24748
netweters
|
152259
antwoorden
|
20683
vragen
|
Ik heb een Telenet Mobile 5GB abo en onlangs belde ik (over wifi) naar een Nederlands (+31) nummer. Onmiddellijk daarna kreeg ik de bekende SMS:
Telenet-info: je gebruikte bovenop je abonnement of gebruikte speciale diensten (mms, diensten van derden zoals De Lijn, 0900-nummers, sms-parkeren).
Vanuit België naar Nederland bellen valt vziw onder het abonnement. "Gratis", omdat het binnen de EU is. Maar dit is dus naar een buitenlands nummer dat zich in België bevond. Is dat de reden waarom het extra aangerekend werd? Ik heb gezocht, maar vind hierover geen tarieven...
Opgelost! Ga naar oplossing.
@sb schreef:Vanuit België naar Nederland bellen valt vziw onder het abonnement.
Dat klopt echter niet, en staat ook uitgelegd op deze pagina (klik op het info icoontje naast onbeperkt bellen en SMS'en voor de volledige tekst).
Bel je vanuit België naar een niet-Belgisch nummer (geen +32)?
Dan gelden de internationale tarieven. Je inbegrepen minuten en sms'en kan je niet gebruiken.Bel je vaak naar vrienden of familie het buitenland? Dan is de optie Internationaal bellen echt iets voor jou
Inbegrepen: Bellen naar een Belgisch nummer terwijl je zelf in België of de EU bent. Bellen naar een EU nummer terwijl je zelf in een EU land (behalve België) bent.
Dat is helaas een gat in de wetgeving rond gratis roaming binnen de EU. Bij roaming is het gratis, maar daarom van thuis uit nog niet.
Klopt wat @WG94 hier schrijft, wanneer je zelf in BE bent en je belt een buitenlands nummer (EU of niet, maakt niet uit) dan ga je altijd extra betalen, buiten uw inbegrepen krediet. Zelfs als die correspondent toevallig in BE is. Je bent verondersteld om niet te weten waar die is omdat het een mobiel nummer is. Om dezelfde reden moet je niet extra betalen wanneer je naar een BE nummer belt dat in het buitenland zit. Je bent niet verondersteld om dat te weten en dus betaal je niet extra. De ontvanger daarentegen wel, die weet namelijk wel dat hij/zij/het/die in het buitenland zit.
De enige situatie dat je binnen uw bundel naar buitenlandse nummers belt is wanneer je zelf in de deelnemende EU zone bent (in dat geval zullen mensen met een BE abo ook zonder extra kosten naar u kunnen bellen) en naar een deelnemend EU nummer belt. En dan nog moet je goed opletten dat je niet in de buurt van een niet deelnemend EU land (Zwitserland bvb) (of een aangrenzend buitenland zoals Turkije wanneer je in Griekenland bent), want zonder het te beseffen kan je met een zendmast van dat land verbonden zijn en alsnog een stevige rekening gepresenteerd krijgen.
Dat is helaas een gat in de wetgeving rond gratis roaming binnen de EU. Bij roaming is het gratis, maar daarom van thuis uit nog niet.
Dat is helaas ook niet waar: het is niet gratis, het is inbegrepen in uw bundel. Dat is niet hetzelfde ... Voor velen een detail wellicht, maar je zou zo maar eens kunnen verschieten ... Ik zou ze de kost niet willen geven, die geen onbeperkte bundel hebben en dikwijls moeten bijpassen op het einde van de maand ...
TarievenONE / ONEup / Prijs Volgens Verbruik
Bellen van België naar Nederland | |
Bellen* | € 0,22 / min. |
SMS'en | € 0,07 / sms |
MMS'en | € 0,40 /MMS |
* Je betaalt geen connectiekost, de eerste belminuut betaal je volledig (ook al bel je geen volledige minuut), daarna betaal je per seconde.
https://www2.telenet.be/nl/tarieven/mobile/
Niet goedkoop