Beantwoorden
Voordeke
Freshman Meerweter
Berichten: 64
Warming up? De vlam zit erin. Say what?! On a roll...

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon

Proximus-nummers komen nu binnen in hun internationale vorm: 0032_zone_nummer.

Hierdoor moeten deze nummers, als ze als voorkeurnummers in je telefoon zitten, opnieuw geprogrammeerd worden als je naast dit internationale nummer ook de naam van de beller wil behouden.

Voorbeeld om het duidelijk te maken:

Jan Bel, Proximus-klant, heeft het nr 050/00.00.00 (fictief nummer). Als hij mij opbelt kreeg ik in het telefoondisplay zijn naam en zijn telefoonnr. Thans krijg ik enkel zijn telefoonnr in de internationale vorm zonder naam. Dus moet ik zijn nummer herprogrammeren in het telefoongeheugen met zijn naam en nummer 0032 50 00 00 00. 

Telefoonnummers van Telenetklanten blijven in hun Belgische vorm in het display verschijnen inclusief hun naam.

Hoe komt dat? 

 

Tags (1)
0 Likes
9 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon

Als een telefoontoestel correct werkt, is het best de nummers in internationale notitie in te geven. Dus niet 00 32 xxx, maar +32 xxx. Het toestel moet dan zowel +32 50 xxx, als 0032 50 xxx als 050 xxx herkennen als identiek.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon

Over welk telefoontoestel heb je het? GSM? Vaste lijn?

 

In de meeste gevallen kan je een toestel instellen op België, en zou het toestel dan automatisch moeten herkennen dat een 0032xxx nummer een lokaal nummer is, en de naam van het telefoonboek weergeven ...

 

In dit geval dus onnodig om gans je telefoonboek te herwerken ..

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon

Ik heb sedert enige jaren de gewoonte aangenomen om steeds al mijn contacten op te slaan in de +32 vorm om zulke problemen te vermijden. En bijkomend om nooit problemen te hebben als ik eens in het buitenland ben en een BE contact wil opbellen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon


@StefaanH  schreef:

Ik heb sedert enige jaren de gewoonte aangenomen om steeds al mijn contacten op te slaan in de +32 vorm om zulke problemen te vermijden. 

Dat was inderdaad nuttig (of zelfs nodig) met de "oude" GSM toestellen à la Nokia, die nog niet "smart" waren...

 

Huidige Smartphones weten jouw eigen landcode (gebaseerd op jouw telefoonnummer, of door jou ingesteld) en zullen deze landcode automatisch toevoegen als je een BE lokaal nummer belt terwijl je in het buitenland bent [optie: ondersteund bellen"].

 

Maar de topic gaat eigenlijk over een vaste lijn.

Vraag is: hoe kan je het probleem van de topic starter vermijden?

Afhankelijk van de "herkomst" (provider) van de beller, wordt het nummer door Telenet blijkbaar in verschillende formaten gepresenteerd (als 0032 xxx of als 0 xxx).

Eigenlijk zou Telenet dit moeten omzetten, en uniform presenteren als inkomende CLIP??

 

Meeste vaste telefoontoestellen zijn niet zo "smart" 😉.

 


@StefaanH  schreef:

En bijkomend om nooit problemen te hebben als ik eens in het buitenland ben en een BE contact wil opbellen.


Dit probleem stelt zich natuurlijk niet met de vaste telefoon.

Kan je met een Telenet vaste lijn een 0032 nummer bellen (in internationaal formaat)?

Voordeke
Freshman Meerweter
Berichten: 64
Warming up? De vlam zit erin. Say what?! On a roll...

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon

Je hebt het probleem technisch perfect omschreven, nu nog een antwoord van TN of anderen. Bedankt.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon


@Ex-Netweter  schreef:...

 

Kan je met een Telenet vaste lijn een 0032 nummer bellen (in internationaal formaat)?


Ja, dat kan en dat werkt. Ik heb het juist getest. 

 

Ik vermoed eerder dat het een probleem is van het toestel. Ook in vaste telefonie is er evolutie. Daar waar smartphones meestal gewisseld worden na enkele jaren en hierdoor er weinig hinder ondervonden wordt van evolutie is dat met vaste telefoon helemaal anders. Een vast toestel van tien of twintig jaar oud is geen uitzondering. Software updates voor deze toestellen is zo goed als onbestaand.

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon

Ja, alles goed en wel.

Maar de grondvraag is: waarom stuurt Telenet - op de vaste lijn - een CLIP door in internationaal formaat, als het telefoongesprek afkomstig is van een Belgisch nummer? 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon

Het is niet aan de ontvanger (in dit concreet geval Telenet) om de clip te manipuleren. Stel eerder de vraag aan Proximus waarom ze dat in dat formaat doorsturen. Is dat alijd zo? Is dat enkel bij Proximus klanten die bijvoorbeeld over ip bellen. Er zijn nog zoveel onbeantwoorde vragen in dit verhaal.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nummerherkenning Proximus-nummers op vaste telefoon


@janne_man  schreef:

Het is niet aan de ontvanger (in dit concreet geval Telenet) om de clip te manipuleren.


Waarom niet?

 

Als je op de vaste lijn een oproep ontvangt van een Belgisch GSM nummer (ook als deze vanuit het buitenland belt), dan "stript" Telenet wel degelijk de 0032 of +32 van het nummer, en presenteert dit als een BE nummer in nationaal formaat, of niet?

 


@janne_man  schreef:

Stel eerder de vraag aan Proximus waarom ze dat in dat formaat doorsturen. Is dat alijd zo? Is dat enkel bij Proximus klanten die bijvoorbeeld over ip bellen. Er zijn nog zoveel onbeantwoorde vragen in dit verhaal.


Inderdaad ...

Ik denk eerder dat dit niet met Proximus te maken heeft, maar dat de oproeper in het geval van de topic starter belt met een buitenlandse VoIP provider (met een Belgische CLIP).
En dat oproepen afkomstig vanuit het buitenland (zlefs met belgsiche clip) als een buitenlands nummer gepresenteerd worden?

0 Likes