Beantwoorden
xBigGx
Experienced Weetjesweter
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Geen connectie op Telenet SIM via TP-Link 4G Router

Hoi,

Ik heb een telenet sim card in een TP-Link MR6400 router gestoken en online gekregen. (so far so good)

Ik heb een betalend account op https://account.dyn.com en laat de router daar zijn ip adres updaten.

Dit lukt allemaal .... het ip adres in de router matched het ip adres op de dyndns site.

Echter,

Wanneer ik de router langs de WAN kant probeer te benaderen om in te loggen loopt het dood, ik kan hem zelfs niet pingen.

Ik heb wel degelijk externe configuratie enabled op poort 443 en wan pingen toe gelaten.

Mijn vraag, blokkeerd telenet die handel op zen sim cards of zo ? 

Alvast bedankt,

groeten,

Gunther.

Titel gewijzigd door Filip (mod) | Vorige titel: Telenet SIM in TP-Link 4G router (TL-MR6400) 

33 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Het IP adres dat je terugkrijgt via dyndns is heel waarschijnlijk het WAN IPv4 adres van de TP Link router.

Dat is een CGNAT adres (uit het 100.64.0.0/10 blok), en niet het publiek IPv4 adres waarmee je op het internet komt.

Zelfs indien dyndns jouw publiek IPv4 adres zou kennen, kan je de router toch niet benaderen via dat adres, gezien deze achter een NAT zit (meerdere SIM kaarten van Telenet delen één publiek IPv4 adres).

Klopt het dat jouw IP adres een 100.x.x.x adres is (tussen 100.64.0.0 en 100.127.255.255)?

Oplossing: via de Telenet Helpdesk vragen om op jouw SIM kaart een publiek IPv4 adres kan krijgen (CGNAT uitzetten). Geen idee of ze dat (willen) doen op aanvraag?

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

standaard blokkeren alle providers dat dacht ik, tenzij misschien de verbindingen zoals tadaam of flybox? zelfs die kunnen het ook niet denk ik als je geen technieker bent dewelke er werkt ofzo gok ik maar ben niet zeker . technish kan het maar praktisch is het niet simpel zovele externe ipv4 adressen te hebben als provider waarschijnlijk

cgnat is ook veiliger bij gebruik van ongepatchte beveiliging van oudere apparaten misschien

als alternatief; 

je kan aan de lan zijde van uw tplink ook een (mini)computer hangen aan de zijde van deze zijn lokaal netwerk dus ,

dewelke je de cloudflare cloudflared client laat draaien,

en dan na wat configureren ( nogal wat ) op dash.cloudflare.com kan je dan deze minicomputer en andere apparaten ( camera's en dergelijke of waarvoor het ook moet dienen)  alsnog langs de gsm zijn verbinding van extern naar binnen bij de tplink toe bereiken,

zonder dat de tplink via gsm zelf een eigen uniek vrij extern ip adres heeft,

dit kan omdat cloudflared een utiiaande tunnel maakt vanop de gsm naar hun netwerk, en je spreekt dan hen aan van extern niet langs de gsm zijn cgnat ip, maar via de cloudflare server, en dan gaat het wel, zij forwarden het vanbij hun servers naar de app op uw gsm, cgnat of niet, werkt voor webserver, rdp en meer toepassingen

dit wel maar met gedeeltelijke toegang ( geen udp) , ook  via een www url zoals dyndns kan, als ej een domeinnaam invoert

of zonder met rechtsreekse volledige toegang, via een gsm toestel met de cloudflare zero trust connector app;

dit alles gratis voor kleine gebruikers .

er zijn misschien nog alternatieven maar ik gebruik dit en ben er content van. 

als je een 5g gsm ipv de tplink ertussen hebt kan op deze manier bij goed gsm signaal je webserver soms makkelijk uploaden aan 100mbps,

ook al is het niet altijd zo vlot hij is dan wel stabiel bereikbaar over een simkaartverbinding in plaats van ' dat is onmogelijk of niet echt goedkoop sorry'

xBigGx
Experienced Weetjesweter

Omdat het IPv4 adres in de router matched met het dyndns adres ging ik er van uit dat het WEL het publiek adres is waar ik mee op het internet kom.

Dit om de eenvoudige reden dat ik thuis, met een telenet modem, de situatie heb dat ze NIET matchen. Maar dit gaat opgelost worden door men modem te vervangen door een CV8560E. 

Ik heb in de logs enkele IP adressen opgezocht die ik toegekend heb gekregen, elke reboot krijg ik een ander ....

188.188.6.206
213.119.177.170
188.189.55.135

Alvast bedankt voor je antwoord!

0 Likes
xBigGx
Experienced Weetjesweter

Poeh, dat is een héle boterham. Ik ga het eens bekijken. 

Misschien de uitdaging aan gaan en ginder een raspberry pi zetten of zo. Maar ik ben momenteel al eentje aan het op zetten voor Home Assistant, en daar heb ik voorlopig al men handen mee vol 😉

Alvast bedankt voor je antwoord!

0 Likes
thomasdb

homeassistant zet dat op een minipc eventueel in een virtual machine het zal beter draaien dan op een raspberry, en dan laat je die minipc gewoon de cloudflared client draaien en klaar. andere piste  misschien heeft homeassistant zelf ook ondersteuning voor cloudflare ik dacht van wel - https://github.com/brenner-tobias/addon-cloudflared

ivm uw vorige post,

de getoonde  ip adressen lijken me inderdaad externe adressen, misschien blokkeren ze op de sim onder poort 1024,   probeer eens een hogere poort in te stellen in de tplink. maar waarom wil je de tplink extern configureren ik denk dat het niet aan te raden is deze zijn configuratiepagina naar het publieke internet open te stellen.

verder is het altijd ok de ip adressen niet volledig te tonen, bv doen 123.123.123.xxx dat zegt al genoeg maar is niet specifiek genoeg om uit te vissen welk u opdat moment juist in bezit hebt

Telebid
Experienced Meerweter
WOW, overzichtelijk! Laat de zon in je hart! Al 25 duimen! Goed bezig!

Beste, het kan inderdaad dat Telenet dit blokkeert om de veiligheid te blijven garanderen.
Mag ik vragen welk IP-adres je wil pingen? Dit moet een extern IP-adres zijn wat wil zeggen dat
deze publiek toegankelijk moeten zijn. Je moet nu niet het volledig IP-adres doorgeven hoor maar 
indien je router een privaat IP-adres krijgt toegewezen kan je niet pingen naar je router.
Dit komt omdat interne of anders gezegd privaat IP-adressen niet kunnen gerouteerd worden op het internet.
Groeten
Jean-Pierre

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@xBigGx  schreef:

Ik heb in de logs enkele IP adressen opgezocht die ik toegekend heb gekregen, elke reboot krijg ik een ander ....

188.188.6.206
213.119.177.170
188.189.55.135

Dat zijn inderdaad Telenet publieke IPv4 adressen.

Check nog eens jouw 4G IPv4 adres in de TP Link (ik dacht onder Advanced > Status > Internet > IPv4).

Als de dyndns adressen echt matchen met wat je ziet in de WAN poort van de TP-Link, dan heb je (uitzonderlijk) géén CGNAT.

@xBigGx  schreef:

Ik heb wel degelijk externe configuratie enabled op poort 443 en wan pingen toe gelaten.

Mijn vraag, blokkeerd telenet die handel op zen sim cards of zo ? 

Poort 443 zou ik in ieder geval nooit gebruiken.

Kan je geen andere poort kiezen voor remote management? Kijk nog eens goed jouw (firewall) instellingen na op de TP-Link ...

0 Likes
xBigGx
Experienced Weetjesweter

HA draait héééél soepel op de PI. Voorlopig ben ik daar héél tevreden over.

Ik heb de poort ook al eens op 8080 gezet, zonder succes. Ik wil de router tijdelijk open stellen om het één en ander te realizeren zonder constant tussen de 2 locaties te moeten pendelen.

Zoals ik al gezegd heb krijg ik élke reboot een ander IP adres. De Ip adressen die ik vermelde waren reeds verlopen.

0 Likes
xBigGx
Experienced Weetjesweter

Ik heb er enkele vermeld in een vorige post.

0 Likes
xBigGx
Experienced Weetjesweter

De IP  adressen matchen écht 😉

Ik kan inderdaad de poort vrij kiezen. Ik heb ook al poort 8080 geprobeerd, zonder succes.

Er zijn meerdere locaties waar ik dit succesvol doe... de onderste is de telenet sim (die tegen pruttelt), de bovenste een proximus modem, de middelste een telenet modem ...

xBigGx_0-1720692892995.png

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter

Het is dus goed mogelijk dat de Telenet data sims geen inkomende verbindingen toelaten  🤔...

Ik heb een gelijkaardige opstelling:

• een Telenet DATA SIM op een remote locatie. Deze zit in een Fritz!Box 6850 LTE.
  • de remote Fritz!Box zit achter een CGNAT (IP adres 100.87.65.xxx), en is dus van buitenaf niet bereikbaar.
  • deze Fritz!Box maakt een (uitgaande) VPN verbinding met mijn router thuis (Fritz!Box 5590 Fiber), en krijgt dus - naast zijn CGNAT adres - ook een lokaal IP adres van mijn router thuis (alsof deze zou aangesloten zijn op mijn lokaal netwerk).
  • ik kan dus de web interface van de remote Fritz!Box openen vanaf thuis uit (of vanop mijn GSM die ook een Wiregard VPN maakt met thuis).

Deze opstelling loopt heel stabiel.

Misschien eens nakijken of jouw 4G router een VPN (client) mogelijkheid heeft, en jouw router thuis een VPN (server) mogelijkheid. Dan is jouw probleem eenvoudig opgelost ...

thomasdb

dit klinkt inderdaad bijna 'tzelfde als homeassistant voorzien van een plugin voor vpn met cloudflare , maar dan zonder cloudflare. heb je wel twee (prijzige)  routers dewelke het ondersteunen nodig, ipv dat het enkel met software kan

als de homeassistant voorzien is van de cloudflared plugin kan je ook de TP link router configureren langsdaar veronderstel ik, plus het hele netwerk daar bereiken, net zoals met routers kan, dan is de pi het toegangspunt voor het lokale netwerk,  niet een extra router,  en kan je de tplink blijven gebruiken. je kan dus zo normaal het hele lokale 192. netwerk dan bereiken vanop afstand niet enkel en alleen de tp-link zijn configuratiepagina

flips optie van  2 recente fritzboxen lost het dus mogelijk ook op , iets duurder dan wel maar (misschien ) iets makkelijker geconfigureerd danwel

let wel deze laat enkel vpn toe en geen link aan domeinnaam of dergelijke voor de sim verbinding individueel

is de link tussen thuis en sim down, zal het niet meer lukken dus ook van elders, met de fritzvpn-manier

optie dus ook zou eventueel kunnen zijn een fritzbox met 4g nemen , en thuis eentje achter een (telenet) modem dewelke mac bridging kan, omdat de thuisbox een native extern ip moet hebben dacht ik anders zal de vpn verbinding met de simkaartrouter niet werken, want ben niet zeker ofdat dit per thuisfritz door een nat portforwarding lukt misschien kan het ook maar ik dacht vanniet

@flip1953  of je enkel de fritz kan bereiken om te configureren of ook andere apparaten daar weet ik niet, moet je dan NAT instellen op die frits en de achterliggende sim apparaten bereiken ' ip fritz bij simkaart: poort naar apparaten in dat netwerk' ?

xBigGx
Experienced Weetjesweter

@flip1953  schreef:
  • deze Fritz!Box maakt een (uitgaande) VPN verbinding met mijn router thuis (Fritz!Box 5590 Fiber), en krijgt dus - naast zijn CGNAT adres - ook een lokaal IP adres van mijn router thuis (alsof deze zou aangesloten zijn op mijn lokaal netwerk).

Dit is dus exact waar ik naartoe wil 😉 Maar dat wil ik van thuis uit in mijn luie zetel uitproberen 😁

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Zet een VPN op een toestel dat verbonden is met je router, dan kan je van om het even waar daarmee verbinden en ben je gebruikt het lokale ipv4 adres.  Enkel voor de VPN moet je een poort openzetten. 

0 Likes