet normaal.
Misschien is 3uur en 33min het re-register interval van de (geintegreerde) SIP Client van de modem, waarbij het signaal héél kortstondig een knikje vertoont?
Lang geleden toen Proximus nog RTT genoemd werd, werden er regelmatig lijntesten gedaan. Wie toen een blokker telefoon (toestel dat niet voldeed aan alle specs) had, hoorde ook op bepaalde tijdstippen de bel een ting geven.
Ik weet niet of er vandaag met al die veranderde bekabelingen deze testen nog gedaan worden. Deze testen gebeurden altijd op dezelfde uren. Is dat nu nog op hetzelfde ogenblik van de dag?
Volgens de lijst is het een vaste tussentijd, wat op een andere organisatie lijkt.
Of het is iets totaal anders.
@louishufk schreef:Lang geleden toen Proximus nog RTT genoemd werd, werden er regelmatig lijntesten gedaan. Wie toen een blokker telefoon (toestel dat niet voldeed aan alle specs) had, hoorde ook op bepaalde tijdstippen de bel een ting geven.
Gezien de Topic starter een Telenet modem heeft, waarbij Telefonie via VoIP geleverd wordt, begint zijn telefoon "lijn" aan de Telenet modem, en eindigt in zijn Fritz!Box, dus waarschijnlijk 1.5 meter lang. Op dit stukje binnenbekabeling worden door de provider waarschijnlijk geen testen gedaan ….
De storing wordt dus met zekerheid veroorzaakt door de Telenet modem zelf.
Maar het is inderdaad hetzelfde fenomeen als wat je hierboven beschrijft: een kleine hick-up op de lijn wordt aanzien als een beltoon.
Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn, om parallel op de telefonie uitgang van de Telenet modem een RC kring te zetten, die de eventuele "rimpel" op het gelijkspanningssignaal wat dempt.
Als je eventueel aan een Proximus "NTP2007" zou geraken, zou je dat eens kunnen testen.
Binnenin in zo'n aansluitdoos is een RC-kring die normaal uitgeschakeld is, maar via 2 kleine dipswitches terug ingeschakeld kan worden (zie tekening hieronder).
Ik zou dat als volgt aansluiten:
Op die manier zorg je ervoor dat deze RC kring paralel op jouw "lijn" staat.
De condensator zal (langzaam) opladen en een kleine kortstondige spanninsgval opvangen.
Het proberen waard?
Zowel de omwisseling van de polarisatie (48v-> -48V), als het plaatsen van het RC filter (10 kOhm+470nF), bieden geen oplossing. Exact elke 3uur 33min gaat de telefoon over. Volgende test wordt de lijn bekijken mat een oscilloscoop.
@SuzyKan U die fenomeen eens voorleggen aan een technische collega? Alvast bedankt.
@Snarie lijkt me iets dat individueel met jou bekeken gaat moeten worden. Heb je hier zelf al eens contact met Telenet voor opgenomen? Persoonlijk zou ik dit melden, eventueel een dossier voor laten opstarten of een technicus voor vragen. Werd dit al eens gedaan?
@SuzyIk zal call loggen bij Telenet ivm hiermee.
Toch een update hier voor de Netweters:
Puls te zien op oscilloscoop (fast falling edge 48V->10V, slower rising back to 48V, pulse width 1-2ms). Zie scope plot. Scope geconnecteerd na spanningsdeler 220kOhm/(220+680kOhm)=0,237.
Puls komen exact met interval 3uur, 33minuten, en is voldoende om de Fritzbox te triggeren. (telephone call detection)
Zondag call gelogd via website. Maandag opgebeld geweest door Telenet helpdesk medewerker. Vriendelijke man heeft mij uitgelegd dat dit veroorzaakt wordt door de berichtendienst (voice mail) waar 2 onbeluisterde berichten stonden. Zolang deze er zijn wordt men door een korte beltoon verwittigd iedere 3 uur en een half. Na verwijderen van de berichten geen 'ghost calls' meer...
Hoe stom kan ik zijn.
@Snarie schreef:Puls te zien op oscilloscoop (fast falling edge 48V->10V, slower rising back to 48V, pulse width 1-2ms). Zie scope plot. Scope geconnecteerd na spanningsdeler 220kOhm/(220+680kOhm)=0,237.
Puls komen exact met interval 3uur, 33minuten, en is voldoende om de Fritzbox te triggeren. (telephone call detection)
Jouw scope plot illustreert en bevestigt exact wat ik in een vorige post schreef, namelijk:
@Snarie schreef:Vriendelijke man heeft mij uitgelegd dat dit veroorzaakt wordt door de berichtendienst (voice mail) waar 2 onbeluisterde berichten stonden. Zolang deze er zijn wordt men door een korte beltoon verwittigd iedere 3 uur en een half. Na verwijderen van de berichten geen 'ghost calls' meer...
Hoe stom kan ik zijn.
Bedankt om deze goede feedback met ons te delen.
Stom kan je dat niet noemen, dat ik daar ook niet aan gedacht heb 🤔.
Deze feature heet "MWI" (message waiting indicator) en is dus een "dienst" van Telenet die op jouw lijn staat.
Goed dat je nu de oorzaak hebt gevonden, maar daarmee heb je nog geen oplossing. Mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn:
Hou ons op de hoogte ...
Optie 1, voicemail beluisteren, lijkt mij persoonlijk de beste. De berichtendienst is wel nuttig. Nu ik weet wat de betekenis is van het signaal is, zie ik het niet meer als een storing, maar als een feature.
De voice mail kan inderdaad gedeactiveerd worden (Uw optie 2)
Optie 3 zou ik toch vermijden. Een RC filter heeft niet alleen invloed tijdens de "rust" toestand op de lijn (48V), maar ook tijdens een gesprek. De karakteristiek van de lijn moet in beide toestanden aan de norm voldoen, anders worden gesprekken vervormd of onverstaanbaar.