Beantwoorden
RonnyVa
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
De vlam zit erin. On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

Geachte,

ik krijg bijna dagelijks oproepen van  telefoonnummers beginnend met 03375 en eindigend vier andere 

cijfers. Ik heb dit meegedeeld aan de communicatieombudsdienst, Maar die kunnen me enkel zeggen 

dat de telefoon vanuit Frankrijk komt na raadpleging van telenet met de datum en het uur van dat 

telefoontje. Ik kreeg volgend  antwoord:

              Het staat u vrij om met het resultaat van ons onderzoek verdere stappen te ondernemen bij de bevoegde gerechtelijke

              instanties. U kan klacht indienen bij de Politie  of de Procureur des Konings. U kan zich burgerlijke partij stellen voor

              de Onderzoeksrechter van uw gerechtelijk arrondissement of  u kan rechtstreeks dagvaarden voor de correctionele

              rechtbank.

Wat zit er eigenlijk achter die nummers? Kan ik ze zelf opbellen?

Of hebben ze op de een of andere manier kwade bedoelingen?

Zou U mij méér uitleg kunnen geven vooraleer ik verdere stappen zet?

Zit daar een robotsysteem achter? Wordt er iemand betaald voor ieder

nummer, dat hij of zij zogezegd opbelt?

Buiten de regelmatige telefoontjes, die ik krijg voor allerhande commerciele

diensten (electriciteit, communicatiediensten... is dat wel een nummer dat 

direkt aflegt als ik de hoorn opneem.

Met vriendelijke groeten

Ronny Vandenbussche

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Herhaalde telefoonoproepen

0 Likes
13 reacties
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

@RonnyVa 

Bij niet te vertrouwen telefoontjes, deze blokkeren in je telefoon. Soms krijg je ook nog optie om deze aan te geven aan een dienst via je gsm (extra vinkje dat je kan aanklikken)

Veel nummers kun je dikwijls googlen en zien vanwaar/waarvoor ze bellen of ook als veel mensen deze als malafide hebben opgegeven

Wens je geen allerlei commerciële telefoons,

Ga naar www.dncm.be (DoNotCallMe) (voormalige robinson lijst} en daar krijg je een nr die je met je telefoon moet bellen.(gratis) een computerstem zal je opties geven, en hieruit kies je om je nr op de dncm lijst te zetten. (Dit dien je met elke telefoon apart te doen waar je geen reclame op wil)

Eens op deze lijst mogen bedrijven nrs op de dncm lijst niet meer bellen. Als ze dit toch doen kunnen ze bestraft en beboet worden. Is officieel vastgelegd deze wet

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

@RonnyVa 

Het beste is dit soort nummers niet te vertrouwen want het kan je veel geld kosten. Je geeft al aan ze leggen neer als je de hoorn aanneemt maar als er iets of iemand is die wat wil dan zeggen ze wel iets toch ? 

Niet vertrouwen en als jij zeker bent dat dit nummer niet tot je contacten behoort dan blokkeren in je gsm toestel zoals @DeLLiAnO ook al aangeeft. Je kan dergelijke nummer ook doorgeven aan Telenet als je deze niet vertrouwd en dan kunnen ze het verder ook opnemen achterliggend. Geheel blokkeren doen ze niet maar dan zijn ze wel op de hoogte van eventuele kwaadwillige oproepen. 

Dit soort oproepen kunnen je geld kosten , en dan bedoel ik je betaald per minuut een som geld wat ze optrekken maar er zijn er ook bij die heel geloofwaardig verhalen vertellen waarna je bank rekening geleegd wordt omdat je per ongeluk jou gegevens door geeft. En ze kunnen tegenwoordig heel ver gaan hoor om aan je gegevens te raken en dan kan je het je geld kosten. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

Om de gewone commerciële oproepen te vermijden kunt u zich laten registreren op de "bel mij niet" lijst.

Dat ander nummer daar zal je niet veel kunnen aan doen. Dat zij spammers. Om de zoveel tijd krijg ik een ganse week zo rond 13u30 ook een oproep van dergelijk nummer. Bij het opnemen gebeurt er niets. Dan is het weer een paar weken stil en dan is het er terug. Ik denk dat dit een lijst is die circuleert bij spammers. Wat de bedoeling is weet ik niet.

Als het +33 is gevolgd door 7 is dat waarschijnlijk een mobiel nummer.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

Het nummer dat je geeft is een nummer uit Antwerpen.

Een frans nummer begint met 0033


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

Als ik het goed voorheb is die "bel mij niet" lijst enkel bindend voor België. Oproepen vanuit het buitenland hou je daar niet mee tegen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

Je bedoelt+33

@igvfer 

Zoals ik al zei de: dncm lijst, dat is de bel mij niet lijst. Voormalig robinson lijst.

@patrick37 

Kan je idd veel geld kosten. Met het in je gsm te blokkeren is het ook gedaan voor dat nr. Maar sinds ze aan nr spoofing doen, waardoor ze met vreemd nr toch op jouw scherm verschijnen met nr en naam van bekende instanties word het moeilijk

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

de + staat gewoon symbool voor 00 vergeet ook niet dat een gewone telefoon geen toets heeft met een + teken.

Een GSM gaat dat + teken vervangen door 00 als hij dat nummer gaat kiezen.

03375 en nog 4 cijfers is de juiste lengte voor een nummer in antwerpen, een frans nummer is langer en begint ook met 0033


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

Idd een frans nr is langer enz, maar als die onbekend is komt op jouw scherm van gsm toch +33 12345678 wat dan zelfste is als

0033 012345678

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

@DeLLiAnO 

Dat klopt ze doen er echt alles aan om geloofwaardig over te komen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

Als het een oproeper is met slechte (vanuit uw standpunt) bedoelingen, dan is het nummer dat je ziet niet het nummer van de oproeper. Alles is bedrog. Sinds een tijdje stel ik vast de de oproepers die me in het Engels vertellen dat ik een Microsoft probleem heb, niet meer rechtstreeks bellen, maar een geautomatiseerd systeem gebruiken (het zijn immers professionals). Hun automatisch systeem belt, je neemt op, een stilte volgt en na een tijdje hoor je een klik onmiddellijk gevolgd door het vertellen van het Microsoft verhaal. Laten razen en als ze vaststellen dat hun vis niet bijt, leggen ze af.

Het is vervelend, maar er valt weinig tegen te doen. Aanvaard dit als een neveneffect van onze moderne maatschappij. De beste reactie is hun spel een beetje meespelen door te antwoorden, u heel onwetend laten overkomen en zo hun tijd te verprutsen. Dan kan je het genoegen hebben dat ze hierdoor één oproepje minder hebben kunnen doen en dat daar een waterkansje in zit van één oplichting minder. De vervloeking die je krijgt als ze doorhebben dat je met hun voeten aan het spelen bent, moet je er wel bijnemen.

RonnyVa
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
De vlam zit erin. On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

Beste vrienden,

bedankt voor jullie antwoorden in verband met dubieuze telefoonoproepen.

Ondertussen heb ik ook een persoon van de ombudsdienst aan de lijn gehad

Ik zou ook zijn info met jullie willen delen.

Als je kijkt naar de oproepen die binnenkwamen tijdens uw afwezigheid, duw niey direkt 

op de antwoordknop. Check eerst het nummer op 1207 en op Wie heeft me gebeld.

Probeer niet het nummer op te bellen, want soms is het een betalend nummer.

(prijs afhankelijk van de tijdsduur van het bellen)

Kijk ook naar het aantal cijfers van het nummer: voor Belgie is dat 9 nummers

(2 of 3 voor de zone: 02, 03, 015, 051, 056,... en dan 6 of 7 nummers) 

Ze kunnen bijvoorbeeld wel bellen vanaf 056 maar dan bijvoorbeeld met nog 7 nummers

daarachter) Voor een GSM nummer kunt U ook zoeken op Wie heeft me gebeld.

Als U twijfelt, antwoordt niet of bel nooit terug (misschien betalend nummer)

Als Uw telefooonnummer op de Belgische lijst staat om mee te delen dat U geen 

commerciele gesprekken wilt ontvangen, wordt dit omzeild door op te bellen via een 

buitenlands nummer of men veegt er gewoon zijn voeten aan.

Als ze opbellen voor problemen aan je computer, of voor een prijs te ontvangen, of

voor problemen met Uw bankrekening, GEEF GEEN INFORMATIE, HOE AANTREKKELIJK

OF GELOOFWAARDIG ZE OOK MOGEN KLINKEN.

Ga daarna zelf eens kijken naar Uw burgerprofiel of Helena of Uw e-box met uw identiteitskaart 

en Uw Eid-bakje.

Of bel eens naar  Uw bank om te weten te komen of er iets mis gaat.

U doet hetzelfde met binnenkomende e-mail.

Sommige e-mail komt met een verzendknop: KLIK DAAR NIET OP, MAAR GA ER GEWOON OVER MET 

UW CURSOR (muis). Dan zie je onderaan de link waar je wel terechtkomt als je zou klikken.

Laats had ik zo'n knop en ik zag een link met COOLRUYT in plaas van COLRUYT. Als het een site is dat

U denkt te kennen log dan toch aan met het adres dat U kent en met Uw paswoord.

Sexueel getinte berichten, waar men U om geld vraagt of dat ze anders bepaalde gegevens van U zal

doorsturen aan gans Uw adressenlijst zijn NEP.

Ik hoop dat ik U hiermee van dienst ben geweest.   Eerlijk gezegd, zou ik het normaal vinden dat telenet

of proximus of welke telecomfirma ook zijn klanten daarover uitvoerig zou inlichten.

met vriendelijke groeten

Ronny

 

 

Tags (1)
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

Dat is eigenlijk informatie die ieder weldenkend mens uit eigen beweging al zou moeten kennen. Maar mensen zijn o zo gemakzuchtig geworden om dingen eens te checken. En als het te mooi is dan is het nooit juist. En als instanties mij zouden bellen dan moeten ze maar langskomen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Herhaalde ongewenste telefoonoproepen vanuit Frankrijk

@RonnyVa 

Bedankt voor de uitgebreide info.

Officiële diensten laten geregeld weten, dat ze nooit persoonlijke gegevens vragen via email, of bankkaart gegevens en dergelijke.

MAAR dit mag wel idd meermaals herhaald worden met een automatisch mailtje naar alle klanten met x aantal tijd tussen. Ook mag het iets meer op tv komen.

/Offtopic

Echter is er zoveel verschillende soorten in fraude en trukken dit het nogal heel veel en groot is om uit te leggen. Voor vele die met internet/computer zijn groot gebracht is het voor hen standaard de trukken te doorzien, maar veel te veel volk is te weinig onderlegt hierin. Het moeilijke eraan is, dat bij deze mensen, hoe simpel je ook iets technisch uitlegt, ze direct zeggen "is chinees voor me", "is te technisch" en daar loopt het al fout.

Mails met oliesjeik gestorven heb geld nodig voor erfenis te betalen u krijgt 100..de miljoenen, valse mails dat vragen om paswoord aan te passen, websites die identiek gecopieerd zijn (met bijna identiek zelfste webadres (maar word gedraaid vanop 1 zen pc)om je bank gegevens in te vullen of om zogezegd pincode aan te passen, zogezegde windows helpers die bellen want ze zien storingen,

En niet vergeten het vergif van social media, berichtjes hey moet je kijken wat ik hier over je zag, en je moet daarna inloggen (10tallen soorten van deze truks) klik er niet op

Ook alle diensten die er maar bestaan hebben nu valse emails, bpost,dhl,gls,banken,streamingdiensten enz.. en vroeg of laat krijgen ze email, bij een dienst ze effectief zijn en valt er twijfel, want (zogezegd) hoe kan een hacker /spammer/... Weten bij welke dienst je bent? (Terwijl ze weken ervoor alle andere diensten hebben geprobeerd) Mensen verkleed als politieagent en u geld afsnoepen, nu recent mannen zogezegd van fiberklaar surveyors...

Mensen die geen kennis hebben, naïef zijn, onwetend.. zouden cursus moeten volgen voor hun eigen goed (geeft nog geen 100% garantie)

Bij twijfel, bel de officiële dienst TIJDENS kantooruren, bij twijfel aan deur legitimatie vragen en naar de officiële firma bellen, niet de nr die een valse persoon u kan geven, ga naar de website van je account door dit zelf in te tikken en kijk of er echt iets is aan je account,(als dit zo is via hun helpdesk nr of mail oplossen)..

Ook moeten mensen gaan opletten op afzender email, bij sommige email programmas of apps zie je naam, bv "colruyt" mensen den dan dat dit van colruyt is maar zouden dan op afzender moeten klikken, hier zie je het meestal fout gaan wat echte email adres is dat ze gebruiken.

Maar wat ook fout loopt laatste tijd is dat je bv email krijgt van zalando maar dan bv verstuurd van bpost server (en nog veel meer varianten)

En tegen dat het grootste deel van mensen dit door heeft... Komen er 1000 nieuwe andere varianten en truks... Zodus voor gros van de mensen is dit niet zo simpel op te lossen.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes